palmen
Moderator
Frågan är ju då vad man har för rättigheter enligt 261/2004, ska det göras skillnad på betald/bonus-biljett?Klantigt av mig. Där är frågan enklare tyvärr. Schedule Change kräver bonusplatser.
Frågan är ju då vad man har för rättigheter enligt 261/2004, ska det göras skillnad på betald/bonus-biljett?Klantigt av mig. Där är frågan enklare tyvärr. Schedule Change kräver bonusplatser.
Jag har råkat ut för olika saker. Inställd awardresa med SAS i somras som meddelades samma dag som avgång. Inga problem att via Guldsupporten boka om till revenue platser på Lufthansa. Fick EU 261/2004 ersättning utan problem.Kanske fel tråd att ta det i men om dom inte erbjuder en ombokning som dom ska göra enligt EU261, då har jag väl vägrats det? Sen förstår jag det tekniska i att det är svårt att boka om om det inte finns nya awardplatser, men det är inte omöjligt för dom att samordna det med den carrier som orsakat problemet i bokningen.
På vilken grund då? Finns ingen som helst logik i det enligt 261/2004 såvida förutsättningarna för att 261/2004 gäller i sig.Klantigt av mig. Där är frågan enklare tyvärr. Schedule Change kräver bonusplatser.
På vilken grund då? Finns ingen som helst logik i det enligt 261/2004 såvida förutsättningarna för att 261/2004 gäller i sig.
Absolut. Precis som att vissa bolag försöker komma undan 261/2004 genom att säga att de inte har avtal med andra flygbolag vid irrops...Det verkar dock ha blivit praxis att bolagen gör så
På vilken grund då? Finns ingen som helst logik i det enligt 261/2004 såvida förutsättningarna för att 261/2004 gäller i sig.
Jag ställer mig också frågande till detta. Det verkar dock ha blivit praxis att bolagen gör så, med vissa undantag såsom @Taggen nämner ovan.
Mitt fall löstes i båda gångerna av att jag till slut hittade andra bonusplatser med sämre avgångstider och klass, men fick bita i det sura äpplet eftersom "man inte har något annat val".
(i) Ombokning till den slutliga bestämmelseorten snarast möjligt, under likvärdiga transportvillkor alternativt (ii) ombokning till den slutliga bestämmelseorten till ett senare datum som passageraren finner lämpligt, under likvärdiga transportvillkor, beroende på platstillgång.1. Resenären få ett alternativ att resa samma dag i samma kabinklass?
Enligt 261/2004 är det alltid operating carrier som har denna skyldighet. Din avtalspart är dock SAS och det är SAS skyldighet att se till att utförande bolag uppfyller detta krav.2. Av vem? SAS eller utförande bolag?
Så kan man naturligtvis resonera men konsumentlagstiftningen tar inte hänsyn till det. Det handlar om trygghet att få det du betalat för och ingått avtal om, det är liksom en grundläggande del av vårt samhälle. Låt oss inte glömma bort att lagstiftningen finns på goda grunder.När en resa utförs av en partner, betalar SAS ett arvode till denna partner som är (uppskattningsvis) mycket lägre än vad samma biljett skulle kosta vid kontantbetalning.
Kan du kika på bokningsklassen?Lutar dock åt att de blev en revenue-bokningsklass ist på båda mina flighter på utresan.
(i) Ombokning till den slutliga bestämmelseorten snarast möjligt, under likvärdiga transportvillkor alternativt (ii) ombokning till den slutliga bestämmelseorten till ett senare datum som passageraren finner lämpligt, under likvärdiga transportvillkor, beroende på platstillgång.
Enligt 261/2004 är det alltid operating carrier som har denna skyldighet. Din avtalspart är dock SAS och det är SAS skyldighet att se till att utförande bolag uppfyller detta krav.
Så kan man naturligtvis resonera men konsumentlagstiftningen tar inte hänsyn till det. Det handlar om trygghet att få det du betalat för och ingått avtal om, det är liksom en grundläggande del av vårt samhälle. Låt oss inte glömma bort att lagstiftningen finns på goda grunder.