Senaste nytt

Vilka rättigheter har jag att bli ombokad på en SAS-award när de ställt in/bokat av mig?

Det finns ingenting i EU261 som säger att det måste finnas platser i en viss bokningsklass, så min uppfattning är att man kan kräva ombokning. Däremot har SAS vägrat omboka när det hänt mig och även vägrat lämna det beskedet skriftligen. Är väldigt sugen på att göra en process av det för att få det utrett vad som faktiskt gäller, men har nog inte tiden och orken för det.
Jag antar att du är medveten att det kan skapa ett prejudikat som är till nackdel för oss resenärer och även påverkar betalda biljetter framöver.
SAS har inte vägrat att omboka dig, men de kräver att det finns något att boka om till för att det ska fungera.
Jag skulle personligen tänka efter både en två och tre ggr innan jag drog ett sådant case vidare.

Jag antar att du är medveten att det kan skapa ett prejudikat som är till nackdel för oss resenärer och även påverkar betalda biljetter framöver.
SAS har inte vägrat att omboka dig, men de kräver att det finns något att boka om till för att det ska fungera.
Jag skulle personligen tänka efter både en två och tre ggr innan jag drog ett sådant case vidare.
Kanske fel tråd att ta det i men om dom inte erbjuder en ombokning som dom ska göra enligt EU261, då har jag väl vägrats det? Sen förstår jag det tekniska i att det är svårt att boka om om det inte finns nya awardplatser, men det är inte omöjligt för dom att samordna det med den carrier som orsakat problemet i bokningen.

Vad för slags ombokning av hemresan, ändra klass? Finns det då andra platser? Kan finnas en möjlighet att ändra den i samband med att utresan ändras, givet förstås att det finns platser kvar.

Det jag menade med min tidigare post och så jag förstått att man måste bete sig är att awardbiljetter har inga som helst garantier. Dvs att man ska inte boka upp dyra hotell mm som inte är avbokningsbara och är det väldigt viktigt att man kommer iväg så är det betalda biljetter som gäller.
Hotellet är avbokningsbart så ingen panik där! Bara det att det blir dyrare att skjuta på resan en dag. Hemresan skulle jag gärna flytta fram en dag då det nu har öppnat sig för awardplatser i Plus. Vad jag kan se utifrån mail från Diamondsupporten så verkar jag vara ombokad till flighten via Arlanda som gör senare. Så jag är framme någon timme senare än planerat, men slipper å andra sidan ett segment så den ändringen känns ändå helt ok.

Jag tror faktiskt det skulle bli till vår fördel. Om man jämför med revenue-biljetter, så är det aldrig tjafs om att det ska finnas plats i samma bokningsklass - där räcker det med kabinklass.

Den stora anledningen till att det nog inte redan finns något prejudikat i frågan är att det är resenären som blir lidande. Vad jag menar med detta är att om en flight ställs in, så finns det inte en chans att man hinner processa om det innan man skulle ha flugit, så ska man göra en rättsprocess av det får man nog även acceptera att man inte kommer iväg.

Kanske fel tråd att ta det i men om dom inte erbjuder en ombokning som dom ska göra enligt EU261, då har jag väl vägrats det? Sen förstår jag det tekniska i att det är svårt att boka om om det inte finns nya awardplatser, men det är inte omöjligt för dom att samordna det med den carrier som orsakat problemet i bokningen.
Det är samma som betalda biljetter, finns det inga betalda biljetter att välja så kan de inte boka om dig. Nu finns det ju dock typ 99 % betalda och 1% award på en flight och det är det som är problemet.
Står väl ingen stans i 261/2004 att man ska bokas om till en revenue biljett om man haft en awardbiljett som inte är betald med pengar.

Det som skulle kunna hända med ett sådant domslut är att man tittar djupare på detta med boknignsklasser och liknande och då kanske komma till en annan sliutsats än att det fritt ska bokas om till en tillgänglig biljett som då även skulle kunna slå på vanliga betalda biljetter. Jag skulle absolut tänka mig för några gånger.

Om det är en bokning med Eurobonus poäng och det är tex Thai som ställer in ett plan är det väl dessutom Thai du ska gå på i det läget då det är dom som ställt in flighte och inte SAS. På samma sätt som du går på SAS om de ställer in din flight även om du bokat genom tex Expedia.

Det är samma som betalda biljetter, finns det inga betalda biljetter att välja så kan de inte boka om dig. Nu finns det ju dock typ 99 % betalda och 1% award på en flight och det är det som är problemet.
Står väl ingen stans i 261/2004 att man ska bokas om till en revenue biljett om man haft en awardbiljett som inte är betald med pengar.

Det som skulle kunna hända med ett sådant domslut är att man tittar djupare på detta med boknignsklasser och liknande och då kanske komma till en annan sliutsats än att det fritt ska bokas om till en tillgänglig biljett som då även skulle kunna slå på vanliga betalda biljetter. Jag skulle absolut tänka mig för några gånger.
Jag skulle vilja ha @Agö's syn på detta. Jag tror faktiskt att högre EU-instanser skulle gå helt på resenärens linje.

Jag skulle vilja ha @Agö's syn på detta. Jag tror faktiskt att högre EU-instanser skulle gå helt på resenärens linje.

Han får gärna fylla i info om detta då jag inte på något sätt är jurist.
Säger bara att det inte är helt riskfritt, vissa strider är bra att ta andra inte.

Tackar för input! @palmen så är jag evigt trött på att behöva tänka på awardbiljetter såsom specialbiljetter utan några garantier. Vad gäller ombokning så är det korrekt att kravet bör ställas mot operating carrier, men dom KAN inte boka om biljetterna utan det måste SAS göra så man är fast i någon slags negativ spiral. Visst det finns inget som säger att man måste bokas om i revenue-klasser, däremot står det något liknande att man ska bokas om i samma kabinklass om möjligt. Jag tolkar det som att så länge det säljs revenuebiljetter i samma kabinklass så ska flygbolaget boka om, oavsett om biljetten är bokad som award eller ej.

@agehall jag är på din linje och tror säkert att detta skulle falla till resenärens fördel.

Toppen