Senaste nytt

Vilka rättigheter har jag att bli ombokad på en SAS-award när de ställt in/bokat av mig?

Kanske fel tråd att ta det i men om dom inte erbjuder en ombokning som dom ska göra enligt EU261, då har jag väl vägrats det? Sen förstår jag det tekniska i att det är svårt att boka om om det inte finns nya awardplatser, men det är inte omöjligt för dom att samordna det med den carrier som orsakat problemet i bokningen.
Jag har råkat ut för olika saker. Inställd awardresa med SAS i somras som meddelades samma dag som avgång. Inga problem att via Guldsupporten boka om till revenue platser på Lufthansa. Fick EU 261/2004 ersättning utan problem.

Thai Airways ställde in en flight på en award bokning men bokade om mig automatiskt till en senare flight som dock sabbade bokningen då ett anslutningsflyg missades. Fick mail av SAS då biljetten var på 117-stock bokad med AMEX 2-4-1, att jag skulle kontakta dem. Fick svaret att inga award säten fanns lediga för det missade anslutningsflyget och de kan inte boka om till revenue-bokningsklass på partners. Ringde Thai, de sa att det var SAS ansvar då de ställt ut biljetten. Den automatiska ombokningen gjordes av Thai centralt då bl.a. Amadeus levererar programvaror för automatisk ombokning vid IRROPS. Problemet är dock att det tas ingen hänsyn till anslutningsflyg och det finns en risk att du måste ringa SAS då de måste ställa ut biljetten igen.

På vilken grund då? Finns ingen som helst logik i det enligt 261/2004 såvida förutsättningarna för att 261/2004 gäller i sig.

Jag ställer mig också frågande till detta. Det verkar dock ha blivit praxis att bolagen gör så, med vissa undantag såsom @Taggen nämner ovan.

Mitt fall löstes i båda gångerna av att jag till slut hittade andra bonusplatser med sämre avgångstider och klass, men fick bita i det sura äpplet eftersom "man inte har något annat val".

På vilken grund då? Finns ingen som helst logik i det enligt 261/2004 såvida förutsättningarna för att 261/2004 gäller i sig.

Jag ställer mig också frågande till detta. Det verkar dock ha blivit praxis att bolagen gör så, med vissa undantag såsom @Taggen nämner ovan.

Mitt fall löstes i båda gångerna av att jag till slut hittade andra bonusplatser med sämre avgångstider och klass, men fick bita i det sura äpplet eftersom "man inte har något annat val".

Jag var otydlig, det är mer praxis idag. Vad lagtexten säger lämnar jag till juristerna :) Jag talar enbart här om "Schedule Change" och inte IrrOPS. Jag har svårt att de under en IrrOPS (som jag definierar som när check-in öppnar T-24t) att ett problem inte löses.

Men samtidigt så känns det lite som en "Catch 22" gällande "Schedule Change", jag tänker ett scenario som följande: SAS erbjuder ett bonusprogram. I detta bonusprogram kan en medlem använda sina poäng som betalning för en flygning som utförs av SAS, eller av någon av SAS samarbetspartners. När en resa utförs av en partner, betalar SAS ett arvode till denna partner som är (uppskattningsvis) mycket lägre än vad samma biljett skulle kosta vid kontantbetalning.

90 dagar innan avresa, ändrar denna partner tidtabellen som drabbar SAS Eurobonusmedlemmen och dennas resa blir svår att genomföra. SAS via EuroBonus "kräver" att resenären måste hitta ny resa enbart i samma bokningsklass.

Jag är alldeles för dåligt insatt i 261/2004, men argumentet är då att under denna lagtext skall:
1. Resenären få ett alternativ att resa samma dag i samma kabinklass?
2. Av vem? SAS eller utförande bolag?

1. Resenären få ett alternativ att resa samma dag i samma kabinklass?
(i) Ombokning till den slutliga bestämmelseorten snarast möjligt, under likvärdiga transportvillkor alternativt (ii) ombokning till den slutliga bestämmelseorten till ett senare datum som passageraren finner lämpligt, under likvärdiga transportvillkor, beroende på platstillgång.

2. Av vem? SAS eller utförande bolag?
Enligt 261/2004 är det alltid operating carrier som har denna skyldighet. Din avtalspart är dock SAS och det är SAS skyldighet att se till att utförande bolag uppfyller detta krav.

När en resa utförs av en partner, betalar SAS ett arvode till denna partner som är (uppskattningsvis) mycket lägre än vad samma biljett skulle kosta vid kontantbetalning.
Så kan man naturligtvis resonera men konsumentlagstiftningen tar inte hänsyn till det. Det handlar om trygghet att få det du betalat för och ingått avtal om, det är liksom en grundläggande del av vårt samhälle. Låt oss inte glömma bort att lagstiftningen finns på goda grunder.

Min biljett är nu utställd, den syns på hemsidan och i appen, jag har kunnat välja säten och jag har även fått electronic ticket + receipt från SAS så just för tillfället bör jag väl kunna vara tämligen lugn att jag 1. är ombokad där "Schedule Change" medförde att jag inte tog mig till Arlanda för vidare byte till Oslo för att där hinna i tid till min flight vidare till New York. Jag blev i stället ombokad direkt GOT-ARN och sedan ARN-EWR samma datum. Det fanns inga awardsäten på denna flight när jag har sökt. Kan givetvis inte svära att de inte har ploppat upp just i samband med min ombokning... Lutar dock åt att de blev en revenue-bokningsklass ist på båda mina flighter på utresan. Det gick även bra att boka om hemresan en dag senare då det öppnat upp sig och fanns platser i Plus och inte i Eko som när jag bokade från början. Än har jag inte sett någon kostnad för ombokningen av hemresan och jag frågade specifikt när jag gjorde den och tjejen som bokade om mig kunde inte se någon kostnad i sitt system för detta. Väljer att se positivt på situationen och tror att allt blev till det bättre i slutändan. :)

Det roliga är dock att utresan är först 1 juni, 2019. Jag såg av en händelse i appen att något var skumt och såg vidare info via classic.sas.se. Drog iväg ett mail till Diamondsupporten i helgen. Fick svar idag att jag var ombokad till ARN-GOT-EWR och att jag fick ringa in och bekräfta om denna om bokning fungerade för mig.

(i) Ombokning till den slutliga bestämmelseorten snarast möjligt, under likvärdiga transportvillkor alternativt (ii) ombokning till den slutliga bestämmelseorten till ett senare datum som passageraren finner lämpligt, under likvärdiga transportvillkor, beroende på platstillgång.

Enligt 261/2004 är det alltid operating carrier som har denna skyldighet. Din avtalspart är dock SAS och det är SAS skyldighet att se till att utförande bolag uppfyller detta krav.

Så kan man naturligtvis resonera men konsumentlagstiftningen tar inte hänsyn till det. Det handlar om trygghet att få det du betalat för och ingått avtal om, det är liksom en grundläggande del av vårt samhälle. Låt oss inte glömma bort att lagstiftningen finns på goda grunder.

Tack för utförligt svar. Jag håller med om den sista punkten som viktig. Här krävs nog bra bilaterala avtal samt överenskommelser mellan t.ex. de Europabaserade bolag och deras partners.

Toppen