Senaste nytt

Vilka rättigheter har jag att bli ombokad på en SAS-award när de ställt in/bokat av mig?

Jag kan inte se att något annat än tillgänglighet är relevant i sammanhanget.
Så om jag bokar en eurobonusresa med Thai och sedan ställer Thai in en flight.
Vem ska då fixa ombokning och se till så att jag får en ny flight, Thai eller Eurobonus?

Om vi tar ett annat resonemang. Jag bokar genom Expedia en resa med Thai (betald med pengar) och Thai sedan ställer in en flight. Är det Expedia eller Thai som ska se till att jag kan bokas om utifall att det saknas tillgängliga platser?

Tackar för input! @palmen så är jag evigt trött på att behöva tänka på awardbiljetter såsom specialbiljetter utan några garantier. Vad gäller ombokning så är det korrekt att kravet bör ställas mot operating carrier, men dom KAN inte boka om biljetterna utan det måste SAS göra så man är fast i någon slags negativ spiral. Visst det finns inget som säger att man måste bokas om i revenue-klasser, däremot står det något liknande att man ska bokas om i samma kabinklass om möjligt. Jag tolkar det som att så länge det säljs revenuebiljetter i samma kabinklass så ska flygbolaget boka om, oavsett om biljetten är bokad som award eller ej.

@agehall jag är på din linje och tror säkert att detta skulle falla till resenärens fördel.
Detta tyckte ju "vår vän" i Kanada också när han drog Avianca till DOT i USA och drog caset vidare till domstol för att få rätt.
Mycket riktigt fick han rätt men utfallet blev att "allt" roligt man kunde göra med Avianca stängdes ner någon vecka senare.

Så om jag bokar en eurobonusresa med Thai och sedan ställer Thai in en flight.
Vem ska då fixa ombokning och se till så att jag får en ny flight, Thai eller Eurobonus?

Om vi tar ett annat resonemang. Jag bokar genom Expedia en resa med Thai (betald med pengar) och Thai sedan ställer in en flight. Är det Expedia eller Thai som ska se till att jag kan bokas om utifall att det saknas tillgängliga platser?
I min värld är det enkelt. Operating carrier har alla skyldigheter enligt 261/2004. Eftersom ditt avtal inte är med operating carrier så ska du se till så att din avtalspart tvingar operating carrier att boka om dig oavsett om det finns tillgänglighet, award eller inte.

Detta tyckte ju "vår vän" i Kanada också när han drog Avianca till DOT i USA och drog caset vidare till domstol för att få rätt.
Mycket riktigt fick han rätt men utfallet blev att "allt" roligt man kunde göra med Avianca stängdes ner någon vecka senare.
Jag ser rätt stora skillnader mellan de två fallen. Men visst finns det en risk att awards blir dyrare eller svårare att hitta om konsumenterna vinner detta.

Kan återkoppla gällande min biljett som tråden började med att SAS bokat om mig på eget bevåg GOT-ARN-EWR. Jag får resa några timmar senare än planerat, men slipper å andra sidan en mellanlandning. Kan även meddela att det ej fanns några awardplatser på denna flight ursprungligen (när jag bokade och troligen ingen nu heller när de bokade om mig). Än är inte hela resan biljetter så jag ropar inte hej än.

Jag ser rätt stora skillnader mellan de två fallen. Men visst finns det en risk att awards blir dyrare eller svårare att hitta om konsumenterna vinner detta.
Absolut är det stora skillnader i fallen. Min poäng var dock att han vann det hela men det blev betydligt mycket sämre för alla efteråt.

Jag tror vi har haft frågan uppe tidigare, och det är viktigt att skilja mellan
IrrOPS - har jag sätt definieras som försening längre än 90min:
Irregular operations - The Flight Expert
Jag skulle säga det är från check-in fönster startar, eller vid extraordinära händelser som t.ex. tyfoner, orkaner, eller storm i USA

Schedule change - är när det blir ändring i tidtabell kanske upp till T-48t och en bokat anknytning fallerar. De flesta fall av problem jag tycker att läsa om bland våra medlemmar OCH kopplat till poäng är att någon (t.ex. Thai) ändrar tidtabell och så ryker hela planen och en medlem måste leta nya bonusplatser.

Vid en IrrOPS gäller högst sannolikt följande:
1. EU261/2004
2. Ombokning till andra bolag, gärna de bolag som operating carrier har avtal med. Här är t.ex. Star Alliance och OneWorld JV lysande då det finns mycket att välja mellan
3. Betalningsform (cash eller poäng) skall inte spela någon roll. Jag har haft min andel IrrOPS med båda, och allt har löst sig snabbt, aldrig någon skillnad baserat på betalningsform
4. Men.. ett stort men.. det kan bli en del knas gällande två saker:
a) SAS Plus kommer högst troligtvis ombokas till ekonomiklass på andra bolag
b) Köpta uppgraderingar som Lufthansa MyUpgrade eller SAS Plusgrade kan inte appliceras. Lufthansa och Swiss skriver tydligt i deras allmänna villkor att om det blir en IrrOPS så garanterar inte flygbolagen likvärdig kabin. Jag har råkat ut för detta en gång, men fick pengarna tillbaka snabbt.´

Mitt tips gällande eventuell IrrOPS är att sitta lugnt i båten. Det spelar ingen roll vilket sätt en resa är betalat för. Jag skulle bara hålla ögonen på eventuella uppgraderingar, och villkoren kopplat till dessa.

Jag tror vi har haft frågan uppe tidigare, och det är viktigt att skilja mellan
IrrOPS - har jag sätt definieras som försening längre än 90min:
Irregular operations - The Flight Expert
Jag skulle säga det är från check-in fönster startar, eller vid extraordinära händelser som t.ex. tyfoner, orkaner, eller storm i USA

Schedule change - är när det blir ändring i tidtabell kanske upp till T-48t och en bokat anknytning fallerar. De flesta fall av problem jag tycker att läsa om bland våra medlemmar OCH kopplat till poäng är att någon (t.ex. Thai) ändrar tidtabell och så ryker hela planen och en medlem måste leta nya bonusplatser.

Vid en IrrOPS gäller högst sannolikt följande:
1. EU261/2004
2. Ombokning till andra bolag, gärna de bolag som operating carrier har avtal med. Här är t.ex. Star Alliance och OneWorld JV lysande då det finns mycket att välja mellan
3. Betalningsform (cash eller poäng) skall inte spela någon roll. Jag har haft min andel IrrOPS med båda, och allt har löst sig snabbt, aldrig någon skillnad baserat på betalningsform
4. Men.. ett stort men.. det kan bli en del knas gällande två saker:
a) SAS Plus kommer högst troligtvis ombokas till ekonomiklass på andra bolag
b) Köpta uppgraderingar som Lufthansa MyUpgrade eller SAS Plusgrade kan inte appliceras. Lufthansa och Swiss skriver tydligt i deras allmänna villkor att om det blir en IrrOPS så garanterar inte flygbolagen likvärdig kabin. Jag har råkat ut för detta en gång, men fick pengarna tillbaka snabbt.´

Mitt tips gällande eventuell IrrOPS är att sitta lugnt i båten. Det spelar ingen roll vilket sätt en resa är betalat för. Jag skulle bara hålla ögonen på eventuella uppgraderingar, och villkoren kopplat till dessa.
Denna tråd handlar dock mest om Scheduled change och vilka rättigheter man har då.
Det är här det blir knepigt när man har poängbokning, då man inte automatiskt bokas om till något annat utan får hitta något med bonusplatser.

Denna tråd handlar dock mest om Scheduled change och vilka rättigheter man har då.
Det är här det blir knepigt när man har poängbokning, då man inte automatiskt bokas om till något annat utan får hitta något med bonusplatser.

Klantigt av mig. Där är frågan enklare tyvärr. Schedule Change kräver bonusplatser.

Toppen