Jag tror vi har haft frågan uppe tidigare, och det är viktigt att skilja mellan
IrrOPS - har jag sätt definieras som försening längre än 90min:
Irregular operations - The Flight Expert
Jag skulle säga det är från check-in fönster startar, eller vid extraordinära händelser som t.ex. tyfoner, orkaner, eller storm i USA
Schedule change - är när det blir ändring i tidtabell kanske upp till T-48t och en bokat anknytning fallerar. De flesta fall av problem jag tycker att läsa om bland våra medlemmar OCH kopplat till poäng är att någon (t.ex. Thai) ändrar tidtabell och så ryker hela planen och en medlem måste leta nya bonusplatser.
Vid en
IrrOPS gäller högst sannolikt följande:
1. EU261/2004
2. Ombokning till andra bolag, gärna de bolag som operating carrier har avtal med. Här är t.ex. Star Alliance och OneWorld JV lysande då det finns mycket att välja mellan
3. Betalningsform (cash eller poäng) skall inte spela någon roll. Jag har haft min andel IrrOPS med båda, och allt har löst sig snabbt, aldrig någon skillnad baserat på betalningsform
4. Men.. ett stort men.. det kan bli en del knas gällande två saker:
a) SAS Plus kommer högst troligtvis ombokas till ekonomiklass på andra bolag
b) Köpta uppgraderingar som Lufthansa MyUpgrade eller SAS Plusgrade kan inte appliceras. Lufthansa och Swiss skriver tydligt i deras allmänna villkor att om det blir en IrrOPS så garanterar inte flygbolagen likvärdig kabin. Jag har råkat ut för detta en gång, men fick pengarna tillbaka snabbt.´
Mitt tips gällande eventuell
IrrOPS är att sitta lugnt i båten. Det spelar ingen roll vilket sätt en resa är betalat för. Jag skulle bara hålla ögonen på eventuella uppgraderingar, och villkoren kopplat till dessa.