Senaste nytt

Vilka nordiska arbetsgivare tillåter businessclass i sina resepolicies?

Vi har 6 timmars gräns för att få flyga business (räknas efter längsta segment så långa layovers räknas inte in i restiden) Sedan så kan business godkännas om alternativ saknas som t.ex. vid full economy class och du måste till ett kundmöte och måste åka en viss flight.

Nu kan det ha ändrats även här. Men shippingbranschen hade i a f väldigt generös resepolicy. Och så är jag själv väldigt tolerant när jag skall ut och resa :)
Tyvärr är jag snällare om det blir resor i något uppdrag. Har som utgångsklausul Economy i Europa och Business för long haul.
Det kan jag förstå. Det finns något som heter ”Marine fares” som är speciella fares för dig som jobbar inom shipping och off-shoring. Läs mer i en artikel skriven av två av mina kollegor.

http://insights.sca.amadeus.com/sit...-deck-_-amadeus-marine-and-offshore-paper.pdf

Vi har 6 timmars gräns för att få flyga business (räknas efter längsta segment så långa layovers räknas inte in i restiden) Sedan så kan business godkännas om alternativ saknas som t.ex. vid full economy class och du måste till ett kundmöte och måste åka en viss flight.

Jag vet att många som har eco policy har sådana där ”undantag” och det är där som man ska vara smart då. Man ”planerar” enligt dessa :) men det är inte många som hör det iaf.

Däremot har jag beslutit mig att resa bekvämt. Travel managern har försämrat mina jobbförhållanden med såna här vilkor utan att fråga mig så frågade jag ingen heller hur jag planerar mina resor i eco: dvs jag reser över weekend för att njuta av destinationen, slappar av, och även väljer flygbolag som jag tycker ger mig bästa benefits mao ”väljer” flygtider så att jag ”måste”välja ett visst bolag.
Jag tycker mitt agerande på så vis är helt rätt då jag tidigare hade en businessflyg policy avtalat då när jag blev anställd. Det heter på finska ”siitäs sait” :D

Håller vi oss till economy och economy+, i vissa fall business, och statliga arbetsgivare med vissa frihetsgrader, t ex att man bokar själv hos resebyrån, samt att kabinklass inte explicit står utskrivet på fakturaunderlaget, så gäller det nog främst att priset inte får sticka ut för mycket.

Ett exempel. Hos min förra arbetsgivare där jag bokade Bangkok-Bangalore via DEL ut och BOM tillbaka. Har för mig att Business gick på runt 4000-4500 kr med Air India och det är ju inget pris som sticker ut.

Inte riktigt Business, men en europeisk storbank har avtal med SAS med innebörden att de alltid bara betalar Go-priset men automatiskt uppgraderas till Plus.

Där jag är anställd så är det billigaste/snabbaste som gäller generellt, vilket i praktiken betyder "flyg rakaste vägen, och håll nere kostnaderna om du kan". Gäller det resor över 6 timmar så finns möjligheten att få flyga business eller premium economy om man kan motivera det. Jag undviker dock alltid lågprisflygen, även om jag har kollegor som tar dom pga kostnaden. Sen finns det även de som alltid bokar bekvämare flyg oavsett resa också.

Vi är ett antal härinne som driver egna konsultverksamheter, och jag kan erkänna att möjligheten att själv sätta en resepolicy är en av Topp 3 anledningar att jag troligtvis inte skulle ta en anställning igen. Det skall mycket till att jag skulle tacka ja, inte bara lön och andra förmåner.

Eftersom världen är som den är, sitter jag nu i den mycket trevliga sitsen att det bolag jag var längst anställd i (12 år, lämnade 2008) numera är min största uppdragsgivare ut i alla fall 2019. Jag reser som det passar mig :) Det fanns inte en sportmössa att jag skulle åka business som anställd, nu gör jag som jag vill.

På svenska storbanker är officiella policyn billigaste biljetten för direktflyg. Sen i verkligheten bänds den policyn olika mycket beroende på vem som reser.

Vissa kanske har dåliga erfarenhet med vissa flygbolag och väljer näst billigaste eftersom de unviker just det bolaget.
Andra som är mer seniora och har kundmöten direkt efter långflyg kan flyga business.
De som är höge chefer i banken kan flyga business mer allmänt när man känner att det behövs. Ett problem som en VD för storbank tog upp var att man alltid känns igen, så för de allra högsta cheferna blir det istället omvänt att man undviker att flyga för mycket business för att det ser dåligt ut när man blir igenkänd på planet. Jante är i högsta grad verklighet för svenska bank-chefer. Det sticker något oerhört i svenskars ögon speciellt när en bank-chef flyger business. Även om en ICA-Maxi ägare tjänar betydligt mer än bank VDn. Men så är det i Sverige banktjänstemän, ska man hata lite extra..

Toppen