Senaste nytt

Vilka nordiska arbetsgivare tillåter businessclass i sina resepolicies?

På svenska storbanker är officiella policyn billigaste biljetten för direktflyg. Sen i verkligheten bänds den policyn olika mycket beroende på vem som reser.
Nordea Express (dvs. SK400, SK402 från Köpenhamn-Stockholm, oavsett veckodag) måste vara ett av dessa undantag. SAS Plus är det som gäller för det stora flertalet i vart fall.

Nordea Express (dvs. SK400, SK402 från Köpenhamn-Stockholm, oavsett veckodag) måste vara ett av dessa undantag. SAS Plus är det som gäller för det stora flertalet i vart fall.

Har inte koll på alla storbanker i detalj, men det finns ju massor av avtal med flygbolagen. Låter ju troligt att Nordea har ett minst för resor mellan COP-ARN.

Travelpass som alltid landar i plus? Det går ju inte att få ett travelpass till go...

Inte riktigt Business, men en europeisk storbank har avtal med SAS med innebörden att de alltid bara betalar Go-priset men automatiskt uppgraderas till Plus.

Travelpass som alltid landar i plus? Det går ju inte att få ett travelpass till go...

Arbetade på ett av Nordens större tjänsteföretag. Reste över 150 dagar/år. Hade travelpass som togs bort efter några år med anledningen att det var orättvist gentemot de som inte reste så mycket. Detta trots kostnaden att boka varje resa blev större för företaget. Travel manager logik.
Bekant inköpare inom telekommunikation. Hade nästan klippkort till Hong-kong. Märklig företagspolicy att säljorganisationen fick resa business, men inköpsavdelningen economy. Anledningen var att sälj drog in pengar till företaget, inköp tvärtom. Ytterligare exempel på logiskt tänkande.
Slutligen ung bekant som i början på anställningen fick resa economy. Efter ha visat sig vara kompetent och viktig för företaget inga problem resa business.

När jag jobbade för ett Fortune 500-företag var det ekonomi som gällde så länge det var företaget som betalade. Om kunder betalade kunde det bli lite vad som helst. Nu jobbar jag på ett mindre företag och det är SAS Plus som är default men Business om man ska göra någonting viktigt samma dag som man anländer (t.ex. träffa en kund).

Reser max 2 gånger per år till olika forskningskonferenser, så jag bryr mig inte så jättemycket ändå.

Har startat eget AB (konsult inom läkaryrket), än så länge bara uppdrag i städer där det lämpat sig bäst med bil. Men har börjat titta på lite uppdrag utanför Sverige och kongresser (inom min specialité) i utlandet, som verkar intressant. Då jag har eget bolag får jag resa hur jag vill från punkt A till punkt B? Eller har Skatteverket åsikter om att jag tex skulle välja Business till USA för en kongress eller för jobb i Spanien?

Toppen