Senator AB tillåter Business och First
Jag tror det blir svårt att få en kartlegging av nordiska (stor)bolag då de av medlemmarna som jobbar där och har det, vill kanske inte "outa" den informationen. Jag skulle definitivt inte göra det.
Men om jag tittar min egen empiriska studie baserat på samtal under resor så skulle jag vilja säga följande:
1. Policy ändras ofta under lågkonjunktur. Hade man business så åker den när det blir sämre tider
2. Vissa branscher är nog mer frikostiga: några inom tillverkningsindustrin, finans och tjänstesektorn som t.ex. management konsulter. T.ex. så ryktades om att när SAS hade Ekonomi, Ekonomi Extra samt Business inom Europa så var Ekonomi Extra en stort önska från management konsulter som McKinsey
3. Där det finns ett ok bland större bolag, krävs det ofta högre befattning: minst Director men oftast Vice President... ELLER
4. Speciella tjänster med frekvent resande. Jag vet bolag där Business är ok längre än 6t, eller om man reser minst 6 gånger per år
Jag tror det är svårt att göra som
@agehall beskriver på storbolag, jag tänker OMX30. Däremot mindre och mellanstora bolag kan det gå.