Senaste nytt

Vilka nordiska arbetsgivare tillåter businessclass i sina resepolicies?

Senator AB tillåter Business och First ;)

Jag tror det blir svårt att få en kartlegging av nordiska (stor)bolag då de av medlemmarna som jobbar där och har det, vill kanske inte "outa" den informationen. Jag skulle definitivt inte göra det.

Men om jag tittar min egen empiriska studie baserat på samtal under resor så skulle jag vilja säga följande:
1. Policy ändras ofta under lågkonjunktur. Hade man business så åker den när det blir sämre tider
2. Vissa branscher är nog mer frikostiga: några inom tillverkningsindustrin, finans och tjänstesektorn som t.ex. management konsulter. T.ex. så ryktades om att när SAS hade Ekonomi, Ekonomi Extra samt Business inom Europa så var Ekonomi Extra en stort önska från management konsulter som McKinsey
3. Där det finns ett ok bland större bolag, krävs det ofta högre befattning: minst Director men oftast Vice President... ELLER
4. Speciella tjänster med frekvent resande. Jag vet bolag där Business är ok längre än 6t, eller om man reser minst 6 gånger per år

Jag tror det är svårt att göra som @agehall beskriver på storbolag, jag tänker OMX30. Däremot mindre och mellanstora bolag kan det gå.

Jag tror det är svårt att göra som @agehall beskriver på storbolag, jag tänker OMX30. Däremot mindre och mellanstora bolag kan det gå.
Jag vet folk som förhandlat med Ericsson. Resepolicyn var inget stort problem att kringgå men det hela föll på andra parametrar. Återigen - har man en tillräckligt intressant kompetens och så verkar inte resepolicy vara den svåraste nöten att knäcka.

Jag har erfarenhet från flera olika statliga arbetsgivare och resepolicyn kan väl sammanfattas i huvudregeln "Flyg på billigaste biljetten, men det ska vara effektivt" (t.ex. även om en biljett ARN-XXX-BRU skulle vara billigare än ett direktflyg ARN-BRU så får man välja det dyrare direktflyget om man därigenom tjänar flera timmar i restid). Det är dock inte uteslutet att resa i business class på framför allt långflygningar. Ofta finns det en skrivning i resepolicyn som säger något i stil med "business class får väljas om det finns särskilda skäl och efter godkännande av resenärens chef" och särskilda skäl brukar typiskt sett vara att det är en långflygning och att man har ett möte i nära anslutning till när man kommer fram.

Lustigt nog krävs inget särskilt godkännande för att få flyga SAS Plus hos min nuvarande (statliga) arbetsgivare - det anses OK även om det inte är billigare genom att man därigenom anses få ett mer effektivt resande. Kanske inte helt klockrent resonemang alla gånger, om den som reser ändå har fast track, loungetillgång etc. genom t.ex. guldkort. Business class kräver dock alltid särskilt godkännande.

Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus
Jag vet folk som förhandlat med Ericsson. Resepolicyn var inget stort problem att kringgå men det hela föll på andra parametrar. Återigen - har man en tillräckligt intressant kompetens och så verkar inte resepolicy vara den svåraste nöten att knäcka.

Jag tror också att allt är förhandlingsbart, även på storbolag. Dock har jag självt suttit med i ett antal rekryteringar till storbolag och börjar man fråga efter för mycket saker som ligger utanför A4-arket så kan man falla på det :) i alla fall om du har konkurrenter till tjänsten. Sen är inte det bara en fråga om policy, men också budget om den kan hantera ökade kostnader. Väldigt sällan har den anställande chef på ett storbolag möjlighet att kringgå policy men måste sparka frågan uppåt. Eftersom ju högre upp man går, ju mer svårt blir det att få ett beslut som inte är A4 så... ja.. frågan är vilka chefer vill ens ta i frågan och ta ett beslut.

I alla fall, jag skulle definitivt se till att en sådan överenskommelse skrivs in i ett avtal. Det som ofta händer i större verksamheter är att man skriver ett enkelt avtal, för att sedan hänvisa till någon form av "rådande policy mapp" för att undvika behöva skriva nya avtal varje gång man gör en ändring. Skulle den anställande chef flytta på sig, vill du ha detta med i huvudavtalet.

Jag skulle säga (baserat på ett större antal företag jag passerat som anställd och konsult) att nuförtiden är det ekonomi som gäller hos de allra flesta arbetsgivare, men då undantas nästan alltid övre chefsskiktet (hur långt ner gränsen dras bland chefsnivåer varierar) och ibland även road-warriors (hur många resor som krävs för att kallas road-warrior varierar). Så någon lista på företag går inte att få, utan det handlar om att vara tillräckligt "viktig" för företaget så kan man få åka business/first. En av anledningarna till att vara egenföretagare, då är man alltid viktigast! ;-)

Jag har erfarenhet från flera olika statliga arbetsgivare och resepolicyn kan väl sammanfattas i huvudregeln "Flyg på billigaste biljetten, men det ska vara effektivt" (t.ex. även om en biljett ARN-XXX-BRU skulle vara billigare än ett direktflyg ARN-BRU så får man välja det dyrare direktflyget om man därigenom tjänar flera timmar i restid). Det är dock inte uteslutet att resa i business class på framför allt långflygningar. Ofta finns det en skrivning i resepolicyn som säger något i stil med "business class får väljas om det finns särskilda skäl och efter godkännande av resenärens chef" och särskilda skäl brukar typiskt sett vara att det är en långflygning och att man har ett möte i nära anslutning till när man kommer fram.

Lustigt nog krävs inget särskilt godkännande för att få flyga SAS Plus hos min nuvarande (statliga) arbetsgivare - det anses OK även om det inte är billigare genom att man därigenom anses få ett mer effektivt resande. Kanske inte helt klockrent resonemang alla gånger, om den som reser ändå har fast track, loungetillgång etc. genom t.ex. guldkort. Business class kräver dock alltid särskilt godkännande.

Nästan samma gäller hos min statliga arbetsgivare. Ända skillnaden är att godkännande av närmaste chef även krävs för SAS Plus (och motsvarande) på long haul

Nu kan det ha ändrats även här. Men shippingbranschen hade i a f väldigt generös resepolicy. Och så är jag själv väldigt tolerant när jag skall ut och resa :)
Tyvärr är jag snällare om det blir resor i något uppdrag. Har som utgångsklausul Economy i Europa och Business för long haul.

Toppen