Senaste nytt

Vilka nordiska arbetsgivare tillåter businessclass i sina resepolicies?

Har startat eget AB (konsult inom läkaryrket), än så länge bara uppdrag i städer där det lämpat sig bäst med bil. Men har börjat titta på lite uppdrag utanför Sverige och kongresser (inom min specialité) i utlandet, som verkar intressant. Då jag har eget bolag får jag resa hur jag vill från punkt A till punkt B? Eller har Skatteverket åsikter om att jag tex skulle välja Business till USA för en kongress eller för jobb i Spanien?

Det är knappast något som skatteverket bryr sig om.

Däremot om du tex åker en vecka och bada har kongress i 1 dag, så kan de ha synpunkter på det. Och sätter du I system med väldigt konstiga mileage run och sedan använder de poängen till privata resor kan du i teorin åka dit på den delen, men det ska vara rätt mycket då.

Men att du flyger business är en fråga mellan dig, din ledning (du själv) och dina aktieägare (du själv).

Det är knappast något som skatteverket bryr sig om.

Däremot om du tex åker en vecka och bada har kongress i 1 dag, så kan de ha synpunkter på det. Och sätter du I system med väldigt konstiga mileage run och sedan använder de poängen till privata resor kan du i teorin åka dit på den delen, men det ska vara rätt mycket då.

Men att du flyger business är en fråga mellan dig, din ledning (du själv) och dina aktieägare (du själv).

Tack för svar :) är helt novis på eget AB och har bara erfarenhet från region/landstingsregel - vilket alltid varit billigaste färdmedel.

Tänkte att Skatteverket kanske skulle kunna ha uppfattning att resa C eller F att man gynnas för mycket privat och därför ska förmånsbeskattas.

Förstår att man inte kan göra semester av en arbetsresa, inte heller för avsikt att göra några dumma grejer (MR-runs) - för sånt har jag ett privat konto :p

Tack för svar :) är helt novis på eget AB och har bara erfarenhet från region/landstingsregel - vilket alltid varit billigaste färdmedel.

Tänkte att Skatteverket kanske skulle kunna ha uppfattning att resa C eller F att man gynnas för mycket privat och därför ska förmånsbeskattas.

Förstår att man inte kan göra semester av en arbetsresa, inte heller för avsikt att göra några dumma grejer (MR-runs) - för sånt har jag ett privat konto :p
Nej sådant bryr de sig normalt inte om. Du får ju tex hyra in dig i ett superfancy kontor eller en källarlokal helt enligt eget val också. Finns inga regler mot att spendera mer än minsta möjliga pengar, så länge inte *mottagaren* av pengarna har nogon "felaktig" koppling. Men att köpa on en produkt på den öppna marknaden - helt upp till dig.

Offentlig sektor är ju något helt annat. Och alla organisationer kan sätta en rese policy. Men inget av de två har med skatte reglerna att göra.

@Doctor-X Om du får ersättning för resekostnader från kunden så kan man ju tänka sig att kunden har synpunkter på det hela, men i övrigt är jag enig med de som svarat tidigare...

@Doctor-X Om du får ersättning för resekostnader från kunden så kan man ju tänka sig att kunden har synpunkter på det hela, men i övrigt är jag enig med de som svarat tidigare...

Mina kunder betalar sällan för logi / transport - vill man ha det så blir det lägre timersättning (markant sämre) och det är mer förmånligt att ordna det själv. Så inga konstigheter där.

Sneglar på en röntgen-konferens på i Chicago i höst! :D Känns kul att själv kunna bestämma flygklass och hotell, jämfört med tidigare!

Har startat eget AB (konsult inom läkaryrket), än så länge bara uppdrag i städer där det lämpat sig bäst med bil. Men har börjat titta på lite uppdrag utanför Sverige och kongresser (inom min specialité) i utlandet, som verkar intressant. Då jag har eget bolag får jag resa hur jag vill från punkt A till punkt B? Eller har Skatteverket åsikter om att jag tex skulle välja Business till USA för en kongress eller för jobb i Spanien?
Varför skulle skattemyndigheten ha det?
Det enda de har synpunkter på är hur du hanterar eventuella poäng som intjänats i tjänst som sedan används privat.

Boka på du!

Sist jag kollade får du Business om du flyger long-haul i jobbet som anställd på McDonald's. Ofta boende på bra brands inom Accor-gruppen, men kan bli lite skummare hotell också.

Sist jag kollade får du Business om du flyger long-haul i jobbet som anställd på McDonald's. Ofta boende på bra brands inom Accor-gruppen, men kan bli lite skummare hotell också.
Det är väl inte så ofta de som jobbar på restaurangerna det handlar om? Tänker mig mest att det handlar om Dienstens folk men det låter ändå generöst för att vara Sverige.

Generöst eller inte - även om du resar first class är resan inget Skatt bryr sig om om det bara är en jobbresa.

Min arbetsgivare tillåter business om resan är 6 timmar eller mer. Undantag finns ved t.ex. större events var man oftast bara får boka economy/p-economy.

Stort möbelföretag:
Alla (anställda och konsulter) måste skriva på resepolicyn.
First förbjuden, måste även neka till CU samt OpUp.
Business i praktiken förbjuden, dvs ska extrema skäl till att få åka denna klass (även nyckelpersonal och roadwarriors).
Förbjudet att uppgradera sig själv mha poäng el motsv.
Förbjudet att bo på flerstjärniga hotell.

Dock mycket generöst med betalda 'vilodagar' efter långflygning både ut och hem.

Min personliga reflektion är att man inte lyckas behålla yngre nyckelpersoner som efter ett par års resande tappar lusten då dom ständigt får 48h resor till tex Asien via Ulan Bator och Tashkent. Det är inte heller speciellt kostnadseffektivt på sista raden, vilket gör att dom ifrågasätter sin arbetsgivares ekonomiska kompetens.

Toppen