Senaste nytt

Vilka nordiska arbetsgivare tillåter businessclass i sina resepolicies?

Stort möbelföretag:
Alla (anställda och konsulter) måste skriva på resepolicyn.
First förbjuden, måste även neka till CU samt OpUp.
Business i praktiken förbjuden, dvs ska extrema skäl till att få åka denna klass (även nyckelpersonal och roadwarriors).
Förbjudet att uppgradera sig själv mha poäng el motsv.
Förbjudet att bo på flerstjärniga hotell.

Dock mycket generöst med betalda 'vilodagar' efter långflygning både ut och hem.

Min personliga reflektion är att man inte lyckas behålla yngre nyckelpersoner som efter ett par års resande tappar lusten då dom ständigt får 48h resor till tex Asien via Ulan Bator och Tashkent. Det är inte heller speciellt kostnadseffektivt på sista raden, vilket gör att dom ifrågasätter sin arbetsgivares ekonomiska kompetens.
Oj vad tråkigt. Varför förbjuda, CU, OPUP och självbetalda uppgraderingar!?

Man får hoppas att "förbjudet att bo på flerstjärnigt hotell" inte faktiskt betyder att enbart enstjärnigt är ok, utan att gränsen åtminstone går ett par steg upp?

Har startat eget AB (konsult inom läkaryrket), än så länge bara uppdrag i städer där det lämpat sig bäst med bil. Men har börjat titta på lite uppdrag utanför Sverige och kongresser (inom min specialité) i utlandet, som verkar intressant. Då jag har eget bolag får jag resa hur jag vill från punkt A till punkt B? Eller har Skatteverket åsikter om att jag tex skulle välja Business till USA för en kongress eller för jobb i Spanien?

Inga konstigheter. Har samma upplägg själv. Håll isär jobb och privat så svarar du bara inför styrelse och aktieägare, där du förmodligen har stort inflytande själv…

Stort möbelföretag:
Alla (anställda och konsulter) måste skriva på resepolicyn.
First förbjuden, måste även neka till CU samt OpUp.
Business i praktiken förbjuden, dvs ska extrema skäl till att få åka denna klass (även nyckelpersonal och roadwarriors).
Förbjudet att uppgradera sig själv mha poäng el motsv.
Förbjudet att bo på flerstjärniga hotell.

Dock mycket generöst med betalda 'vilodagar' efter långflygning både ut och hem.

Min personliga reflektion är att man inte lyckas behålla yngre nyckelpersoner som efter ett par års resande tappar lusten då dom ständigt får 48h resor till tex Asien via Ulan Bator och Tashkent. Det är inte heller speciellt kostnadseffektivt på sista raden, vilket gör att dom ifrågasätter sin arbetsgivares ekonomiska kompetens.

Om det är det möbelföretag som alla tänker på så har jag lite erfarenhet från dem då jag gjort lite saker tillsammans med dem och känner en del folk som jobbar där. Först får man komma ihåg att företaget består av två delar, en del som driver varuhus och en annan del som äger varumärket, produkterna och gör alla inköp. Min erfarenhet kommer från den senare av de två. Där ser inte policyn ut som du beskriver det. Uppgradering på egen bekostnad, CU och OpUp är ok. Hotell väljs utifrån pris, säkerhet och trygghet, inte stjärnor. Således finns även hotell med flera stjärnor med på listan över godkända hotell.

Den resväg ska väljas som är bäst ur ett kostnadsperspektiv, men också rimlig ur ett resande perspektiv. Mina bekanta reser inte till Asien via Ulan Bator och skulle aldrig acceptera 48 timmars resa enkel väg.

Hur resepolicyn är hos den del som driver varuhusen har jag dock ingen aning om. Kanske är det så illa som du säger.

För att resandet är en del av ansiktet utåt? Om du aktivt jobbar med att framhålla prismedvetenhet ser det inte bra ut om personalen trillar ut ur förstaklass.

Men det står väl inte stämplat i pannan var de arbetar?

Nej, men det står ganska ofta på jacka, väska, laptop osv. Och det vore kanske en lite konstig policy som sade "du får bara ta emot uppgradering om du inte använder den utrustning och kläder som du fått av bolaget"...
Och när flera kollegor reser tillsammans brukar de prata med varandra, vilket också omgivningen hör.

Oj vad tråkigt. Varför förbjuda, CU, OPUP och självbetalda uppgraderingar!?

Det är en del framförallt offentliga arbetsgivare som har det så.

Bodde själv på ett hotell där jag hade bokat billigaste rum, men blev uppgraderade till dyraste pga någon avtalskund som inte fick ta emot uppgraderingen.

Anledningen var att kunden var kommun och uppgradering kunde konstituera muta. De får alltid därför bara exakt vad de betalar för och det är ju ändå rätt rimligt om man funderar på det.

Toppen