Senaste nytt

Vi som ska beställa SAS EuroBonus Elite American Express kortet

Status
Stängd för vidare inlägg.

palmen

Moderator
Jag ser vad du skriver och för mig kommer det inte bli något problem etc för jag nyttjar aldrig courtesy upgrades etc för jag har en bra resepolicy. Men jag tycker det är orättvist för person X som har åkt SAS för 100,000kr i GO mellan CPH och Asien och förlorar en upgrade till en person som inte har rest en bråkdel av samma kostnad.

Kalla mig galen men jag tycker extremt lojala kunder skall få lite mer perks än mindre lojala.

Angående Statusmatch så har SAS aldrig Statusmatchat i Sverige så den jämförelsen går bort i detta fallet ...
Jämförelsen med statusmatch var inte att se på just själva statusmatchningen utan istället att någon får en status man inte tjänat ihop till vilket är samma sak som i detta fall där några Eurobonuskunder har fått en status de egentligen inte tjänat ihop till.

Är det även orättvist att jag som flyger ihop ett Diamond för under 20.000 kronor kan få en courtesy upgrade istället för en person som betalat 100.000 kronor i GO mellan CPH och Asien? Är problemet hur mycket man betalat för sitt kort, eller hur man fick det? Jag har ju tex bara betalat en bråkdel av någon som betalt 100.000 men jag har tjänat ihop mitt Diamond enligt de regler som finns och utan några misstag i baspoäng som trillat in på kontot.

Klart att de mer lojala kunderna ska ha mer perks än de som inte är lika lojala, men en person som stannar på 42k baspoäng är inte direkt mycket mer lojal än en som fått 45k baspoäng. Om personen då som hade 42k poäng råkade bli guld pga detta misstag så ser jag ingen större skillnad i deras lojalitet då de reser mer eller mindre lika mycket i baspoäng räknat.
 

EBGGOT

Medlem
Jämförelsen med statusmatch var inte att se på just själva statusmatchningen utan istället att någon får en status man inte tjänat ihop till vilket är samma sak som i detta fall där några Eurobonuskunder har fått en status de egentligen inte tjänat ihop till.

Är det även orättvist att jag som flyger ihop ett Diamond för under 20.000 kronor kan få en courtesy upgrade istället för en person som betalat 100.000 kronor i GO mellan CPH och Asien? Är problemet hur mycket man betalat för sitt kort, eller hur man fick det? Jag har ju tex bara betalat en bråkdel av någon som betalt 100.000 men jag har tjänat ihop mitt Diamond enligt de regler som finns och utan några misstag i baspoäng som trillat in på kontot.

Klart att de mer lojala kunderna ska ha mer perks än de som inte är lika lojala, men en person som stannar på 42k baspoäng är inte direkt mycket mer lojal än en som fått 45k baspoäng. Om personen då som hade 42k poäng råkade bli guld pga detta misstag så ser jag ingen större skillnad i deras lojalitet då de reser mer eller mindre lika mycket i baspoäng räknat.

Du verkar inte riktigt förstå mig ....

Exempel:

Sune åker till Shanghai 13 gånger per år för 8,000kr i GO dvs spenderar 104,000kr per år och har EBD med råge.
Per är EBG och har "endast" tjänat 70,000 poäng detta året MEN fick 20,000 felaktiga bas poäng av Amex(igen) och blev där av EBD.

Sune och Per skall åka hem från Shanghai med samma flight och endast 1 person kan/skall bli uppgraderad och det blir Per för checkade in tidigare och har BN1.

Är inte Sune egentligen värd den upgraden?!


Än en gång jag ser inget problem i flera EBG det bara gynnar SAS dock ser jag problem i felaktiga EBD´s......
 

Agö

Medlem
Du verkar inte riktigt förstå mig ....

Exempel:

Sune åker till Shanghai 13 gånger per år för 8,000kr i GO dvs spenderar 104,000kr per år och har EBD med råge.
Per är EBG och har "endast" tjänat 70,000 poäng detta året MEN fick 20,000 felaktiga bas poäng av Amex(igen) och blev där av EBD.

Sune och Per skall åka hem från Shanghai med samma flight och endast 1 person kan/skall bli uppgraderad och det blir Per för checkade in tidigare och har BN1.

Är inte Sune egentligen värd den upgraden?!


Än en gång jag ser inget problem i flera EBG det bara gynnar SAS dock ser jag problem i felaktiga EBD´s......
Haha, jag älskar pedagogiska exempel.
 

JeanHell

Medlem
Jag har sett att denna fråga har fått svar tidigare i tråden, men då Amex verkar ha fått mer att göra på senaste tiden med felaktiga poäng hit och dit så ställer jag den igen och hoppas det är ok :)
- Jag postade min ansökan för Amex Elite via värvning förra måndagen. Är det någon som har någon uppfattning om hur lång tid det tar innan allt är klart och kortet skickas till mig? Jag ringde dem tidigare idag och fick prata med flera olika kundtjänster innan jag kom rätt men då hittade de inget i sina system att jag hade ansökt. Men när jag sa att jag blivit värvad så sa hon att det då tar lite längre tid eftersom de skickar ansökan med post till England i dessa fall. Någon som känner igen detta?
Skulle verkligen vilja ha mina 20000 baspoäng innan den 18:e då det skulle skjuta upp mig en tier och göra resan hem från USA trevliga :)
Tack för svar!
 

palmen

Moderator
Du verkar inte riktigt förstå mig ....

Exempel:

Sune åker till Shanghai 13 gånger per år för 8,000kr i GO dvs spenderar 104,000kr per år och har EBD med råge.
Per är EBG och har "endast" tjänat 70,000 poäng detta året MEN fick 20,000 felaktiga bas poäng av Amex(igen) och blev där av EBD.

Sune och Per skall åka hem från Shanghai med samma flight och endast 1 person kan/skall bli uppgraderad och det blir Per för checkade in tidigare och har BN1.

Är inte Sune egentligen värd den upgraden?!


Än en gång jag ser inget problem i flera EBG det bara gynnar SAS dock ser jag problem i felaktiga EBD´s......
Om vi vänder på det och tar mitt exempel istället vem är då mest värd en uppgradering?
Person A åker 7 ggr till HKG för 3000 per resa och har sedan tidigare Amex Elite som ger 20k poäng och därmed har A redan Diamond efter att totalt ha spenderat 21.000 kronor på 7 resor med SAS.
Person B reser enbart inom Europa, ungefär 25 tur och retur per år. Denna biljett kostar i snitt 2500 kronor och är en GO-biljett. B har även ett amex elite som givit 20k baspoäng tidigare under kvalificeringsåret. GO-biljetterna bokas i de högre bokningsklasserna och som EBG drar han inte 2500 poäng per resa. Totalt spenderar B 62500 kronor för 25 resor med SAS och kommer upp i 82500 baspoäng på året. Nu råkade det bli ett fel som gjorde att B fick 20k extra baspoäng och blev Diamond precis innan medlemsåret gick ut.

Person A och B hamnar sedan på samma flight hem från Hong Kong där B har tagit en välbehövlig semester för sig själv. Enbart en person får en courtesy upgrade. Vem är då mest värd denna?
A som spenderat 21.000 kronor på 7 resor?
B som spenderat 62.500 kronor på 25 resor?
Vem är den mest lojala kunden till SAS och den som SAS tjänar mest pengar på? (om man bara tittar på vad man betalat för sin flygbiljett jämfört med vad SAS har för kostnader för att flyga personen)

Jag skulle säga att person B var den person som mest förtjänade uppgraderingen, men med ditt resonemang är det person A.

Let's agree to disagree
 

Canadien

Medlem
Person A bör få upgraden, att pina sig igenom 14 segment Go med SAS longhaul för att nå EBD är värd en perk. Person B som bara reser korta stopp i EU tycker ju det är kul me långresa, så Go funkar bra.
 

EBGGOT

Medlem
Jag är supernyfiken (seriöst) på hur du själv förtjänat din status .

Jag har flugit enligt uppsatta/ officiella regler/krav som SAS har skapat för en viss medlemsnivå.

jag ser det inte som jag har förtjänat något utan snarare att jag köpt en service/ produkt. SAS har lovat mig vissa förmåner fall jag använder deras tjänster tillräckligt mkt. Tjänster som jag betalar för ....

Tycker det skall vara lika villkor för alla. Fair play.

Drastisk jämförelse.

Alla använder samma skattetabell den är inte justerade efter resans gång pga misstag av vare sig den ena eller andra. Det regler som finns gäller för alla.
 
Last edited:

Bryant

Medlem
Jag har flugit enligt uppsatta/ officiella regler/krav som SAS har skapat för en viss medlemsnivå.

jag ser det inte som jag har förtjänat något utan snarare att jag köpt en service/ produkt. SAS har lovat mig vissa förmåner fall jag använder deras tjänster tillräckligt mkt. Tjänster som jag betalar för ....

Tycker det skall vara lika villkor för alla. Fair play.

Drastisk jämförelse.

Alla använder samma skattetabell den är inte justerade efter resans gång pga misstag av vare sig den ena eller andra. Det regler som finns gäller för alla.

Jag måste erkänna att jag nog läst dina inlägg med lite fel ögon. Sorry för det. Men nu har jag läst om några av dem.

Jag förstår nu att du är upprörd över de som enligt dig felaktigt blev uppgraderade. Där har vi olika uppfattningar, men så är det ibland.

Men det kommer aldrig vara lika villkor någonstans. Vissa blir EBD för att deras jobb köpt ett TP (borde inte statusen tillhöra den som betalar) , andra för att de signat ett kreditkort och någon annan för att de haft tur.

Jag skulle vilja likställa amexstrulet med en mistake fare. Vi skulle aldrig ringa flygbolaget och kräva att de tog bort en sådan .

Även runt skattetabellen finns det kryphål...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen