Senaste nytt

Vem vill bli Eurobonus miljonär? Tjäna upp till 1 miljon eurobonuspoäng

Eller så tar VN som alla andra, men SAS väljer att sätta X2 för att minska bokningar då VN har väldigt god tillgänglighet.
Om sas nu vill minska bokningar, varför gjorde de inte samma med Turkish och Ethiopian eller Lufthansa från Wien?

Dessa hade ju ännu bättre tillgänglighet och mångdubbelt större nät.

Ger inte mycket för den konspirationsteori. I så fall borde de även lägga X2 på Virgin som är rätt vidöppet.

Löjligt att kalla folk konspirationsteorietiker. Är inte forumet till för att diskutera. Det är endast spekulation.

Kan inte förstå hur man kan ha så högt förtroende för sas efter det som hänt sista åren. Allt dom säger ska man ta med en nypa salt.

Jag tror inte turkish eller LH för den delen fick höja priser på awards. Jag tror man var tvungen att förhålla sig till fler regler inom star alliance och därför kunde man inte göra som man ville som man ser nu.

Hur kommer det sig då att vietnam airlines kostar i princip lika mycket poäng som air france/klm om man bokar med flying blue? Tror ni att att dom dubblar awardpriser endast mot SAS?

Jag tror det hade kostat för mycket för eurobonus om man infört x1. Tillgängligheten är väldigt god till Asien och Australien. Man vill helt enkelt minska utgifterna precis så som vi såg med Singapore airlines där man ströp tillgängligheten för att det blev för många bokningar.

Last edited:
Jeg misliker YQ (carrier imposed fees / "fuel" charges), men tror det hadde vært bedre å ta YQ for VN, UX og CI enn 2x poengpris. Om du feks har en kort connection må du betale 2x for hele boundet, hvilket er urimelig.

Det samme kunne vært gjort med feks Etihad mot å feks ha samme poengpriser med dem også.

Hur kommer det sig då att vietnam airlines kostar i princip lika mycket poäng som air france/klm om man bokar med flying blue? Tror ni att att dom dubblar awardpriser endast mot SAS?
För att AF/KLM har högst troligt ett bättre avtal med Vietnam Airlines än vad SAS har initialt.

Avtalen mellan flygbolagen i alliansen är inte globala utan förhandlas mellan varje part.

SAS har ju själva sagt att alla avtal inte var på plats vid övergången och därmed fungerar inte allt direkt. Tex så räknar man med 18 månader för full integration med skyteam och sas gjorde det på 9 månader, så att allt inte är på plats direkt är inte direkt konstigt.

Du kan välja att inte tro på sas om du vill, men jag tror åtminstone på infon de givit om att de jobbar på dessa avtal men att det tar tid, och fram till dess så väljer man att erbjuda 2x priset istället för att inte erbjuda något alls.

Sen kan man vara konspiratoriskt lagd och tro att de testar marknaden för hur mycket vi är beredda att betala. Fullt möjligt att det är så, man ser ju då och då att folk faktiskt bokar med Vietnam Airlines.

Annars är man konspirationsteoretiker.
Och hur var det nu, anledningen att man inte kunde boka Singapore Airlines var tekniska problem… det sa ju SAS och tror man något annat är man konspirationsteoretiker, för varför skulle SAS ljuga. Sen försvann de tekniska problemen för att plötsligt komma tillbaka igen…

Det handlar inte om att svälja allting SAS säger, utan att värdera vad som är rimligt och möjligt kan ligga i deras intresse.

Kombinationen av
1) Det kostar inte mer för SAS att köpa awards på t.ex. Vietnam än hos andra bolag
och
2) SAS väljer ändå ensidigt att dubbla awardpriset på en handfull bolag

är inte rimlig, för SAS har inget att vinna på det. Att SAS skulle avsiktligt välja att riktat göra Eurobonus-systemet sämre för vissa medlemmar utan orsak annat än att j-vlas med dem, håller inte.

På senaste 'Evening of conversation' pratade jag med två olika personer som oberoende av varandra sa olika saker med betydelsen att sas kostnad för award på VN var så höga att dubbla poängpriset eller helt stänga av awards från VN var de enda två realistiska alternativen.

Om det höga priset beror på att avtal mm inte hunnits med / blivit bra pga kort tid eller om det är en permanent prisbild framgick inte.

Pratade också med Aron, men noll värdefull info ur honom. Den snubben är ju lite speciell...

På senaste 'Evening of conversation' pratade jag med två olika personer som oberoende av varandra sa olika saker med betydelsen att sas kostnad för award på VN var så höga att dubbla poängpriset eller helt stänga av awards från VN var de enda två realistiska alternativen.

Om det höga priset beror på att avtal mm inte hunnits med / blivit bra pga kort tid eller om det är en permanent prisbild framgick inte.

Pratade också med Aron, men noll värdefull info ur honom. Den snubben är ju lite speciell...
Och hur är det med att använda SAS EB-poäng för ChinaEastern-flyg? De är fortfarande blockerade. Jag skulle tro att ersättningsgraden till ChinaEastern skulle vara i standardintervallet för alliansen. ChinaEastern har väldigt billiga flygpriser, så jag skulle förmodligen inte ens vilja använda SAS-poäng för ChinaEastern-flyg.

BKK-SGN och SGN-BKK dök automatiskt upp på SAS-konton mycket konsekvent under de sista 2-3 veckorna i december om de inte hade ett namnproblem eller utelämnade EBx-prefixet.

Air Europa är den kreditgivande som är mest trasslig även som den inte borde vara eftersom informationen är så lättillgänglig för SAS.

Flysas.com: “Please note: Currently, you can't earn EuroBonus points with this partner due to technical reasons, but we're working on it! The setup is expected to be completed by the end of 2024. Once it's ready, EuroBonus members will be able to claim missing points for flights taken from September 1, 2024.” 10 January 2025.

Last edited:
Toppen