Senaste nytt

Vem vill bli Eurobonus miljonär? Tjäna upp till 1 miljon eurobonuspoäng

Fann detta på nätet.

The 144-hour visa-free policy currently applies only to passengers transiting through China via the following cities: Shanghai, Hangzhou, Nanjing, Beijing, Tianjin, Xi'an, Chengdu, Xiamen, Shijiazhuang, Dalian, Shenyang, etc.

A key distinction between the 24-hour and 72-hour Transit Without Visa (TWOV) policies and the 144-hour visa-free policy is that the latter allows travelers to move within one of the three designated regions, rather than being restricted to a single city. For instance, under the 144-hour visa-free policy, you can travel from Shanghai to Nanjing, as they are both part of the Yangtze River Delta Region. However, travel to Beijing is not allowed as it is part of the Beijing-Tianjin-Hebei Region.

You can only travel within the designated region under the 144-hour visa-free policy:

• Yangtze River Delta Region: Shanghai, as well as Jiangsu Province (major cities: Nanjing, Suzhou) and Zhejiang Province (major cities: Hangzhou, Ningbo)
  • Beijing-Tianjin-Hebei Region: Beijing, Tianjin, and Hebei Province (major cities: Shijiazhuang, Qinhuangdao)
  • Guangdong Province: Shenzhen, Guangzhou, Zhuhai, etc
  • Chengdu Region: Chengdu, Leshan, Ya'an, Deyang, Suining, Meishan, Ziyang, Zigong, Yibin, Neijiang, and Luzhou
  • Xiamen city only
  • Chongqing
  • Xi'an and Xianyang
  • Wuhan city only
  • Yunnan Province: Kunming, Dali, Lijiang, Yuxi, Puer, Chuxiong, Xishuangbanna, Honghe, Wenshan
  • Liaoning Province: Shengyang, Dalian, etc
  • Shandong Province: Qingdao, etc
  • Henan Province: Zhengzhou, etc
Hej

Min förståelse är följande, 72 och 144h har som krav att man lämnar landet via samma flygplats-zon (Taiwan och Macao räknas som Int) men tillåter interna flyg inom kina förutsatt ovan. Detta medför i dom flesta att ruterna kräver övernattning i kina osv om man inte vill sova på flygplatsen

24h tillåter endast in och utgång på samma plats och med int och int som inte är samma destination.

Tack för tipset! Bokade nu detta för ca 2500kr totalt.
MMX - CLJ (WIZZ)
CLJ - OTP (TAROM) (R)
OTP - AMS - MAD (KLM) (G)
/
MAD - BCN (AIR EUROPA) (Z)
BCN - CPH (RYANAIR)

God blandning med Skyteam och LCC, en bra start innan jag jagar resten.

Snyggt! Jag bokade precis en resa till Malaga för att bocka av AF, Tarom och Air Europa. Var ganska optimala tider för att kunna njuta lite på plats också.

Fredag kväll:
CPH-CDG-AGP (AF), 1000kr
Söndag:
AGP-MAD-OTP (Air Europa och Tarom), 2000kr
OTP-CPH (Wizz), 600kr

Låga bokningsklasser såklart, men alla ska ge intjäning till EB.

Har nu lappat om mina Kina resor. Hur hade ni gjort gällande Visa?

Resa 1.
CHINA EASTERNMU 28229-NovSGNPVG02:1007:10
LAYOVER 12 H 40 MIN
CHINA AIRLINESCI 50429-NovPVGTPE19:5021:55
Via PVG - misstänker 24H TWOV utan problem (stannar på flygplatsen om det hjälper).

Resa 2.
XIAMEN AIRLINESMF 83403-DecBKKXMN17:3521:45
LAYOVER 10h 25 MIN
XIAMEN AIRLINESMF 86704-DecXMNCGK08:1012:35
Via XMN, här behöver jag ansöka om ett 144hrs TWOV för att kunna lämna flygplatsen till ett hotell om jag förstått det rätt.

Är jag rätt på det? Eller behöver jag ett visum till Kina?
Skulle gärna vilja ha dessa resor då de ger mig marginaler och fungerar perfekt med resten av min resplan.

Vi har planerad bröllopsresa i November. Frun håller med om att det låter som en skoj idé att byta vår förhållandevis lugna månad Thailand->Vietnam mot ett jorden runt-äventyr, med massvis av poäng för framtida resor som belöning.

Nu sitter vi och kikar på reseplan. Hon har Schweiziskt pass, så behöver inte visum för Kina. Jag däremot, har läst både här och diverse andra platser om 144-timmarsvisumet.
Är det någon som har klarhet i huruvida det är tillåtet med ett byte inne i Kina på vägen då man anländer till/lämnar landet?
Jag skulle gärna besöka Chongqing CKG.

TIttar på rutter exempelvis:
TPE-XMN-CKG
144 timmars visum i CKG
CKG-NKG-ICN

Vad tror ni om detta? Faller det på extra byte inuti Kina - då man då kan anses röra sig utanför regionen där man fått visum? Måste man ha en direkt flight in/ut ur Kina?

....med massvis av poäng för framtida resor som belöning
Ha inte för stora förväntningar, Eurobonus är betydligt sämre nu när man inte längre får sy ihop en resa för hand och ringa in och boka den. Gör gärna några provsökningar på destinationer du gillar under de perioderna du kan resa och se om du blir imponerad. Glöm sedan inte att China Airlines, Vietnam Airlines och Air Europa har dubbelt poöngpris.

Ha inte för stora förväntningar, Eurobonus är betydligt sämre nu när man inte längre får sy ihop en resa för hand och ringa in och boka den. Gör gärna några provsökningar på destinationer du gillar under de perioderna du kan resa och se om du blir imponerad. Glöm sedan inte att China Airlines, Vietnam Airlines och Air Europa har dubbelt poöngpris.
Tack för varningen!
Nu när jag suttit och kikat på detta tycker jag ändå att det finns mycket som lockar för framtiden, även om möjligheten att boka ben för ben inte kommer åter. Destinationerna med dubbelt poängpris blir förstås betydligt mindre attraktiva...

Hur vet du att det alltid kommer vara som det är nu?

Hur vet du att det alltid kommer vara som det är nu?
Nej, ingen kan väl VETA, men vi vet ju alla hur SAS har det ekonomiskt så tror du de kommer att lägga krut på att göra det bättre för de som vill åka på bonusresor? Jag misstänker att för varje år som går kommer vi närmre och närmre KLM/Flying Blue och det kan i alla fall jag vara utan.

Information angående Air Europa och Aerolineas Argentinas:

I spoke with SAS to get some clarification.

This is what they said:

Earn on the two mentioned partners is not fully technically implemented. On Air Europa, earn/burn will be technically implemented later this month [October]. Flights flown before the technical implementation date will give EuroBonus-points and count for the challenge if retro credited through SAS website. Earn on Aerolineas Argentinas is planned to be technically implemented in December, so might not be implemented in time to count towards the millionaire campaign. We will look into how to clarify this info on the partner pages

Källa;

Toppen