Senaste nytt

Varning!!! Kontroll av handbagagets vikt

De gavs dock alternativet att kasta saker för att sänka vikten.
Vilket generöst erbjudande... :mad: Den enda gångerna mitt handbagage vägts har varit med "småplan", kanske 8-18 pax, och då enbart för att vikten var intressant ur ett "lastperspektiv". De har inte brytt sig om den vägt lite/betydligt mer än vad som strikt formellt var OK.

De gånger jag har åkt med Turkish har det varit totalt kaos med handbagage... Inget snack om att väga eller för den delen räkna antalet handbagage. 3 väskor och 5 fulla plastpåsar verkade gå hur fint som helst :)

De gånger jag har åkt med Turkish har det varit totalt kaos med handbagage... Inget snack om att väga eller för den delen räkna antalet handbagage. 3 väskor och 5 fulla plastpåsar verkade gå hur fint som helst :)

Det är kanske just av den anledningen som det behövs vägning ibland? Kanske mycket cargo bokat när de väl måste väga handbagage.

Det har bara hänt mig en enda gång att det varit så fullt i "hatthyllorna" att jag efter ombordstigning "tvingats" att skicka handbagaget i cargo, och det var just med turkarna. Kändes så där med tanke på diverse värdesaker men det är väl straffet man får ta när man är "delayed" till gate... :oops: Väskan kom i alla fall med utan problem.

Första gången jag flög Turkish trodde jag att det var dolda kameran. Efter att alla passagerare kommit på fick personalen springa i flera omgångar och bära ut överskjutande väskor ur kabinen. Hade varit mycket smidigare att inte släppa på dem från början...

För många år sedan vägde min incheckade väska med Thai Airways 0.7 kilo för mycket , och checkin ville väga mitt handbagage som också vägde för mycket +1 kilo , sa som det var kamerautrustning och det gick bra

På Trans Maldivian Airways så vägs handbagaget tillsammans med bagaget som ska checkas in, accepterad totalvikt är 25 kg (20 incheckat och max 5 kg handbagage). Allt därutöver renderar USD 4 per kg. Max; 32 kg... annars kan det tvingas gå med båt, om alls..!.. det förstår du när du ser dessa små sjöflygplan (deHavilland Twin Otter).

Så, det gäller att packa relativt effektivt om du planerar att bo på en resort i Maldiverna som kräver flygtransfer sista biten. Men, å' andra sidan, du behöver inte ta med så mycket... inga skor, kanske någon jysst linneskjorta för de finare middagarna. Annars; shorts, solskyddsfaktor, badkläder och kanske egen mask och fenor om du inte vill låna.
Och, att flyga med dessa sjöflygplan är en del av upplevlesen av detta exotiska land ... :)

Toppen