Senaste nytt

Varning!!! Kontroll av handbagagets vikt

Hur kinkiga är de om man flyger på en Business Class biljett med 3x32 kg men endast reser på handbagage. Kan de tvinga en att checka in väskan om den är något kilo för tung? Hade inte blivit så glad om det inträffade.
I teorin men skulle inte tro det hände om den bara är något kilogram för tung.

Hur kinkiga är de om man flyger på en Business Class biljett med 3x32 kg men endast reser på handbagage. Kan de tvinga en att checka in väskan om den är något kilo för tung? Hade inte blivit så glad om det inträffade.
Hur mycket incheckat bagage man får ta spelar nog ingen större roll när det kommer till hur tungt ditt handbagage är. Men vill någon vara nitisk kan du säkert mycket väl behöva checka in handbagaget i det fallet.

De har ju rätt att kräva att du checkar in, men jag skulle vara mycket mycket förvånad om så faktiskt hände.

[OT]Jag lyckades flyga med 3 kg för mycket incheckat bagage med CX nyligen, vilket inte är någon självklarhet[/OT]

Som andra redan sagt, det är olika quota. En sak som faktiskt begränsar carry-on, är ju hur mycket man får stuva i hatthyllorna. Nu är det nog inget problem i praktiken, men om de skulle vilja att du checkar in ditt handbagage pga att det är för tungt, så är det nog bara att göra det.

En av sakerna som är väldigt irriterande är just detta med handbagage. Är ganska trött på framför allt de som kör med x antal kassar, väskor, påsar, mm för att fylla upp alla hyllor så jag måste ha en liten väska under sätet.
Står annars ganska klart och tydligt när man bokar och betalar sin biljett vilka villkor som gäller. Inga större problem att följa dem.

En av sakerna som är väldigt irriterande är just detta med handbagage. Är ganska trött på framför allt de som kör med x antal kassar, väskor, påsar, mm för att fylla upp alla hyllor så jag måste ha en liten väska under sätet.
Står annars ganska klart och tydligt när man bokar och betalar sin biljett vilka villkor som gäller. Inga större problem att följa dem.
Fast lite motsägelsefullt kan jag tycka att det är med snäva regler för handbagage i kombination med massvis med butiker airside, Vad tror "de" att man som passagerare ska göra med allt som säljs?

Som andra redan sagt, det är olika quota. En sak som faktiskt begränsar carry-on, är ju hur mycket man får stuva i hatthyllorna. Nu är det nog inget problem i praktiken, men om de skulle vilja att du checkar in ditt handbagage pga att det är för tungt, så är det nog bara att göra det.
Min väska brukar normalt väga runt 10-12 kilo för en medellång resa. Vissa flygbolag har exempelvis 8kg som gräns (SAS om jag minns rätt). Å andra sidan så brukar hyllorna i Business vara tommare.

Min väska brukar normalt väga runt 10-12 kilo för en medellång resa. Vissa flygbolag har exempelvis 8kg som gräns (SAS om jag minns rätt). Å andra sidan så brukar hyllorna i Business vara tommare.

Då vet du ju redan nu att du gör "fel" och behöver inte bli arg/förvånad om du måste checka in väskan . SWISS brukar vara duktiga på att märka ut godkända väskor.

Sen är det ju så att även utrymmet under stolen kan användas för handbagage. Obekvämt? Absolut! Men det är fortfarande användbart när hyllorna är fulla. Fler skulle behöva lära sig det istället för att stå i gången och gråta/gnälla över att det är fullt.

Själva reser vi alltid med 4st handbagage.

Då vet du ju redan nu att du gör "fel" och behöver inte bli arg/förvånad om du måste checka in väskan
emoji3.png
. SWISS brukar vara duktiga på att märka ut godkända väskor.
Sen är ju frågan om det finns någon logik i att tvingas checka in en 10kg väska, när man kan ta med sig 2x 8kg utan problem. Skillnaden på long haul är ju att Economy pax vanligtvis inte går igenom kabinen (om man sitter i den främre) och dumpar sitt bagage där, så oftast har man en hel hylla åt sig själv.

Sen är ju frågan om det finns någon logik i att tvingas checka in en 10kg väska, när man kan ta med sig 2x 8kg utan problem. Skillnaden på long haul är ju att Economy pax vanligtvis inte går igenom kabinen (om man sitter i den främre) och dumpar sitt bagage där, så oftast har man en hel hylla åt sig själv.
Logiken är att det enskilda kollit inte väger mer än 8! På samma sätt som du kan ha en begränsning på 32kg på incheckad väska även om du får lov att checka in 2x32, men inte ett på 64!

Toppen