Senaste nytt

Varför vill någon åka Business Class?

Bor billigt, har billig bil, köper kläder för 700 spänn per år, klipper mig själv, saknar husvagn och dyr hund, men lägger gladeligen 38 k på swiss First till Bangkok.
Omgivning kan tycka att jag är galen, men det är mitt val och jag trivs utmärkt. Citerar gärna en lysande kåsör här på BC; "Flyg alltid första klass annars göra dina arvingar detta"

Jag gillar det citatet...
"Flyg Första Klass annars gör dina arvingar detta"... Klockrent! :D

Jag håller med, våga spara/samla/tjäna ihop till en semesterupplevelse utöver det vanliga.
Ha kul och unna dig på vägen till resemålet.
Bo billigt och ät billigt, ta in på en bungalow för 50-100kr per natt som mest med undantag för någon lyxig natt mellan resemålen så njuter du av en billig semester på plats i paradiset och reser bekvämt och "lyxigt" så blir semestern komplett! :cool:

För min egen del så har jag aldrig köpt en business/first-biljett i longhaul, har alltid använt poäng för att boka dessa resor, ibland har jag dock köpt själva poängen så indirekt har jag köpt en resa i First.
Om man tar mitt resår förra året och tittar på mina longhaul-resor så ser det ut enligt följande
CPH-SFO-CPH SAS Plus ut och Business hem, 8500 kronor + 40.000 poäng
ARN-EWR-ARN SAS Business 2 personer 600 kronor (award-resa)
ARN-HKG-ARN SAS Plus ut och Economy hem 3000 kronor (fick uppgradering på utresan)
FRA-HND/NRT-IAH ANA First ca 12.000 kronor (köpta poäng + skatter)
IAH-LHR United economy 700 kronor + 21.000 poäng
ARN-HKG-ARN SAS Economy 3000 kronor
ARN-HKG-ARN SAS Plus 3000 kronor (fick uppgradering båda vägarna)

Min billigaste resa förra året är ju helt klart 2 personer i Business till New York för 600 kronor, poängen som behövdes har jag fått genom att betala mina räkningar med Coop-kortet samt andra utgifter på Amex. Resan planerades lång tid i förväg och bokades ca 10 månader innan avresa.

Vad vill jag ha sagt med detta? Jo att det inte nödvändigtvis behöver vara direkt dyrt att boka vare sig business eller first. Nyckeln till detta är att använda sina poäng man tjänat in på bästa sätt. Det är där man kan göra riktigt stora besparingar och det är också det som BusinessClass.se är så bra på att hjälpa till att hitta just dessa resor samt komma med tips på hur man ska göra dessa bokningar.

Bor billigt, har billig bil, köper kläder för 700 spänn per år, klipper mig själv, saknar husvagn och dyr hund, men lägger gladeligen 38 k på swiss First till Bangkok.
Omgivning kan tycka att jag är galen, men det är mitt val och jag trivs utmärkt. Citerar gärna en lysande kåsör här på BC; "Flyg alltid första klass annars göra dina arvingar detta"
Exakt. 3000 kr i boendekostnad. Inga barn. Mat och räkningar på ytterligare 3000 kr. Inget shoppingintresse. Stort omvärlds- och reseintresse. Man har för mycket pengar över även på en vanlig svensk normallön på 20-25000 kr för att spara allt. Då blir det lätt en resa i månaden

PE är inte business class. PE är oftast aldrig värt extra pengar utöver vanlig Economy då man ändå får sitta upp och sova.

Som privatresenär håller jag helt med. Reser man i tjänsten är det dock en helt annan femma. Då kan PE vara det bästa man får boka och det kan göra enorm skillnad mot att sitta i economy.

Fast om man inte kan planera sin resa flexibelt finns det risk att man får betala mer även för resa i Economy class.

Japp. 32k mer för economy än business är mitt rekord. Detta efter att min chef nekat mig att boka den billigare businessbiljetten.

Inte bara risk, det torde vara mer regel än undantag.
Nja, jag skulle säga 50/50 eftersom det ofta blir de dyraste ekonomiklasserna man har att välja på.

Som privatresenär håller jag helt med. Reser man i tjänsten är det dock en helt annan femma. Då kan PE vara det bästa man får boka och det kan göra enorm skillnad mot att sitta i economy.

Japp. 32k mer för economy än business är mitt rekord. Detta efter att min chef nekat mig att boka den billigare businessbiljetten.

Nja, jag skulle säga 50/50 eftersom det ofta blir de dyraste ekonomiklasserna man har att välja på.
Ja, PE är väl delvis skapat för dem med "dålig" resepolicy.

Vad är fel med det? Vill man äta julskinkan billigt så kan man äta den efter julen. :)
Har man inte behov eller råd att resa så bokar man inte någon resa oavsett om det är i Economy class eller i First class.

Man vet t ex att sommaren och julen kommer varje år och då kan man väl planera i god tid så att man inte behöver att betala för dyra biljetter oavsett kabinklass.

Det är just det jag menar, om man är ute i så god tid att man planerar för att köpa billiga business biljetter, så kommer man också över de billiga ekonomibiljetterna! Alltså får man nog erkänna att man måste vara beredd att kanske lägga 6000 kronor extra för att flyga business.
Sedan är det en helt annan sak om man tycker det är värt det eller ej, men det kostar (normalt sett) mer.

Toppen