Senaste nytt

Varför vill någon åka Business Class?

Om man är ändå beredd att betala för 10.000 SEK i Economy class under högsäsong, kan man betala samma summa för resan i Business class också, väl? :)

Det där är dock ett ganska dåligt argument... Att jämföra pris vid sen bokning i economy med en väl planerad reapris i business. Den som köper i sista minuten economy har ju knappast valet att gå tillbaka i tiden och köpa en billig business.

Ungefär som att säga "det kostar bara nån krona mer att handla på NK Saluhall än på Lidl" och peka på att under vecka 4 kostade Granny Smith bara 15 kr/kg, olivoljan kostade bara 39 kr under v.35 och en Lemon Curd från Robertsson som det var rea på vecka 51. Med planering och inköp av varor du inte behöver just då kan du säkert göra en deal

Arlanda - New York sön 5/7 -> lör 11/7 finns i ekonomi med direktflyg 3995 med SAS, hur gör du för att hitta en BC-biljett som bara är lite dyrare eller hittar du en under 10kr? (även om du flyger ut/hem nån dag +-)

Det handlar väl snarare som att folket här planerar sina resor (datum/resmål) efter kampanjer? Klart det går att flyga mellan Madrid och Frankfurt i BC för samma pris som en biljett i Ekonomi men det är ointressant för min del

Du har nog läst lite fel där. Det är 3995 person enkel. Dvs totalt priset dessa datum är 7973 kr. Du kan komma över i C-klass för runt 10000. Jag ska själv iväg under juli och med sas samt lufthansa via Oslo kostar det 10000. Det är 2000 mer för business. Visserligen ej direkt då men känns bra mkt mer värt både i mjukvara hårdvara samt poängmässigt.

3.995 t/r enl Billiga flygbiljetter och flygresor – sk och boka flyg - SAS så vet inte var för får dina 7973 kr ifrån, var kan jag hitta BC-biljetter dessa datum eller runt dessa datum för 10.000 kr?

Ungefär som att säga "det kostar bara nån krona mer att handla på NK Saluhall än på Lidl" och peka på att under vecka 4 kostade Granny Smith bara 15 kr/kg, olivoljan kostade bara 39 kr under v.35 och en Lemon Curd från Robertsson som det var rea på vecka 51. Med planering och inköp av varor du inte behöver just då kan du säkert göra en deal
Vad är fel med det? Vill man äta julskinkan billigt så kan man äta den efter julen. :)
Har man inte behov eller råd att resa så bokar man inte någon resa oavsett om det är i Economy class eller i First class.

Man vet t ex att sommaren och julen kommer varje år och då kan man väl planera i god tid så att man inte behöver att betala för dyra biljetter oavsett kabinklass.

Ett annat exempel är mina tidigare poängköp.
Jag vet att köpa en flygbiljett nära inpå avgångsdatumet är ofta en dyr affär och det kan hända att man behöver att resa bums pga akut situation.
Eftersom har jag poäng på olika bonusprograms konto så kan jag fixa biljetten med ett överkomligt pris snabbt.
Det har räddat många av mina vänners krissituationer.

Last edited:
Arlanda - New York sön 5/7 -> lör 11/7 finns i ekonomi med direktflyg 3995 med SAS
3.995 t/r enl Billiga flygbiljetter och flygresor – sk och boka flyg - SAS så vet inte var för får dina 7973 kr ifrån, var kan jag hitta BC-biljetter dessa datum eller runt dessa datum för 10.000 kr?
Det måste var något fel med datumen.
Enligt almanacka 2016, JUL-05 är en tisdag och JUL-11 är en måndag.
Screenshot20160105_09.png

Så, vissa kan planera sina resor, vissa kan inte. Vad är problemet? Jag har fördelen att veta många resor lång tid i förväg, så jag kan i princip alltid hitta en deal så att priset blir väldigt bra. Andra har andra förutsättningar. Vissa vill betala mer för resan, andra inte. Vissa handlar på Dressman andra på Massimo Dutti.

Jag brukar åka Taxi Stockholm till Arlanda, trots att det finns andra bolag som är lite billigare. Så crazy är jag... Denna tråd fyller ju ingen funktion om alla ska sitta och argumentera rätt eller fel utifrån olika premisser tyvärr. Vissa har avtalspriser andra betalar full-pris... som sagt, listan kan göras lång.

Som doktorn påpekade. I juli är det högsäsong och dyrt. Men visst absolut innan 18/6 går det lugnt att flyga för 4000 till USA. Och då hade jag kört eco över. Men det går inte för oss med skola semester etc utan då är det juli/aug och svindyrt (subjektivt) i eco.
Rörande 10000 så finns det under dess. Doktorn har publicerat Star A priser från Oslo. Gå in på lufthansa o beställ så kostar det 37000 nok (35472) till Boston tex (för 4 pers) . Sen en separat biljett ARN-OSL för 3500 sek. Summa 39000.

Allt beror på när och hur man vill/kan åka.

Jag märker att andra bekanta stör sig på mitt resande och dom undrar hur jag har råd. Brukar svara med att alla har olika hobbies - en del spelar golf, har båt, fritidshus, mc, hundar etc som kostar mkt pengar att underhålla/år. Sånt är helt accepterat även om det inte är livsnödvändigt. Men man väljer ju vad man själv vill lägga pengar på. Dom flesta brukar hålla med mig.

Toppen