Senaste nytt

Varför vill någon åka Business Class?

Jag brukar alltid få ångest innan jag ska åka long-haul då jag är delvis flygrädd och bävar för resan på 12 timmar. Men om jag vet att jag istället ska åka BC så ser jag istället fram emot självaste resan och kan vara upptagen med att äta och dricka istället för att vara rädd. Ovärderligt för mig.
Sedan är det såklart mycket goodwill i att åka BC, man får helt enkelt känna sig VIP och min Celine väska passar mycket bättre i BC än i coach :p

En sak som jag kom på efter att ha åkt BC första gången, är att man ska lyfta på fötterna när det är turbulens om man sitter i ekonomi. Bara den insikten var värd hela priset för BC resan :)
 
Det här med att BC-biljetter oftast bara kostar "ett par tusenlappar mer" kan förvisso vara sant ibland men oftast så är en/familjen/arbetet rätt så oflexibla då man vill flyga från A till B mellan vissa datum (+- nån dag) och helst slippa en omväg via Olso, Dublin eller Mellanöstern. Om du även inte kan planera din resa lång väg innan så minskar möjligheten till att hitta dessa BC-biljetter som bara kostar nån tusenlapp mer.
 
  • Gilla
Reactions: pep

Dr. Miles

Expert
Det här med att BC-biljetter oftast bara kostar "ett par tusenlappar mer" kan förvisso vara sant ibland men oftast så är en/familjen/arbetet rätt så oflexibla då man vill flyga från A till B mellan vissa datum (+- nån dag) och helst slippa en omväg via Olso, Dublin eller Mellanöstern. Om du även inte kan planera din resa lång väg innan så minskar möjligheten till att hitta dessa BC-biljetter som bara kostar nån tusenlapp mer.
Fast om man inte kan planera sin resa flexibelt finns det risk att man får betala mer även för resa i Economy class.
 

Smuffe

Medlem
PE är inte business class. PE är oftast aldrig värt extra pengar utöver vanlig Economy då man ändå får sitta upp och sova.

Det är jag mycket väl medveten om. ;)
Jag skulle aldrig betala ett par tusen extra för att flyga PE.
Mitt exempel var vad jag trodde var BC och vad jag syftade på är att jag i den mån jag kan hellre betalar alltifrån ett par hundra short haul till ett par tusen kronor extra för intercontinental och kunna ta det lugnt.
Planerar jag i god tid och kan boka när priset är rätt så blir det inte allt för dyrare att resa i BC än i Eco.
Oavsett hur jag reser så försöker jag ändå få in ett eller ett par extra stop på vägen och därigenom tjänar jag poäng/miles för att behålla status/samla till awardbiljetter samt få prova nya lounger, flygplanstyper samt kunna njuta av resan till målet i form av mat, dryck och faciliteter. :rolleyes:
 
Mitt exempel var vad jag trodde var BC och vad jag syftade på är att jag i den mån jag kan hellre betalar alltifrån ett par hundra short haul till ett par tusen kronor extra för intercontinental och kunna ta det lugnt.
Planerar jag i god tid och kan boka när priset är rätt så blir det inte allt för dyrare att resa i BC än i Eco.
Oavsett hur jag reser så försöker jag ändå få in ett eller ett par extra stop på vägen och därigenom tjänar jag poäng/miles för att behålla status/samla till awardbiljetter samt få prova nya lounger, flygplanstyper samt kunna njuta av resan till målet i form av mat, dryck och faciliteter. :rolleyes:

Arlanda - New York sön 5/7 -> lör 11/7 finns i ekonomi med direktflyg 3995 med SAS, hur gör du för att hitta en BC-biljett som bara är lite dyrare eller hittar du en under 10kr? (även om du flyger ut/hem nån dag +-)

Det handlar väl snarare som att folket här planerar sina resor (datum/resmål) efter kampanjer? Klart det går att flyga mellan Madrid och Frankfurt i BC för samma pris som en biljett i Ekonomi men det är ointressant för min del
 

Pho

Medlem
Om man är ändå beredd att betala för 10.000 SEK i Economy class under högsäsong, kan man betala samma summa för resan i Business class också, väl? :)
Det där är dock ett ganska dåligt argument... Att jämföra pris vid sen bokning i economy med en väl planerad reapris i business. Den som köper i sista minuten economy har ju knappast valet att gå tillbaka i tiden och köpa en billig business.
 

Jonas C

Medlem
Arlanda - New York sön 5/7 -> lör 11/7 finns i ekonomi med direktflyg 3995 med SAS, hur gör du för att hitta en BC-biljett som bara är lite dyrare eller hittar du en under 10kr? (även om du flyger ut/hem nån dag +-)
Man flyger med ett annat flygbolag som erbjuder bättre priser i Business Class. Sen måste man nog positionera sig till en annan avreseort, exempelvis Dublin som för tillfället har bra priser till Nordamerika. En normal människa hade kanske inte gått igenom besväret för att boka en billig Business biljett, men möjligheten finns för den som vill.
 

Smuffe

Medlem
Arlanda - New York sön 5/7 -> lör 11/7 finns i ekonomi med direktflyg 3995 med SAS, hur gör du för att hitta en BC-biljett som bara är lite dyrare eller hittar du en under 10kr? (även om du flyger ut/hem nån dag +-)

Det handlar väl snarare som att folket här planerar sina resor (datum/resmål) efter kampanjer? Klart det går att flyga mellan Madrid och Frankfurt i BC för samma pris som en biljett i Ekonomi men det är ointressant för min del

Om du läser tidigare i tråden så kom ett exempel till Sydafrika med Ethiopian från Bryssel som var billigare än ekonomi.
Detsamma gäller @agehall som personligen har hittat flyg i BC till New York som då var billigare än i Eco.
Jag har inte letat upp några biljetter dit då det för mig ej är ett intressant resemål.
Ska du dit och du har hittat ett pris på under 4000kr så grattis! Kör!

Vad vi alla försöker förmedla är att sitter man i funderingar på att boka en resa någonstans, är flexibel eller låter sig själv ta tid att fördjupa sig i alla möjligheter dom finns så kommer man att hitta riktiga klipp.
Det jag förmedlar är att det många gånger i slutändan inte blir så mycket dyrare att boka och betala BC än att flyga i Eco med ALLA kostnaderna inräknade.
Samlar man poäng/miles blir det ibland billigare om man inom jobbet eller på andra resor får ihop tillräckligt för att boka en award i business eller till och med first class.
Men är man ovetandes och kritisk så kommer man aldrig få uppleva någon av det och trivs förmodligen i Eco eller kanse i PE...
 

Kimmen00

Medlem
Arlanda - New York sön 5/7 -> lör 11/7 finns i ekonomi med direktflyg 3995 med SAS, hur gör du för att hitta en BC-biljett som bara är lite dyrare eller hittar du en under 10kr? (även om du flyger ut/hem nån dag +-)

Det handlar väl snarare som att folket här planerar sina resor (datum/resmål) efter kampanjer? Klart det går att flyga mellan Madrid och Frankfurt i BC för samma pris som en biljett i Ekonomi men det är ointressant för min del

Du har nog läst lite fel där. Det är 3995 person enkel. Dvs totalt priset dessa datum är 7973 kr. Du kan komma över i C-klass för runt 10000. Jag ska själv iväg under juli och med sas samt lufthansa via Oslo kostar det 10000. Det är 2000 mer för business. Visserligen ej direkt då men känns bra mkt mer värt både i mjukvara hårdvara samt poängmässigt.
 
Toppen