Senaste nytt

Varför ska man inte boka via resebyrå?

Skulle vara kul och veta vad ni övriga tycker (dvs alla som har er åsikt)
- Vad krävs för att en resebyrå "skall vara bra", så pass bra att ni är beredd att köpa av dem och är ni beredd att beta för tjänsterna?
oavsett om ni inte gillar eller tycker andra vägar är bättre.Om en potentiell entreprenör öppnar nytt/ tar över en resebyrå...hur skall den byrån fungera..? :)

Skulle vara kul och veta vad ni övriga tycker (dvs alla som har er åsikt)
- Vad krävs för att en resebyrå "skall vara bra", så pass bra att ni är beredd att köpa av dem och är ni beredd att beta för tjänsterna?
oavsett om ni inte gillar eller tycker andra vägar är bättre.Om en potentiell entreprenör öppnar nytt/ tar över en resebyrå...hur skall den byrån fungera..? :)
24/7 blir snabbt ett måste. Det räcker med jour, men det måste finnas. Direktlinje via hangouts/Skype vore lysande - när man är långt borta och vara har wifi. (som alternativ till telefon)

Innan själva bokningen skulle jag sätta jättestort värde på att kunna kommunicera via mail. Hela vägen och med snabba svar. Att ringa är bra när man sitter i skiten, men när man kan planera är oslagbart. Bygg ihop en färdig bokning på det sättet som man sedan bara kan ta upp på webben och betala.

Sedan att de har någon som faktiskt har koll på skillnaden mellan fare basis, bokningsklasser och kabinklass är en grundläggande förutsättning.

De gånger jag bokat via resebyrå och det sedan uppstått problem(missad connection, askmoln, inställd flight mm) så har det löst sig u/a. För det mesta funkar det att kontakta bolaget(eller allianspartner) man flyger med. Missade en connection i MIA, BA hade stängt och dragit. Gick då till AA och de fixade ny route MIA-BOS-LHR-ARN utan att blanda in "flygofar.se" som jag bokat via.

Ytterligare ett exempel. UA ställde in EWR-ARN och bokades då om till flighten 24 timmar senare. Detta var inte aktuellt(barn varannan vecka) så det blev LAS-ORD-ZRH-ARN istället för LAS-EWR-ARN. Löstes efter ett par mail.
Oron att boka med (nät)resebyrå tror jag är överdriven, om än ej obefogad.

Jo, det var ett par år då det var väldigt mycket resande. Det har gett mig en aningen sned syn på vad som är att "resa mycket"... :)
Under 100 legs är ju rena semestern; )

Nej men som ovan är 24/7 emergency line nödvändig, bra möjligheter att boka via email och telefon med snabb återkoppling under affärstid. Absolut viktigast är kompetenta agenter som bokar det man ber dem om från t.ex. en screen shot från ITA. De ska även kunna hantera RTW fares och med fördel uppgraderingsvouchers (GUF).

Kan man som EB Guld välja sittplats vid bokning hos en resebyrå på samma sätt som man kan direkt på på SAS hemsida?

Kan man som EB Guld välja sittplats vid bokning hos en resebyrå på samma sätt som man kan direkt på på SAS hemsida?

Jag skulle gissa på ett nej. Det beror förstås på byråns system och om de kan lägga till EB-numret på bokningen. Jag har haft 1 av 3 på lyckade bokningar via byrå (Amadeus-system). Finns nog de här som har mer specifik info.

Toppen