Senaste nytt

Varför ska man inte boka via resebyrå?

Jag har ingen formell anknytning till denna resebyrå och kan inte uttala mig om vad som hände i detta specifika fall.
Det jag delgett i denna tråd är två saker och dessa står jag för:

1. Jag anser att ett flertal av potentiella resenärer kan tjäna tid/pengar på att anlita en professionell resebyrå då man vill sätta ihop lite mer komplexa resor; innehållande flera destinationer, flera flygbolag, flera hotell mm
2. Jag har namngett en resebyrå som JAG har varit otroligt nöjd med och som hjälp mig där bokningar gjorda på resp, flygbolags, hotells samt hyrbilsfirmas hemsida hade blivit mycket dyrare... och som även hjälp till när det varit riktig kris ... Varför ska man inte boka via resebyrå? | Sida 9 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Jag är en medveten premium resenär privat som ställer lika höga krav som flera andra dock så har jag haft turen att och därför aldrig behövt kalkylera risker med att boka via nätet, ringa till flygbolaget eller fysiskt ringa/mejla/besöka en resebyrå :) Jag undviker gärna västafrika och gällande Kina som har jag bara erfarenhet av Hong Kong, där allt gått smärtfritt trots ombokningar och annat (se "kris posten") o_O

Bättre att du provar själv än att "surfa" runt, det jag hittade var 3 st kommentarer varav två fr. 2013 och 1 fr i år (feb)...
Jmf med tex hotell på Tripadvisor, så även Hotell som Ritz Carlton i Hong Kong, har fått vissa 1:eek:r...
Dvs svårt att alltid bygga egna uppfattningar på att "surfa runt"... Men eftersom de överlevt "resebyrådöden" så måste de gillas av tillräckligt mång...?

Och just den gällde bokningsklass för att få poäng på TG...där tror jag mer att kortinnehavaren själv måste hålla kolla på vad man vill prioritera pris eller poäng, svårt att få bägge... Som att boka i Business i Z klass eller i D klass. med SK Samma kabin men olika priser och mer poäng för D...
Men prova själv och var ärlig, tala om vad du är ute efter i klartext så kan den resebyrå du väljer sätta rätt medarbetare på just ditt case...
Om vi kan sluta använda anekdotiska evidenser vore jag tacksam. Jag förstår att det här bolaget Odenresor ligger dig varmt om hjärtat, men enskilda exempel som styrker ens sak är just enskilda exempel och är inte representativt överlag.

Vad du vill du säga med det .. att inte nämna de goda exemplen (bar gå på de dåliga, finns väl tillräcklig med sådan inlägg...?).
Och visst känner jag för dom, men jag känner även för EWK, QR och SK som jag tycker har väldigt bra premiumprodukter,
då kanske jag inte skall nämna dem heller i kommande inlägg ;)

Eftersom ni letar upp dessa negativa inlägg, så ville jag bara nämna att mina upplevelser varit bra och det står JAG för.
Så nu kanske det är dags för streck i debatten...?

Men nu kanske vi ska vara lite rättvisa. Alla sidor här presenterar anekdoter. Det är ju lite poängen här. Vi presenterar vår erfarenhet och andra får använda den informationen och forma sina egna slutsatser. Det blir lite tråkigt i denna tråden tycker jag. För ~5 sidor sen så skrev jag en sammanfattning lite humoristiskt. Inget har ju förändrats sen dess, mer än att det börjar gränsa till personangrepp.

Allt som finns att säga av alla involverade har ju sagts ungefär 30 ggr nu. :)

Jag är på sidan som undviker resebyråer om jag kan, men använder dem när totalen av vinsten blir högre. Jag har chansat ibland och handlat där när priset blir för bra att ignorera. Min rekommendation är dock fortfarande, undvik om du kan. Jag tycker dock det är intressant att höra om positiva erfarenheter från "den andra sidan".

Kan vi inte bara begrava den här tråden nu? :)

Johnhenrik du har så rätt så !
Detta blir mitt sista inlägg i denna tråd.

Återkommer i höst med ett reportage om vår planerade om vår planerade resa til Hawaii i juli/augusti.
Den 24 juli bär det. STO-LAX (SK business)-OGG (UA First)-KOA-(HA Economy)-SFO- (UA First) - EWR (UA FirstBusiness) - STO (SK Business).

Vi kommer att ha våra goda vänner familjen L som nu repat sig efter händelserna i HKG får några år sedan... ;) som åker samma sträckor fast i Go/Economy (de kommer att chansa via OT att komma upp till PLUS annars "cash"..

Jag och min fru har valt Fairmont Kea Lani på Maui samt Fairmont Orchid på Hawaii (Big Island). I New York blir det The Quin som fått väldigt bra betyg i tidningen "First Class". Våra vänner som är en familj väljer att satsa på Air BnB.

Gemensamt år att vi alla köpt våra flygresor på den nämnda resebyrån (hoppas inget otäckt händer när vi skal checka in på flyg/hotell på den "öde ön" i långt borta i Stilla havet :D. Hotellen på Hawaii har jag och min fru från resebyråns hotellagent (GTA) som sitter med segna allotments på flera hotel runt om i världen. i NYC däremot hade booking.com oslagbara priser som man var "Genius" medlem, så där blev booking.com för bägge familjerna.
Dvs jag blandar bokningsställen för att dra maximal nytta, SK priserna bygger på deras s.k. paketpriser.

Den resan borde då förtjäna en plat spå BC's första sida och jag kommer då utelämna resebyrån namn, däremot nämna flygbolagen och hotellen, vill gärna göra lite reklam för bl.a SAS, det kan dom behöva, trots undermålig "Priority Boarding", nya businessprodukten håller riktig hög klass...

Tack för mig i denna tråd och på återseende i andra trådar! :)

Man kan väl sammanfatta med att det finns en stor utvecklingspotential i resebyråbranschen...och för en entreprenör en möjlighet att starta nått som riktar sig till oss medvetna resenärer som önskar bra kundservice. Ett segment där tillgången inte är tillfredsställande ännu. Men det har vi ju iof konstaterat förut.

Man kan väl sammanfatta med att det finns en stor utvecklingspotential i resebyråbranschen...och för en entreprenör en möjlighet att starta nått som riktar sig till oss medvetna resenärer som önskar bra kundservice. Ett segment där tillgången inte är tillfredsställande ännu. Men det har vi ju iof konstaterat förut.
Ytterst svårt att hitta någon vettig resebyrå. Jag använder ibland propeller travel för GUF och har en billigare och nästan lika bra resebyrå i Europa för annat (de fixar GUF också men är inte lika duktiga).

Undviker resebyrå när det går, men använder hellre någon av dessa än att jag sitter 2h i telefon från utlandet med flygbolaget.

Toppen