Senaste nytt

Varför ska man inte boka via resebyrå?

Är det inte dags att bumpa denna tråd. Det är bara att acceptera att det finns två läger där bl a jag, @agehall ,@Dr. Miles m fl är av den åsikten att vi inte vill anlita resbyrå vare sig det gäller privata resor eller i tjänsten.

De flesta på detta forum är nog kompetenta att beställa sina resor på egen hand till bra priser utan att anlita en resebyrå som mellanhand.

Med tanke på det enorma antalet kommentarer om hur bra en resebyrå är, skulle man kunna tro att tråden är sponsrad av SRF (Svenska resebyråföreningen).

Som hängivet BC-fan sedan drygt ett år har jag själv talat mig varm för att inte använda annat än flygbolagen/hotellens egna sajter. Började dock fundera lite när jag satt i helgen och sökte på flyg + hotell till Miami i augusti. Jag fick fram ett pris med Lufthansa samt specificerat hotell på ca 80000kr för sex personer i 10 dagar. En kompis som sökte exakt samma flighter och hotell fick prisförslag på ca 60000kr. Har följt diskussionen i tråden så jag tror jag greppat de olika eventuella för- och nackdelarna en bokning via resebyrå kan medföra. Dock undrar jag hur prisskillnaden kan vara så pass stor? (Kanske finns i andra trådar, tipsa gärna i så fall)

Som hängivet BC-fan sedan drygt ett år har jag själv talat mig varm för att inte använda annat än flygbolagen/hotellens egna sajter. Började dock fundera lite när jag satt i helgen och sökte på flyg + hotell till Miami i augusti. Jag fick fram ett pris med Lufthansa samt specificerat hotell på ca 80000kr för sex personer i 10 dagar. En kompis som sökte exakt samma flighter och hotell fick prisförslag på ca 60000kr. Har följt diskussionen i tråden så jag tror jag greppat de olika eventuella för- och nackdelarna en bokning via resebyrå kan medföra. Dock undrar jag hur prisskillnaden kan vara så pass stor? (Kanske finns i andra trådar, tipsa gärna i så fall)
Om det är inkl. kringtjänster som hotell, hyrbil etc, brukar resebyråer har bättre avtal/deal (pris) än flygbolagen har.

Detta börjar bli löjligt...
Min personliga uppfattning är att sen stor del av potentiella resenärer som gör lite mer komplexa resor (flera flygbolag, flera resmål) oavsett om de
vill flyga ekonomi eller business (kanske framför allt business) har mycket att vinna på att konsultera en bra och tillförlitlig resebyrå (sedan vilken man väljer där och vilka som är bra eller inte, det får var och en komma fram till.

Precis som hantverkare, jag har haft sådana som varit katastrof tills jag hittat de av "rätta virket"...;)
Om nu det finns ett antal personer på BC som absolut inte vill kontakta en resebyrå av olika själ..ni slipper...och de som jag tycker att det finns själ att prova den vägen, gör det! :)

Jag har en viss erfarenhet då jag jobbat i branschen i många år (inte nu dock), så jag har resp. för reseagenters kunskaper och vet vilka möjligheter det finns om man söker "native i GDS".

Vet med detta inte om det finns mycket mer att tillägga i detta ämne. Åsikterna som vi alla står för även om de är olika och baseras på personliga erfarenheter respekteras och vi kanske inte kommer längre i denna tråd? Vissa hittar rätt andra träffar på rötägg ovase
Om det är inkl. kringtjänster som hotell, hyrbil etc, brukar resebyråer har bättre avtal/deal (pris) än flygbolagen har.

Brukar kallas paketpris..

Vilka är då de här fantastiskt bra resebyråerna? Odenresor, som är en del av Resecentrum gruppen (ja, bolagsnamnet ska vara särstavat tydligen) verkar inte bara leverera nöjda kunder kan jag läsa mig till genom att googla. Faktiskt hittar jag gott om missnöjda kunder där resebyrån verkar falera med sin service.

För mig vore det självklart fantastiskt bra om det nu fanns en riktigt bra resebyrå. Problemet är att jag aldrig har hittar någon...

Bättre att du provar själv än att "surfa" runt, det jag hittade var 3 st kommentarer varav två fr. 2013 och 1 fr i år (feb)...
Jmf med tex hotell på Tripadvisor, så även Hotell som Ritz Carlton i Hong Kong, har fått vissa 1:eek:r...
Dvs svårt att alltid bygga egna uppfattningar på att "surfa runt"... Men eftersom de överlevt "resebyrådöden" så måste de gillas av tillräckligt mång...?

Och just den gällde bokningsklass för att få poäng på TG...där tror jag mer att kortinnehavaren själv måste hålla kolla på vad man vill prioritera pris eller poäng, svårt att få bägge... Som att boka i Business i Z klass eller i D klass. med SK Samma kabin men olika priser och mer poäng för D...
Men prova själv och var ärlig, tala om vad du är ute efter i klartext så kan den resebyrå du väljer sätta rätt medarbetare på just ditt case...

Det här är ju ett exempel på mindre bra attityd från en resebyrå. Min åsikt är att alla kan göra fel, men det är hur man hanterar felet är det som bygger långsiktiga kundrelationer.

Slarvig resebyrå får stå sitt kast - Konsumenträtt - Göteborgs-Posten

Ärendet gäller en kvinna från Trollhättans kommun som nyligen reste till Thailand tillsammans med tre andra personer.

Kvinnan beställde biljetterna ett halvår i förväg av resebyrån. Företaget skickade bokningsbekräftelse och en räkning på cirka 17 000 kronor, som kunden betalade samma dag.

Ett par dagar upptäckte [resebyrån] att de gjort fel: de hade bara tagit ut flygskatt för en av de fyra resenärerna. Kunden fick en ny räkning på drygt 7 000 kronor. Kvinnan betalade för att få ut biljetterna men hon var inte nöjd – firman borde stå för sitt misstag, ansåg hon.

När fallet hamnade hos ARN hävdade [resebyrån] att kunden fått korrekta uppgifter per telefon och borde ha insett att beloppet på räkningen var fel

Toppen