Senaste nytt

Varför ska man inte boka via resebyrå?

Håller med 100 % eller försök att få behålla rummet någon timme extra ?
Förra året var vi ett gäng som åkte till bangkok, landade 6 på morgonen och vid hotellet kl 8
Jag hade bokat direkt mot hotellets portal och fick rum direkt och kunde sova några timmar, andra som bokat via
agoda, booking, hotels.com mm fick vänta tills efter lunch.
Inte tusan hade dom fått bättre pris än mej heller.
Är det rejält ( 100-lappar) billigare kan jag boka så annars alltid direkt mot hotellet.
Fördelen med hotellbokningssajter (resebyrå) som Hotels.com, Agoda osv är att man tjänar poäng eller fri natt för sig själv när man bokar hotellet åt andra.

Min känsla av booking.com är att jag väldigt ofta får bra priser men de sämsta rummen. Har ett hundratal bokningar i ryggen som stödjer mig i det. I påsk var jag i Madrid med vänner. Jag hade bokat hotell via booking medan kompisarna bokat direkt. Gissa vem som fick det fönsterlösa rummet?
Det är väl ganska logiskt? De får ju rätt mycket mindre betalt för ditt rum i det fallet, så då får du ett sämre rum...

Jag har nog fått nästan alltid bra rum för mina bokningar på Booking.com. Jag föredrar tjänsten närmast p.g.a. kartfunktionen. Först så söker jag med ort och datum, var efter jag lokaliserar på kartan var jag vill bo och till vilket pris. Dock har jag nu gått i en fälla med Novotel i Singapore... Borde ha bokat via SPG, men jag vågade inte vänta tills AMEX fixat mitt hotellprogrammedlemskap. Blir utan medlemsförmånerna den här gången.

På Marriott i Paris fick jag sommaren 2013 faktiskt ett sunkigt rum med Booking.com, men å andra sidan tror jag att utan medlemskap och status fick man bara dåliga utsikter. Dock var det ju helt roligt att titta från fönstret, när folk sitter på kontoret mittemot från 8 till 4 och ser rysligt produktiva ut framför sina skärmar, medan man själv latar sig. :D Var nog annors också ett dyrt val efter att ha betalat för Wi-Fi och frukost.

Jämförelsesajter för flygresor, hotell eller hyrbilar är jättebra för att ge en översikt.

Sedan bokar man lämpligen på respektive sida. Just när det gäller hotell så har väldigt många "best price guaranteed", det har jag använt flera gånger direkt hos hotellet för att få det lägre priset. En del sänker ju ytterligare X% som kompensation.

Men visst, är det någon annan som betalar är hotels.com m fl ett utmärkt sätt att dra in lite frinätter på

Alltid bra att jämföra...naturligtvis...Men även booking.com har olika rumstyper, så det gäller att välja rätt...
Vi brukar alltid ta bättre rum/svit (executive floor, där så finns) mm och mejla hotellet för att göra klart med tidig incheckning/ sen utcheckning.

Det är väl ganska logiskt? De får ju rätt mycket mindre betalt för ditt rum i det fallet, så då får du ett sämre rum...

Precis, men JAG betalade i stort sett samma som vännerna. Har inte bokat mer med booking nu utan kör i fortsättningen direkt mot hotellen. Har dock kvar min booking app så jag kan använda sökfunktionen.

Visst direkt med hotellet om så går...
Men bokar du ett standard rum så får du inget extra...Bokade ett Deluxe rum med Havsutsikt på Westin, Key West nu senaste nyåret via Expedia.se. Slutsålt på hotellet SPG och booking.com. Fick exakt det vi hade beställt och betalt för...

Så precis som på flyget, bokar då "Monkey" plus att du inte seatar dig... Vad får du då?
Bokar du en svit eller motsv. då får du det... Bokar du Business och seatar dig, då får du det...

Visst direkt med hotellet om så går...
Men bokar du ett standard rum så får du inget extra...Bokade ett Deluxe rum med Havsutsikt på Westin, Key West nu senaste nyåret via Expedia.se. Slutsålt på hotellet SPG och booking.com. Fick exakt det vi hade beställt och betalt för...

Så precis som på flyget, bokar då "Monkey" plus att du inte seatar dig... Vad får du då?
Bokar du en svit eller motsv. då får du det... Bokar du Business och seatar dig, då får du det...
Självfallet, i det exemplet jag använde så fanns det bara "standardrum" på detta lite mindre hotell. Självklart hade mitt inget fönster, orkade inte klaga då vi ändå bara skulle sova där. Men ändå ganska talande trots att vi betalde ungefär samma pris. Hur stor skärva booking tar av priset har jag ingen aning om, men tydligen tillräckligt mycket för att jag skulle "straffas" för det. I rättvisans namn har det inte alltid varit på detta viset, men för många gånger för att jag ska tro på slumpen.

Booking, hotels och Expedia måste ha ett syfte...? De hjälper hotellen att bli av med obokade rum ...
Utan dom blir det svårare att hitta rätt hotell. Plus att jag bokar inte vanliga standardrum om jag absolut inte behöver (samma som att jag vägrar "Monkey" på long-haul flyg)..

Toppen