Senaste nytt

Varför all hype kring Qatar Airways?

Jones

Medlem
Två ben avverkade 5-6 nov. Portvinet tog slut på arlanda-doha. Noterade inget annat som tog slut. Däremot såg jag ingen som drack champagne rose men vet ej exakt. Ingen personlig favorit så saknar den liksom inte. Tror de kan ha bytt märke. Tyckte Qatar höll hög klass på 95% full Business på arlanda -doha. Andra benet var också väldigt bra. Visst är det stor skillnad mellan nu och när jag flög för 8-10 månader sedan - då var det 6-8 pers i kabinen och det var verkligen fantastiskt. Å andra sidan förstod jag att beläggningen var alldeles för låg o det var lite too good to be true. Sedan kanske det är så att Qatar måste anpassa sin menu/dryck och vara öppna om det om de ska fortsätta med dessa kampanjer. Känns inte som ett självklart businesscase att sälja businessbiljetter till halva priset till en grupp som nyttjar servicen/mat/dryck dubbelt. Denna flight ut en torsdag var det helt klart semesterstämning i kabinen. Tycker fortfarande Qatar levererar. Speciellt som när jag jämför med mina senaste long-haul med annat bolag. Det fick mig att uppskatta Qatar ännu mer.
 

HenrikT

Medlem
Är just nu i Australien efter att ha flugit med QR ARN-DOH-MEL. Rosé skumpan tog slut före takeoff på båda benen. All mat som stod i menyn fanns tillgänglig. Läderfodralen runt menyerna är borta. Drack galet mycket Krug i Doha och personalen frågade hela tiden om jag ville ha påfyllning! :) Sträckan mellan DOH och MEL höll inte riktigt samma klass som första benet. Surare personal och en känsla av att de ville ha allt jobb överstökat så snart som möjligt. Blandade känslor för produkten helt enkelt.
 

Mikeswede

Medlem
Flög ARN-DOH samt DOHA-HKT igår. Inga problem med champagne, varken rose eller vit. I övrigt mkt bra service ( betydligt bätre än när jag fög samma sträckor i somras). När det gäller maten verkar de ha gått över till en on demand meny som kanske är något mindre omfattande. Tycker de verkar lida mkr problemet med varierande standard på kabinpersonal.
 

LarsCph

Medlem
Så er fruen sendt afsted mod Male på en uges ferie - på et sæt super billige economy tickets (4.470 DKK retur fra København). På forespørgsel ved check-in blev hun opgraderet til business class fra CPH-DOH for 25 QCredits fra min konto. Har bedt hende checke om alt er som det skal være på turen til Doha og melde tilbage :)

Desværre kunne de ikke opgradere DOH-MLE i Kastrup, det skal man gøre i Doha var svaret. Fyren fra Qatar Airways mente nu dog nok de ville gøre det selv om det er mine point og konto hvis der er plads - at de blot ringer til mig hvis der er spørgsmål til om det er rigtigt. Nu må vi se om det holder stik!
 

LarsCph

Medlem
Turen CPH-DOH var meget fin. De løb tør for Rosé champagnen noget tid efter take-off, men der var dog 3-4 flasker med retur. FA var gode og imødekommende på hele turen.

Stadig ingen servering af alkohol før afgang. Med reference til samme rute i Juli var det stadig meget fint, dog igen uden palete pleaser. Menu'en var den samme som sidst jeg var med i oktober, men fruen valgte laks som var betydeligt bedre end kylling. Desserten var noget kedelig/tør, men til gengæld nok med 1974 portvin inklusive refill. Det kunne ikke undgå at være god værdi for pengene (25 QCredits som alligevel ville udløbe oven i de 2.235 for turen til Male). Desværre ville de i Doha ikke tale om opgradering til Male på mine point - forklaringen var at jeg ikke var med på rejsen. Det er lidt sjovt da det krav ikke blev nævnt som et problem København: Det var personale fra SAS som checkede ind, og som forespurgt sagde at der vist var fyldt på business, men ville spørge for at være sikker, det da jeg insisterede på at prøve. Hun fik så fat i en utrolig sød og meget serviceminded medarbejder fra Qatar Airways som fik det til at ske da der var præcist en plads ledig. Der var helt fyldt i business på turen til Doha.

812222894_16176237375188415550.jpg

812322344_16554560656303340949.jpg

812835056_7854126342721923519.jpg

812319198_8370652764332640465.jpg

812813814_9905707635804877815.jpg
 

LarsCph

Medlem
Är First Class på A330-200 något att hänga i julgranen, eller är det bättre att välja Business på 787?

Business på 787 er godt, men bedre på 777 syntes jeg - der er bedre plads.

Hvor er det du har valget mellem 330-200 first og 787 business? Jeg ville vælge 330-200 first da jeg aldrig har prøvet at flyve first :)
 

Jonas C

Medlem
Business på 787 er godt, men bedre på 777 syntes jeg - der er bedre plads.

Hvor er det du har valget mellem 330-200 first og 787 business? Jeg ville vælge 330-200 first da jeg aldrig har prøvet at flyve first :)
Sitter och kollar bonusresor inför nästa sommar på DOH-LHR-(ARN). Tyvärr släpper de inga bonusplatser på A380, så valen står antingen mellan gamla First på A330-200 via LHR eller Business på B787 direkt till Arlanda.
 
Toppen