Senaste nytt

Varför all hype kring Qatar Airways?

Jag är benägen att hålla med en föregående talar, dvs vilken hype är det som menas? Rubriken borde ändras till något i stil med: Fördelar vs. nackdelar med Qatar Airways, för att ge en mer nyanserad rubrik och spegla vad diskussionen faktiskt handlar om.

Näst sista resan med QR så var vi 3 timmar sena ifrån ARN och missar flyget DOH - HKG. Går till service disken i loungen och de presenterar flera lösningar direkt. Har ingen uppfattning hur de löste det för folk i Y men vi i C fick bra service. De bokade om folk till bolag utanför OW utan gnäll.

Hajpen för mig handlar om att nu har vanliga Svenssons (som mig själv) möjligheten att flyga business. Och detta hos ett bolag som är vida bättre än de andra bolag jag flugit i business. Jag tycker tom nästan att Qatar business är lika bra som Lufthansa F. Mat och dryck tycker jag är godare på Qatar men servicen är såklart inte lika bra.

Jo, men jag tänkte lite vidare än så, t.ex. hanteringar av inställda flyg, nedgraderingar, rejäla förseningar osv.

Vi blev IDBade i Bangkok på grund utav överbokad flight (flög C). Vi fick välja mellan Qatar nästa dag, Thai, Lufthansa eller Emirates. När vi sa att vi hade anslutning i Stockholm erbjöd de även att boka om oss direkt till Göteborg istället.
De erbjöd oss hotell samt mat under väntetiden om vi så önskade samt €800 voucher per person i ersättning. När vi efter ankomst i Sverige kontaktade Qatar betalade de ut €1600 i cash, vilket var oväntat men inte desto mindre uppskattat.
Vi valde Emirates men Qatar gav oss avios, TP samt AAdvantage miles för originalbokningen.

Vi blev IDBade i Bangkok på grund utav överbokad flight (flög C). Vi fick välja mellan Qatar nästa dag, Thai, Lufthansa eller Emirates. När vi sa att vi hade anslutning i Stockholm erbjöd de även att boka om oss direkt till Göteborg istället.
De erbjöd oss hotell samt mat under väntetiden om vi så önskade samt €800 voucher per person i ersättning. När vi efter ankomst i Sverige kontaktade Qatar betalade de ut €1600 i cash, vilket var oväntat men inte desto mindre uppskattat.
Vi valde Emirates men Qatar gav oss avios, TP samt AAdvantage miles för originalbokningen.
Verkligen imponerande.

Nu blev till och med jag imponerad....

Så imponerande att ett pris borde delas ut!

Verkligen imponerande.

Nu blev till och med jag imponerad....

Så imponerande att ett pris borde delas ut!

Ja, mycket. Bara för att förtydliga. De €1600 vi fick som voucher var avsedda för bokning av biljetter och skulle inte betalats ut cash. Jag frågade åtskilliga gånger i Bangkok om vi skulle kunna använda dessa vouchers online och fick till svar att visst fungerar det (såg att de inte hade en aning men orkade inte bråka). Vid hemkost hittae jag inget sätt att använda dessa vouchers online så jag kontaktade Qatars säljkontor och frågade hur jag skulle göra för att använda dessa vouchers. Pga vad jag tror är dålig kommunikation mellan lokala säljkontor så fick vi dock ett mail med en fråga till vilket konto de skulle sätta över pengarna och jag valde att inte påpeka misstaget.

Sitter i Tokyo och har just flygit business från Stockholm med Qatar via Doha.

Lounge, flyg, hårdvara och mjukvara är i världsklass. Imponerande.

12 pers i business från Stockholm och helt fullt i business med några platser i ekonomi t Tokyo.

Utöver upplevelsen blir jag som marknadsliberal glad när jag ser en full businesskabin - ok om det kan innebära lite 'mindre' uppmärksamhet för min del - grattis till Qatar för deras kabinfaktor.

Toppen