Senaste nytt

Var känner ni er otrygga?

Eh, man behöver inte beväpnad eskort i Lagos. Så farligt är inte Lagos längre. Jag kan inte säga att jag trivs i Lagos, men det är ens på min topp-10-lista över farliga städer på jorden.

Edit: Och vilket hotell bor ni på!? Det känns som att det är "fel" hotell om man säger så...

Som sagt så var det säkert överdrivet med beväpnad eskort, men det var Ericsson som insisterade på det (detta var 2010). Det var även Ericsson som ordnade med hotell, men kommer tyvärr inte ihåg namnet - men det låg på Lagos Island vilket borde varit hyfsat säkert.

Edit: Vi var där precis samtidigt som Nigerias högsta domstol var i process att avsätta den gamla presidenten mot hans vilja (dvs i princip en statskupp fast på fredlig väg), så eventuellt kanske detta påverkade deras riskbedömning.

Last edited:
Kinshasa, DRC
Inte den säkraste staden att befinna sig i. För övrigt, den enda staden jag blivit "rånad" i. Min mobil blev stulen.....när jag pratade i den !!

Som sagt så var det säkert överdrivet med beväpnad eskort, men det var Ericsson som insisterade på det (detta var 2010). Det var även Ericsson som ordnade med hotell, men kommer tyvärr inte ihåg namnet - men det låg på Lagos Island vilket borde varit hyfsat säkert.

Edit: Vi var där precis samtidigt som Nigerias högsta domstol var i process att avsätta den gamla presidenten mot hans vilja (dvs i princip en statskupp fast på fredlig väg), så eventuellt kanske detta påverkade deras riskbedömning.

Skumt. Jag var rätt frekvent besökare i Lagos 2010-2012 och träffade även en hel del ///-anställda. Ingen av de jag träffade hade eskort eller liknande. Gå tillbaka ytterligare 5-6 år och det hade nog varit standard dock.

Platser där jag känt mig otrygg:

Johannesburg
Soweto
Bryssel
Civic Center i San Fran
Medborgarplatsen på kvällen

Är sällan jag känner mig otrygg och har vart lite här och var. Enda platserna jag känt mig otrygg på riktigt är i Kabul med omnejder. Sen så har man väl råkat illa ut en och en annan gång där man har sig själv att skylla. Note to myself, vandra ej hem själv på på lyset, nattetid efter krogbesök i centrala delar av Dar Es Salaam - det kan inte sluta bra oavsett hur bra fighter du än är - får du en machete mot halsen så är du inte så kaxig längre :eek:

Johannesburg. Aldrig utsatt själv men finns tillräckligt med historier om incidenter. Stanna vid trafikljus är t.ex. alltid riskfyllt.

Bakgator i delar av USA. Florida känns inte helt 100

Toppen