Senaste nytt

Var känner ni er otrygga?

fmansson

Medlem
Efter att i 10 års tid rest runt i Sydamerika 10 veckor om året i jobbet så är jag luttrad men Caracas gör mig än idag otrygg. Cali och Medellin skrattar man inte heller bort efter att solen gått ner. Däremot har Bogota blivit otroligt mycket bättre.
 

Simon

Medlem
Fel kvarter i Durban i Sydafrika var ingen trygg känsla, speciellt med tanke på hur andra man träffade skrämde upp en så gott de kunde. Hotellpersonalen tipsade vid incheckning om att inte lämna hotellet efter solnedgången...
 
Det "skummaste" jag råkat ut för är falska "passpoliser" i Baku. De två herrarna var dock så amatörmässiga att min polare och jag bara kunde garva åt dem. Ett visst obehag har jag känt i Caracas och delar av Panama City. Kan även hålla med om att Stockholm ibland kan kännas lite olustigt sent om aftonen även om jag sällan numera är ute och härjar.
 

NyfikenGrau

Medlem
Fel kvarter i Durban i Sydafrika var ingen trygg känsla, speciellt med tanke på hur andra man träffade skrämde upp en så gott de kunde. Hotellpersonalen tipsade vid incheckning om att inte lämna hotellet efter solnedgången...

Det verkar verkligen vara nationalsporten nr 1 i Sydafrika (näst efter Braai) att skrämma upp varandra med info/berättelser/skrönor om brottslighet.

Generellt, gäller även Sydafrika, känns det ju i princip aldrig otryggt någonstans där det är mycket folk i rörelse. Downtown Johannesburg är helt ok en vardagseftermiddag, inte lika ok en söndagskväll...dock börjar det bli mycket bättre, särskilt runt Braamfontein/Newtown som vi besökte till fots senaste resan.

Gillar generellt inte långa nattpromenader genom öde förorter, oavsett stad.
 

Mike@GOT

Medlem
Spännande berättelser! Intressant att se att det finns ganska många uppfattningar om var man inte bör vara.

Tanken till tråden kom ursprungligen till att jag fick nys om ett företag där man som konsult arbetar under ganska långa tidsperioder i bl.a. Angola och Brasilien. Jag har funderat på hur man skulle klara en månad i Sao Puolo, rent psykiskt...
 
Rent allmänt tycker jag nog att många storstäder har lite mindre trevliga områden, typ runt centralstationer och liknande. Just Neapel nattetid var ingen höjdare utanför de större stråken.

Blivit rånad och misshandlad i Rom, men där känns ändå säkerheten helt okej i de centrala delarna nattetid.
 
Toppen