Senaste nytt

Var känner ni er otrygga?

Moco

Medlem
Sao Paolo by night, full fart i bilen och sket i ljussignalerna

Trist. Är min absoluta favoritstad på samtliga plan. Många som vill ge skenet, särskilt media, av att São Paulo är en bedrövlig stad. Så är dock inte fallet. Kanske överväldigande vid det första besöket, men i övrigt en härlig stad. Känner mig mer osäker i Stockholm och Göteborg än i São Paulo.
 

themroc

Medlem
Trist. Är min absoluta favoritstad på samtliga plan. Många som vill ge skenet, särskilt media, av att São Paulo är en bedrövlig stad. Så är dock inte fallet. Kanske överväldigande vid det första besöket, men i övrigt en härlig stad. Känner mig mer osäker i Stockholm och Göteborg än i São Paulo.
Håller med!
 
Trist. Är min absoluta favoritstad på samtliga plan. Många som vill ge skenet, särskilt media, av att São Paulo är en bedrövlig stad. Så är dock inte fallet. Kanske överväldigande vid det första besöket, men i övrigt en härlig stad. Känner mig mer osäker i Stockholm och Göteborg än i São Paulo.
Jag håller helt med dig om att många säger att Sao Paulo är en grymt farlig stad och att man blir rånad så fort man sätter sin fot utanför flygplatsen. Däremot så känns det som en annan ytterlighet att känna sig mer osäker i en svensk stad än i Sao Paulo. Efter att ha diskuterat just detta med ett antal lokalbor, så finns det ju helt klart ställen i Sao Paulo man inte går ut från på samma sätt man gick in.

Med det sagt, jag känner mig inte heller otrygg i Sao Paulo på de vanliga gatorna, har varit på konserter där utan att känna mig otrygg.
 

Jonas C

Medlem
Hur är det med säkerheten i Athen? Har hört att det är mycket kriminalitet runt stadskärnan, som ett resultat av finanskrisen. Kan man känna sig trygg i centrum under nattetid?
 

jumbooze

Medlem
Trist. Är min absoluta favoritstad på samtliga plan. Många som vill ge skenet, särskilt media, av att São Paulo är en bedrövlig stad. Så är dock inte fallet. Kanske överväldigande vid det första besöket, men i övrigt en härlig stad. Känner mig mer osäker i Stockholm och Göteborg än i São Paulo.
Detta var dock 2001 men mina kollegor satt på hotellrummet och lyssnade på helikopterjakt och maskingevärseld härom året...
 

nota bene

Medlem
Hur är det med säkerheten i Athen? Har hört att det är mycket kriminalitet runt stadskärnan, som ett resultat av finanskrisen. Kan man känna sig trygg i centrum under nattetid?
Jag har inte upplevt några problem, men det är väl som i alla större städer. Det finns kriminalitet och det är alltid rånrisk i vissa områden...
 
I ekonomiklass...

Skämt åsido.Mer eller mindre alla städer har områden där man inte känner sig jättebekväm.

I USA körde vi igenom Newark vid ett tillfälle och, nej, det kändes inte speciellt säkert.

I Europa har jag främst känt olustkänslor i närheten av vissa järnvägsstationer samt i gamla stan i Barcelona. Men rör man sig målmedvetet och inte uppför sig alltför mycket som turist brukar gå bra.

Vissa gator runt Barrio Goticó och Raval i Barcelona är mindre sköna att springa omkring på själv efter 03-snåret. I övrigt så känner jag mig mer trygg i BCN än i Sverige oftast.
 

mash

Medlem
Lagos, därför att...
... behöva färdas med tungt beväpnad eskort samt följebil som i förebyggande syfte byter hjulen på bilarna så att inga oväntade stop ska behöva uppstå på olämpliga platser.
... dom väljer att köra mot rödljus därför att risken att stanna är högre än risken för en trafikolycka.
... man på hotellrummets dörr där normalt en informationstavla angående brand finns, istället hittar instruktioner för vad man ska göra när (inte om) hotellet blir attackerat av beväpnade inkräktare och hur man skyddar sig från "stray bullets" under tiden som hotellets egna beväpnade insatsstyrka eliminerar inkräktarna.
IMG_0503.JPG


Kanske något extremt säkerhetstänk (var enligt Ericssons policy), men å andra sidan så hann jag se ett mord(?) under första veckan då en man på gatan blir knivstucken i magen.
 

agehall

Medlem
Eh, man behöver inte beväpnad eskort i Lagos. Så farligt är inte Lagos längre. Jag kan inte säga att jag trivs i Lagos, men det är ens på min topp-10-lista över farliga städer på jorden.

Edit: Och vilket hotell bor ni på!? Det känns som att det är "fel" hotell om man säger så...
 
Toppen