Senaste nytt

Vad vill ni höra på PA

Finnair till Japan. Delade med sig av väldigt mycket över högtalarna och varenda utrop upprepades efter Finska på Svenska, Engelska och Japanska. Då brydde jag mig inte för fem öre vad som sas utan jag ville bara slippa höra utropen hela tiden.

Håller med! Var också på en Finnair till Japan. Tog minst en halvtimme innan man kunde använda IFE pga alla utrop och de brusreducerande hörlurarna de bjöd på blev istället en plåga att använda (eftersom de måste vara ikopplade för att ha effekt). Och varje "reklammeddelande" t.ex. "Uppgradera till plus" mm avbröt ständigt.

Flög en gång med en copilot och vi hade inte samma språk. Jag var utlänning i landet. Plötsligt så sa han något ut på PA på sitt språk som inte jag kunde förstå. Han såg väldigt nöjd ut och berättade för mig att han berättat för passagerarna på sitt språk att det var ett stort moln framför och att vi behövde svänga runt det. Innan flygningen så hade jag sagt att han efter egen bedömning får säga allt som är nödvändigt på sitt språk.
Berömde hans insats och han log stort.
Berättade aldrig att han faktiskt sände ut på VHF radion i stället för ut till kabinen:)
Fel "knapp" var aktiverad men han var väldigt glad över sin insats och flög som en gud efter sitt lilla tal som
alla andra flygplan och flygledare hörde.

Mvh

Ni som tycker om att veta var ni befinner er, sätt på GPS:en på er smartphone och öppna en kart-app och be personen som sitter vid fönstret hålla telefonen mot fönstret i 15 sekunder... Voila!

Måste delge till er denna också.
Vi står på startbanan i ett afrikansk land när en noshörning står i vägen 500 meter bort. Den vägrar att flytta på sig och brandkåren tillkallas för att mota bort den. Ca 20 välvilliga brandmän försöker med alla medel få den ett ton tunga djuret att flytta på sig. Den står kvar och tittar på vår 727a.
Säger på PA "sorry, we have a hippo on the runway that has to be removed, not even a 727 will stand a close contact to a hippo"
En flygvärdinna kommer in i cockpit och berättar att alla skrattar åt mig - "there are no hippos here, Captain You must mean a rhinocero? I know in Sweden you don't have either hippos or rhinocero but only dogs and mooses, and I know mooses like hippos are living in rivers and lakes, so no hippo on runway Captain"
Då längtade jag hem:(
Hippon or whatever flyttade på sig efter en halvtimme och det kostade nästan ett ton i bränsle att vänta.

Mvh

Det viktigaste som bör nämnas så snart som möjligt när boarding complete annonseras, är namnet på kapten & styrman. Ofta har det resulterat i att jag känner personen i fråga och därmed är klappsätet ett steg närmare. :)

+1

Det är de lite annorlunda sakerna som iaf jag tycker är roliga att höra då och då.

Sedan skulle man ju faktiskt önska att det fanns ett sätt att välja om man vill höra icke-kritiska utrop eller inte i sina hörlurar...
Akta så du inte väljer bort utropet "Simon is on board and we're soon out of champagne so please order now if you want some" ;-)

Toppen