Senaste nytt

Vad vill ni höra på PA

Intressant fråga.

Generellt sett tycker jag att snacket ska hållas så kort som möjligt - det avbryter oftast IFE och annat och det stör nog 90% av passagerarna. Jag vill att det som sägs ska vara viktigt och därmed värt min uppmärksamhet. Ju mer man babblar på, desto lägre blir vikten av det som sägs.

Sedan finns det såklart undantag - vissa är helt enkelt bara suveräna på att hålla låda. Flög med en helt galen dansk kapten CPH-PVG för ett par år sedan och han snackade nog i tio minuter i sträck. Folk satt och asgarvade för han var riktigt rolig också. Men det tillhör undantagen.

Så, vid severe turbulence, fire onboard, unruly psgr, rapid decompression och allt annat, är det inget bra då att veta i alla fall veta vad kapten och styrman heter?

Sorry, om du skulle fråga mig vad kaptenen heter fem minuter efter att det nämnts så skulle jag inte ha en aning. Och ärligt talat så skiter jag i vem som gör utropen om det händer något - jag förutsätter att det kommer att vara någon som har befogenhet att göra utropen och som vet vad de gör och jag nöjer mig med att följa instruktionerna.

Babbla på hur mycket som helst om vad som helst före start och precis innan landning, men håll tyst däremellan, det finns inget värre på en flygning när man äntligen lyckats slumra till och bli väckt av att någon pilot ska meddela att alla som sitter på vänster sida nu kan se Alperna...

Finnair till Japan. Delade med sig av väldigt mycket över högtalarna och varenda utrop upprepades efter Finska på Svenska, Engelska och Japanska. Då brydde jag mig inte för fem öre vad som sas utan jag ville bara slippa höra utropen hela tiden.

Så länge piloten inte snackar som de gör på Air china så är jag nöjd, vaknade säkert 20 gånger för de skulle säga att det var Turbulence, aldrig mer Air china där man blir väckt hela tiden.

Vad man är olika. Jag håller med om att det skall vara tyst under själva flygningen. Men innan start, efter man nåt rätt höjd samt 30 min innan landning så får piloten gärna prata länge och med rolig fakta.

Finnair till Japan. Delade med sig av väldigt mycket över högtalarna och varenda utrop upprepades efter Finska på Svenska, Engelska och Japanska. Då brydde jag mig inte för fem öre vad som sas utan jag ville bara slippa höra utropen hela tiden.
Även på Cathay Pacific mellan Singapore-Bangkok, Bangkok-Hong Kong utfördes utropet i fyra olika språk (engelska, kantonesiska, mandarin, thai).

Säkerhetsfrågor och landningstid räcker gott för mig. Vill jag ha underhållning går jag på bio t.ex. Men vi är såklart alla olika

Starttid, beräknad ankomsttid, väder på rutten samt destinationen samt vilken rutt som är aktuell.. Det tycker jag är någon slags minimum jag vill ha. Annonsering midflight slipper jag gärna, men i samband med start och landning gärna något mer lite personrelaterat, dvs som blir lite unikt för just den piloten...

Det spelar ingen roll vad som sägs, det går ändå i princip aldrig att höra budskapet. Kombinationen undermåliga högtalare och ljudsystem, personer som sluddrar och pratar för snabbt, inte kan hantera en mikrofon samt ofta inte pratar på sitt modersmål är ingen höjdare.
Alla är vi olika, men för min del får det gärna vara knäpptyst under hela resan om det inte är något väldigt viktigt som måste meddelas av säkerhetsskäl.

Du beskriver precis det jag önskar höra över PA - och gärna mer information om flygningen!

För några år sedan hade SAS någon slags policy att inget skulle meddelas från cockpit, men idag är det skillnad och avsevärt mycket bättre.

Min erfarenhet är generellt att KLM, LH, Finnair etc är väldigt bra på information över PA - före start, under flygningen samt i några fall efter landning.

Toppen