Senaste nytt

Vad väntar hösten 2015?

Om vi slår på "kremlologiläget": SAS skriver "nya interkontinentala direktlinjer från Stockholm och Oslo". Dvs. flera linjer, men inte nödvändigtvis nya destinationer. Inte heller några andra flygplatser är ARN och OSL är det tal om.

Mina spekulationer, i min egen sannolikhetsordning:

ARN/OSL-SFO: Klart möjligt. Räckvidden på A330 är tillräcklig, och det är ont om konkurrenter direkt till västkusten. Kanske ryker linjen ARN-ORD för att få loss fler plan?

ARN/OSL-SIN: SQ flyger redan från CPH, och att låta SAS mata in ännu fler resenärer vidare från SIN kan vara nästa logiska del i samarbetet SQ/SK?

ARN/OSL-NRT: Passagerarunderlag finns förmodligen, men räcker det för det antal avgångar man tänkt sig? Konkurrenter finns.

ARN/OSL-IAD: Omflyttning i programmet och ta bort någon avgång i veckan till EWR?

ARN/OSL-MIA/FLL: Mycket skeptisk. Riskerar att bli en linje mest för semesterresenärer, och då kan man inte konkurrera mot DY (samma situation som med BKK).

Fast om man ändå ska söderut (Afrika) så borde det väl ändå köras från CPH, av alla logistiska orsaker (slingning, total restid). Det är väl Asien och USA som kan tjäna på att betjänas från ARN/OSL.

Du har helt rätt. Jag är då tillbaka till att det behövs något till Sydostasien, behöver då inte vara BKK eftersom den redan finns från ARN.

Mina spekulationer, i min egen sannolikhetsordning:

ARN/OSL-SFO: Klart möjligt. Räckvidden på A330 är tillräcklig, och det är ont om konkurrenter direkt till västkusten. Kanske ryker linjen ARN-ORD för att få loss fler plan?

Västkusten håller jag med om att den verkar ganska trolig - antingen den eller åter till SEA för connections. Men har inte ARN-ORD hyfsat bra beläggning, pga att det är mycket transit-trafik som går den vägen till nästan hela USA? Möjligen kan de gå ner i avgångar, men jag har svårt att se den avskaffad helt.

(attans nu gav jag mig in i en av de där spekulationstrådarna..)

Problemet med en sådan flytt är att då försvinner SAS upptagningsområde "Norra Tyskland" som är viktigt för dom. SAS har i dag en hel del passagerare därifrån som flyger via CPH till NRT / PVG framför allt.

Varför skulle Norra Tyskland försvinna? SAS konkurrerar i Hamburg med Finnair som kör över Helsingfors istället (naturligtvis också LH/LX över sina hubbar). Med nya direktlinjen Hamburg-Stockholm ser jag inga problem med att åka över ARN istället för CPH. Jag har verksamhet i nordtyskland och ingen där gillar småplanen som gamla Cimber kör HAM-CPH. Den dåliga starten av resan (med Cimber till CPH) används som argument mot att åka long-haul med SAS.

Västkusten håller jag med om att den verkar ganska trolig - antingen den eller åter till SEA för connections. Men har inte ARN-ORD hyfsat bra beläggning, pga att det är mycket transit-trafik som går den vägen till nästan hela USA? Möjligen kan de gå ner i avgångar, men jag har svårt att se den avskaffad helt.

(attans nu gav jag mig in i en av de där spekulationstrådarna..)

Spekulera är väl bland det roligaste man kan göra :)

Om man öppnar ARN-SFO bör rimligtvis en del av transfertrafiken från ORD flytta till SFO.

Eller vad sägs om att öppna en linje till DFW? Massor av transfer samt "oljemiljonärer", då kan SVG-HOU ha varit bara en övergångslösning för att få upp en riktig linje till Texas?

Eller vad sägs om att öppna en linje till DFW? Massor av transfer samt "oljemiljonärer", då kan SVG-HOU ha varit bara en övergångslösning för att få upp en riktig linje till Texas?

United är nog för svaga på Dallas för att det ska vara ett alternativ.

Kan vi få tillbaka ARN-BKK med dag flyg på returen, och ARN-PEK på 48 timmar kan en maskin köra dessa två linjer som det var till 2009 när linjerna försvann. SAS har ju inte kvar att varje linje skall trafikeras dagligen.
TG har ekonomiska problem, fem styrelseledamöter har ersatts av militär representanter, men någon har på BC att Skandinavien flygningarna skall vara lönsamma linjer.

Om vi slår på "kremlologiläget": SAS skriver "nya interkontinentala direktlinjer från Stockholm och Oslo". Dvs. flera linjer, men inte nödvändigtvis nya destinationer. Inte heller några andra flygplatser är ARN och OSL är det tal om.
Jag tror nog inte att man ska ta det som skrivs i t.ex. SAS Facebookgrupp riktigt så bokstavligt och ordagrant.

Stockholm och Oslo är nog garanterat inte taget ur luften, det kommer säkert från någon ansvarig som gett OK på att ge denna info (dvs det stämmer) men i övrigt är nog de flesta möjligheter öppna.

Toppen