Senaste nytt

Vad väntar hösten 2015?

Jag tror nog inte att man ska ta det som skrivs i t.ex. SAS Facebookgrupp riktigt så bokstavligt och ordagrant.

Stockholm och Oslo är nog garanterat inte taget ur luften, det kommer säkert från någon ansvarig som gett OK på att ge denna info (dvs det stämmer) men i övrigt är nog de flesta möjligheter öppna.

Mest troliga är Frösundavik-konkursförvaltaren. Kanske inte det man kommunicerar på krapitalmarknadsdagar......

Last edited:
Varför skulle Norra Tyskland försvinna? SAS konkurrerar i Hamburg med Finnair som kör över Helsingfors istället (naturligtvis också LH/LX över sina hubbar). Med nya direktlinjen Hamburg-Stockholm ser jag inga problem med att åka över ARN istället för CPH. Jag har verksamhet i nordtyskland och ingen där gillar småplanen som gamla Cimber kör HAM-CPH. Den dåliga starten av resan (med Cimber till CPH) används som argument mot att åka long-haul med SAS.
Mitt inlägg är ett direkt citat av Rickard Gustafssons tal på Pandionträffen för två år sedan.

Mitt inlägg är ett direkt citat av Rickard Gustafssons tal på Pandionträffen för två år sedan.

OK, men då fanns inte direktlinjen Hamburg-Stockholm i SAS regi och gällde detta verkligen Tokyolinjen? I övrigt lyssnar jag bara i den nordtyska myllan...

När det gäller just Japan finns det mycket stort affärs- och turistintresse för en direktlinje till Stockholm (vilket redan nämnts i tråden av m10). Vad jag vet mycket mer än till CPH.

http://www.businessclass.se/forum/sas-group-eurobonus/17762-vaentar-hoesten-2015-a-4.html#post246340

Många sitter och hoppas på helt nya destinationer, men jag tror inte att det är aktuellt för tillfället. Skulle man öppnat en ny destination så skulle SAS med all sannolikhet lagt den från CPH först och mig veterligen är det ARN och OSL som det talas om denna gång. Tror som sagt på ARN-SFO då SFO verkar gå bra och haft den mest gynnsamma starten någonsin bland SAS långlinjer. Från Oslo gissar jag på att det blir NRT i så fall.

Från Oslo gissar jag på att det blir NRT i så fall.
Tja, vet inte om det är så väldigt stor marknad från Norge till Japan, annat än för japanska turister. Då tror jag mer på Singapore, som är en stor destination för lönsamma affärsresande inom olja och gas, shipping och finans.

Luksussetene til Singapore har flest nordmenn - Aftenposten

En annan, dock mindre trolig, destination är Seoul. I princip alla nya norska oljeplattformar, FPSOer och oljetankers byggs i Sydkorea, så det finns en viss marknad. Men frågan är om den är tillräckligt stor.

En fundering, utan att jag har gjort en djupare analys av några siffror. Frågan är om ytterligare några long-haul destinationer räddar SAS? På hemmamarknaden, Skandinavien och Europa är det stenhård konkurrens från LCC, vilket inte ger några större marginaler. En blödande verksamhet på dessa marknader skulle ju kunna uppvägas av stora volymer på long-haul där troligen marginalerna är bättre och skulle kunna balansera upp resultat och kassaflöde. Men den varianten känns fjärran:(

Intressant att diskussionen är "öppna fler". Borde det inte vara "stäng några, sälj några plan, bromsa lite så vi kan gasa sen"?

Intressant att diskussionen är "öppna fler". Borde det inte vara "stäng några, sälj några plan, bromsa lite så vi kan gasa sen"?

Jag har för mig att longhaul är den del av SAS som går bäst ekonomiskt? Det är ju longhaul som burit Lufthansas resultat länge, medan de styrt om mycket förlustbringande intra-EU till 4U. Isf logiskt att öka på longhaul, sen är frågan hur stort linjenät man måste ha på kort/medium för att kunna fylla långdistans med transitpassagerare när underlaget i norden inte är större än det är.

Om man skulle spela om pengar, dvs gissa seriöst, så är den enda riktigt självklara för mig ARN-NRT. Stor turism- och affärspotential åt båda hållen. Har CPH-NRT (och även Japan-linjerna från HEL med AY) bra beläggning(?) så borde det finnas utrymme för en till.

ARN-SFO har säkerligen potential när det gäller jobbresor (IT-sektorn ffa) och turism västerut, ingen koll på hur omtyckt Sverige är i Kalifornien dock.

Toppen