Senaste nytt

Vad väntar hösten 2015?

I dagarna skall ju det bestämmas vem som tar över hela Örnsköldsviksgänget från SAS. Finns tydligen två budgivare. Men, vilken tid det har tagit för dom att bli av med det. Man hade många intressenter från början men valde ut två och ännu inget riktigt beslut. Men, med det gänget borta försvinner ju bland den bästa kompetensen SAS har från dom.

Flytt av CPH-NRT till ARN-NRT som Ricci skriver tror jag på. Förutom fördelar i turnaroundtid så verkar det vettigt också från ett turist- och affärsperspektiv. Det verkar förresten finnas flöden från NRT till HND så kanske ARN-HND?
Ur vilket affärsperspektiv är det vettigt att flytta Tokyo till ARN grån CPH? Mig veterligen finns det ett japanskt bolag som i princip fyller pluskabinen varje flight som det är nu.

Ur vilket affärsperspektiv är det vettigt att flytta Tokyo till ARN grån CPH? Mig veterligen finns det ett japanskt bolag som i princip fyller pluskabinen varje flight som det är nu.

Problemet med en sådan flytt är att då försvinner SAS upptagningsområde "Norra Tyskland" som är viktigt för dom. SAS har i dag en hel del passagerare därifrån som flyger via CPH till NRT / PVG framför allt.

Jag skulle nog villa få med Afrika på kartan och då menar jag Sydafrika där vi har en hel del svenska dotterbolag. Dessutom tror jag fler turister från Skandinavien reser till Sydafrika än exv Indien om man också vill satsa på denna katogeri.

Fast om man ändå ska söderut (Afrika) så borde det väl ändå köras från CPH, av alla logistiska orsaker (slingning, total restid). Det är väl Asien och USA som kan tjäna på att betjänas från ARN/OSL.

Toppen