Senaste nytt

Vad väntar hösten 2015?

Flytt av CPH-NRT till ARN-NRT som Ricci skriver tror jag på. Förutom fördelar i turnaroundtid så verkar det vettigt också från ett turist- och affärsperspektiv. Det verkar förresten finnas flöden från NRT till HND så kanske ARN-HND?

En grupp med representanter från japanska resebyråjätten JTB och intressenter knutna till Visit Sweden har under några (många?) år lobbat för direktlinje Tokyo-Stockholm. Senast jag hörde något om det så hade dom tröttnat på SAS och bokat möte med… (drum roll) …Norwegian. Förhoppningsvis har snacket med SAS gått framåt sedan dess.

Som alltid är det inte helt lätt att tolka det man ser i kristallkulan, men med tanke på att Finnair gjort business på att "ta genvägen till Asien" så bör det även fungera för SAS. Använder man Arlanda som bas för Asien-linjerna sparar man flygtid och därmed lättare klarar turn-arounds som tidigare skrivits i tråden. Om man sen väljer att starta mer "unika" linjer på Nordamerika från CPH eller OSL så är det samma tänk som att ha Asien-rutterna från ARN.

Vad gäller destinationer så tror jag personligen på att LAX är en, men personligen skulle jag gärna se Toronto som en destination, eller allra helst Vancouver, men det är nog föga troligt. =}

Med tanke på att man annonserar ytterligare nedskärningar inom bland annat administration och "service" så är det väl mer förseningar, ännu längre svarstider från kundservice (lägg ambitionen runt 15-20 veckor), och försämrad ombordservice att vänta (kanske "gratis" tepåse men möjlighet att köpa vatten för 25:- eller 3000 EB-poäng). Skämt åsido, men precis som tidigare nämnt är även jag av uppfattningen att det ända rätta är att lägga ned hela lekstugan.

Last edited:
Med tanke på att man annonserar ytterligare nedskärningar inom bland annat administration och "service" så är det väl mer förseningar, ännu längre svarstider från kundservice (lägg ambitionen runt 15-20 veckor), och försämrad ombordservice att vänta (kanske "gratis" tepåse men möjlighet att köpa vatten för 25:- eller 3000 EB-poäng). Skämt åsido, men precis som tidigare nämnt är även jag av uppfattningen att det ända rätta är att lägga ned hela lekstugan.

Var är ogilla knappen? precis ett inlägg jag behöver den till ;)

På vilket sätt känns LAX rätt i tiden?

Fiskesäsong ;)
------------------------------------------------------------
För att återknyta till rubriken:
Jag tror ni blir besvikna om ni tror på helt nya linjer, på året runt-basis. Säsongslinjer finns (och har funnits) från ARN/OSL tidigare, men allt annat är att glömma. En situation där danskar o sydsvenskar byter flyg i ARN ser jag som helt omöjlig.

Jag har gärna fel dock... Direktflyg är det enda som skulle motivera mig att flyga SAS. Om jag behöver byta flyg (som i CPH) kan jag ju lika gärna göra det i FRA eller ZRH.

När SAS gick ut med att man köpte nya långdistansplan så gick man också ut med att de nya A330 skulle byta av 3-4st gamla A340 då hyrestiden går ut då.

Det har inte framkommit att man förlängt hyresavtalen (än) med de gamla A340 orna.
Då A340orna är placerade i CPH är det förmodligen en linje från CPH som flyttas till ARN.
Om jag skulle gissa så är det CPH-NRT som flyttas till ARN-NRT då SAS skulle tjäna på en bättre "turnaround tid inom 24h".
Att flytta de andra Asienlinjerna från CPH till ARN tror jag inte på då de skulle förlora förmånga pax.

Men personligen hoppas jag på att det är en ny Asienlinje för Skandinavien som t ex HKG eller MNL.

Läser idag att SAS har förlängt hyresavtalet med A340, vilket troligtvis gör att de 3 nya A330 hamnar på ARN och OSL.
Kan man hoppas att vi då också får en ny Asiendestination....:p
http://www.check-in.dk/SAS-rutestra...nyttja sin option på 6 nya A350 från 2018...

Last edited:
F
Jag tror ni blir besvikna om ni tror på helt nya linjer, på året runt-basis. Säsongslinjer finns (och har funnits) från ARN/OSL tidigare, men allt annat är att glömma. En situation där danskar o sydsvenskar byter flyg i ARN ser jag som helt omöjlig.

Jag har gärna fel dock... Direktflyg är det enda som skulle motivera mig att flyga SAS. Om jag behöver byta flyg (som i CPH) kan jag ju lika gärna göra det i FRA eller ZRH.

Jag håller med på alla punkter, tyvärr är nog inte ett byte på ARN aktuellt för de som flyger från CPH idag och jag tänker precis likadant själv, byte på CPH, LHR, FRA, ZRH eller någon annan flygplats spelar inte så stor roll.

Toppen