Jag hade en mycket intressant diskussion med en mycket trevlig person igår som arbetar inom branschen, och har gjort detta tillräckligt länge för att se ändringar. Personen jobbar inte på SAS men hade en helt tydlig bild av marknaden.
I Sverige, kanske mer än Norge och Danmark handlar allt om pris. Detta gäller också bland storkunder som ofta också köper s.k. LCC biljetter till anställda. Så både företagsmarknaden och konsumentmarknaden handlar om en sak; pris med ett undantag.
"Customer Churn" som det heter är rätt lågt. Varför? Bonusprogram.
Jag vill inte stånga mig blodig på det jag har talat om innan. Men tycker det är roligt att observera två saker:
1) Ingen tar sig tid att läsa SAS strategiska planer som finns på sasgroup.net
2) Ständiga jämförelser till marknader utanför Skandinaviska och andra flygbolag som inte SAS tittar på som arga konkurrenter
Jag bedömer inte SAS strategi som bra eller dålig, men tittar jag på det underlag som ligger till grund för deras strategiska val förstår jag vart SAS är på väg. Kom ihåg att vi på detta forum representerar inte snittkunden till något flygbolag, och det kan vara bra för det egna perspektiv att komma ihåg detta ibland. Ni håller kanske inte med om SAS strategi, men diskussion berikas alltid av fakta och av förståelse av "din motståndares" position.
Lite mer back on topic så åkte jag min första SAS Plus resa inom Europa idag med det nya konceptet. Kvällslådan var helt ok, G&T smakade utmärkt, och servicen toppen! Faktisk var nog lådan bättre än det Lufthansa serverar på ARN-FRA, dock inte presenterat lika snyggt.
Turligt hade jag block på rad 3, flighten helt full annars. Toppen service från Frode och alla andra, och en 25min försening från ARN blev 10min tidigt med 200km medvind ner över Tyskland
