Senaste nytt

Vad tycker du om SAS nya servicekoncept?

Absolut. Men som man brukar säga: Assumption is the mother of all f...ups. :) Så jag tror nog det finns många resenärer som tror att SAS Plus är business. Om det sen är ett problem eller inte, det är ju en annan femma. :)

Den typen av pax tycker nog också att SAS Plus är himmelriket ;)

...SAS har klart sagt att dom avskaffat Business inom Europa,....

Fint nok men hvis man ikke kender SK godt og man booker online og der kun er to klasser vil man formode at PLUS er business eller mer? The Sky is the limit...? Jeg siger det fordi jeg arbejder i 3djelande og folk kommer til mig og er meget skuffede over SK - i begge klasser....Our national pride....Her i Africa og SE-Asia får man oftest hvad man vil have af mad og drikke - medmindre on LCCs...

Last edited:
Största skillnaden är väl att boxen har en ny färg i en annars ganska färglös produkt. Plus är enbart ok när det inte är fullt och trångt i planet. Ta tillbaka (från C-klassen) blockat mittensäte för komforten.

Jag hade en mycket intressant diskussion med en mycket trevlig person igår som arbetar inom branschen, och har gjort detta tillräckligt länge för att se ändringar. Personen jobbar inte på SAS men hade en helt tydlig bild av marknaden.

I Sverige, kanske mer än Norge och Danmark handlar allt om pris. Detta gäller också bland storkunder som ofta också köper s.k. LCC biljetter till anställda. Så både företagsmarknaden och konsumentmarknaden handlar om en sak; pris med ett undantag.

"Customer Churn" som det heter är rätt lågt. Varför? Bonusprogram.

Jag vill inte stånga mig blodig på det jag har talat om innan. Men tycker det är roligt att observera två saker:
1) Ingen tar sig tid att läsa SAS strategiska planer som finns på sasgroup.net
2) Ständiga jämförelser till marknader utanför Skandinaviska och andra flygbolag som inte SAS tittar på som arga konkurrenter

Jag bedömer inte SAS strategi som bra eller dålig, men tittar jag på det underlag som ligger till grund för deras strategiska val förstår jag vart SAS är på väg. Kom ihåg att vi på detta forum representerar inte snittkunden till något flygbolag, och det kan vara bra för det egna perspektiv att komma ihåg detta ibland. Ni håller kanske inte med om SAS strategi, men diskussion berikas alltid av fakta och av förståelse av "din motståndares" position.

Lite mer back on topic så åkte jag min första SAS Plus resa inom Europa idag med det nya konceptet. Kvällslådan var helt ok, G&T smakade utmärkt, och servicen toppen! Faktisk var nog lådan bättre än det Lufthansa serverar på ARN-FRA, dock inte presenterat lika snyggt.

Turligt hade jag block på rad 3, flighten helt full annars. Toppen service från Frode och alla andra, och en 25min försening från ARN blev 10min tidigt med 200km medvind ner över Tyskland :)

Åkte min första Plus med nya konceptet igår, en kvällsflygning CDG-ARN. Som Senator skriver en trevlig låda och GT smakade lika bra som vanligt :) På min tur så innehöll den en potatissallad med rostbiff, en liten sallad samt en smördegsbakelse med hallonsylt i mitten. Lådan är nog det jag saknat från "gamla" Y, tycker den är trevligare än salladslådan och väldigt mycket trevligare än trekantsmackorna.
Även riktigt trevlig service ombord, det är trevligt när besättningen verkar tycka det är roligt att jobba och visar det.
Vad gäller Plus-konceptet så gillar jag det, så länge det handlar om några hundralappar ovanpå en Go-biljett. Man får mat och dryck, man får lite mer poäng och oftast är det lägre beläggning i Plus så chansen till ledigt säte bredvid är högre än i Go, iaf på de första raderna av Go.

.... jag tror nog det finns många resenärer som tror att SAS Plus är business. ....

Jeg har netop checket passagerer der anmelder SK på SKYTRAX. Det fremgår at mange (inklusiv rejse-erfarne svenskere!) opfatter SAS PLUS som business intra-europa og anmelder PLUS oplevelserne som Business class. De burde jo være anmeldt som "Premium Economy" men det er kun ca. halvdelen af disse anmeldere (SK PLUS i Europa) der klassificerer korrekt!? Min pointe er igen, at rigtig mange tror at PLUS = Business Class

Är det inte så att Plus ersatte Economy Extra?
Då kanske det är som Economy....fast med lite extra.

Om det sedan är den högsta klassen SAS kan erbjuda så behöver det inte betyda per automatik att det är Biz-klass eller 1st Class. Det betyder att det är Plus.

Last edited:
Så blev det min tur att i Go uppleva frukostserveringen: Kabinpersonalen såg olycklig ut, nästan skämdes och bad om ursäkt för att de var tvungna att ta betalt för frukosten. Sedan var de snabba med att sticka till oss ett kort med "flysas.com/feedback" för att vi skulle säga vad vi tycker om nyordningen. Kronan på verket blev när en medpassagerare tackade för frukosten när vi gick av...

Toppen