Senaste nytt

Vad jobbar ni med? (Presentation av medlemmar)

gustafsg

Medlem
Idag flyger jag Airbus för ett stort flygbolag och har flugit tex B707, 727, 767, MD80, LH1011, MD11, A300/330/340-3-6.
Snälla tipsa gärna hur vi piloter kan bidraga till en bättre flygresa. Mvh

Vad för olika Airbus flyger du och flyger du världsdelar emellan eller Europa?

En rolig sak som piloterna skulle göra (om inte säkerhetsaspekter bryts) är att sätta på radion med ATC när ni är airside och taxar ut mot banan, kan tänka mig att det är hyfsat hektiskt när det är rush hour. Vore roligt och intressant för andra än de involverade att höra hur allt styrs (om man nu inte gjort det dvs ;)).
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Vad för olika Airbus flyger du och flyger du världsdelar emellan eller Europa?

En rolig sak som piloterna skulle göra (om inte säkerhetsaspekter bryts) är att sätta på radion med ATC när ni är airside och taxar ut mot banan, kan tänka mig att det är hyfsat hektiskt när det är rush hour. Vore roligt och intressant för andra än de involverade att höra hur allt styrs (om man nu inte gjort det dvs ;)).
Har för mig United erbjuder detta via kanal 9 på planet, lite kul att lyssna på. De förklarade även i högtalarna innan vilket deras callsign var
 
Nuförtiden är det väl en hel del automatiska landningar så du borde hålla dig på asfalt ganska enkelt :)
Myt.
Autolandningar är ovanliga och görs normalt bara i väldigt dålig sikt eller för träningssyfte (man måste göra ett visst antal i bra väder för att hålla sig aktiv och få autolanda i dåligt väder).
Dessutom har många flygplanstyper och landningsbanor inte utrustning för att autolanda, det krävs att både piloter, flygplan och ILS är certifierade. Den stora majoriteten av landningar sker med andra ord manuellt (jag höftar men skulle tro att runt 95-98% av landningar sker manuellt).
 

agehall

Medlem
Myt.
Autolandningar är ovanliga och görs normalt bara i väldigt dålig sikt eller för träningssyfte (man måste göra ett visst antal i bra väder för att hålla sig aktiv och få autolanda i dåligt väder).
Dessutom har många flygplanstyper och landningsbanor inte utrustning för att autolanda, det krävs att både piloter, flygplan och ILS är certifierade. Den stora majoriteten av landningar sker med andra ord manuellt (jag höftar men skulle tro att runt 95-98% av landningar sker manuellt).

När vi var i Cardiff för ett par år sedan förklarades även att autolandningar ställer till problem på flygplatser - de sätter ner kärrorna på samma ställe hela tiden och det leder till att landningsbanan slits ut snabbare just där.
 
Ett halvår efter registrering, men passar ändå på att skriva här! Kändes som ett lämpligt tillfälle eftersom jag precis bokat min första resa för "resandets skull", för att klara av SAS Bonus challenge. :)

30 år, bor i Stockholm, och jobbar som konsult inom kärnkraftsäkerhet. För stunden går arbetsdagarna åt till granskningsuppdrag av säkerhetsredovisningar/säkerhetsanalyser, och även om jag mestadels sitter i Stockholm så blir det regelbundna besök till både Forsmark och Oskarshamn.
Min (flyg)reseprofil är därmed något sparsam - Det finns inga smidiga flygförbindelser till berörda kärnkraftverk (Har fel arbetsgivare för att ta regeringsplanet BMA-ARN, och BMA/ARN-KLR är inte optimalt tidsmässigt), men jag är Kung av Hertz... Privat är det till stor del är en budgetfråga eftersom kombinationen bolån och studerande sambo är helt enkelt inte den mest gynnsamma. :)

Jag har lyckats fixa EBG och förhoppningen är att kunna behålla det genom taktiskt planerande och utnyttjande av detta forum. Härifrån har jag även lärt mig ett och annat om poängsamlandets ädla konst, och även skapat ett vagt mål om guldkantade bonusresor framöver. Vägen dit bjuder i närtid på min första resa där jag aldrig kommer lämna flygplatsen, och till min förvåning lyckades jag även få med sambon på denna resa. :p

Under 2015 hann jag med en hel del "första gången", såsom fast track, lounger, prioboarding samt svit med utomhusbadkar i Tokyo till fyndpriser. Guldloungepremiären sammanföll mycket lämpligt med SAS invigningsfest för HKG-linjen (jag åkte dock till NRT) - mycket trevligt att få ett champagneglas i handen innan jag knappt hade kommit in! :)
Under 2016 fortsätter jakten på bonuspoängsbufferten till lyxig bonusresa, jakten på 2-4-1 får dock vänta till 2017...
 

Winquman

Medlem
Har läst runt här ett ganska bra tag, och har nu äntligen lite mer tid och möjlighet att resa och kunna få nytta av all fantastisk kunskap som finns här :)

Jag är 29 och bor i Göteborg, där jag jobbar som utvecklare på ett IT-bolag. Tyvärr blir det inte så mycket resande i tjänsten, en och annan trip till Stockholm mest (och då generellt sett med tåg).

Jag har alltid varit väldigt intresserad av flyg och tåg i allmänhet, och logistiken kring det i synnerhet. Lite mer udda resmål lockar mig också väldigt mycket, och både Island, Färöarna, Grönland och Alaska står högt på listan över resmål. Resan är dock minst lika viktig som målet. Flyger gör jag främst med SK, och räknar med att komma upp i EBG under det här året.
 
32 år från Umeå. Går ST inom tandläkeri (otroligt nog kan man specialisera sig inom 7 områden). Blir några inrikes kursresor till följd av detta, som arbetsgivaren står för. Tyvärr i första hand med Malmö Aviation. Gör ungefär två utlandsresor per år, en inom Europa, en utanför.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

daKnight

Medlem
37 årig man.
Jobbar som byråchef på min webbyrå. Vi jobbar med förstagsidentiteter (grafiskt), Webbplatser (b2c, b2b/extranät, samt sociala intranät), onlinestartegi som rör främst converteringsökning samt lead generation för att få upp försäljningen.
Ett omväxlande jobb helt klart!

Har alltid sedan jag bokade min första "riktiga" resa till Nya Zeeland för tjugo år sedan haft en dröm om EB och dess bonussystem. Men ödets lott föll sig inte bättre än att jag fick vänta tills för en månad sedan då mitt EBG damp ner i brevlådan. Detta har jag min byrå och dess utgifter att tacka för. Förra året så skaffade jag mig ett SAS EuroBonus American Express® Elite Card, då jag tittade igenom föregående års kreditkortutlägg och såg att de var på nästan 600k. Så efter inte mer än fyra månader så fick jag min första värdecheck (noob vet inte vad den heter men ser den när jag är inloggad på minsida i EB och ska boka resa).

Min bästa flygtur.
Min dåvarande tjej blev tyvärr sjuk sista dagen i Nya Zeeland (allt gick dock bra med henne till sist). Till följd av detta så efter mycket om och men så bokade SOS international in mig på femstjärnigt hotell samt bokade två förstaklass biljetter till oss längst fram då hon var tvungen till att kunna ligga ner. Min far sa dagen innan vi skulle resa att vi kanske borde skaffa en reseförsäkring vilket vi gjorde. Tur det annars så hade hon nog fortfarande betalt av på sjukhusräkningen från den tiden då det kostade runt 4000 NZD per dag de första tio dagarna plus två operationer som jag inte kommer ihåg men inte direkt gratis.

Min bästa Hotell upgradering.
Den hände i somras då vi bokade in två dagar i Santorini efter några veckor i Grekiska övärlden. Bokede ett hotel Dome Resort Santorini med fyrastjärnor ett av få man får ha med sig småbarn på i Santorini. I alla fall så hade vi bokat junior svit med balkong. Tyvärr så hade Grekerna nästan gått i konkurs och stora massan var livrädda för att åka dit. Fick inte en enda spend på mitt Amex på hela resan, men vi hade Euro och fick allt för halva priset.
Så nu till uppgraderingen. Vi fick en Honeymoon Villa, Private Pool i stället för vår juniorsvit med balkong.
De två dagarna var bra!

Mål med EBG
Jag har statusmatchat EBG till Carlsson Club, vilket jag ska matcha med HH för att senare i år boka in mig på Waldorf Astoria där jag och min fru hade bröllopsnatt efter vi gift oss på Svenska sjömanskyrkan i NY. Denna gång så vill jag även att hotellet ska leverera till max.

Mina 50 cent
Ha reseförsäkring.
Åk till konkursmässiga länder.
 

daKnight

Medlem
Måste tillägga att det blöder i mitt hjärta var gång jag är inne på hotell, flyg eller bonussidor.
De är så dåliga på att få fram den känsla som de vill förmedla med sina utbud...
 

Aranea

Ny medlem
Efter att det tagit ett par år från jag började läsa här tills jag faktiskt registrerade ett konto tänkte jag att det inte ska ta fullt lika lång tid innan jag presenterar mig själv!

27 år gammal, jobbar med processutveckling på den Europeiska delen av ett internationellt företag. Baserad i Stockholm men det blir ett par resor till London i månaden för att jobba på det kontoret. EBG sedan dryga året tillbaka tack vare en vän som var glad över sällskap på en MR, försöker tjäna ihop till mitt eget den här perioden. Flyger mest ekonomi på grund av jobbets regler och suckar alltid missnöjt för att jag måste använda jobbets resebyrå istället för att boka mina biljetter själv.

Har länge varit fascinerad kring logistiken kring flyg och flygplatser, att dessutom kunna nörda ner sig bland olika bonusprogram och erbjudanden förgyller dagarna. Privat blir det 5-10 resor per år, ofta weekends och inom Europa men siktar på att börja bege mig längre bort.
 
Toppen