Senaste nytt

Vad händer om SAS går i konkurs? (ur konsumentperspektiv)

Ta en dag och studera folk. Kolla i incheckningen vilka som inte har koll på vilka papper som behövs. Vilka som tar tid att checka in.

Kolla i fast track-kön och tre gånger glömmer ta av sig bälte, slänga vätskor och ta av jacka.

Kolla i loungen vilka som tar för sig av framförallt alkohol som om det inte finns någon morgondag.

Så får du en känsla av vilka och hur många som har guldkort utan att vara frekventa resenärer. En frekvent resenär är snabb i incheckningen, redo med grejer i fast track och nyhetens behag i loungen har slocknat. Det märks, och det tror jag du vet också.

Jag frågade efter belägg på ett skarpt påstående. Inte hemmakokt psykologi, anekdoter och fördomar. Jag tycker vi kan bättre på detta forum än att anamma en Von Oben attityd. Detta säger inte ett dugg om resenärer och vilka som rest till sig ett EBG - det säger något om dig, hur du ser på dina medmänniskor och vad du anser dig ha mer rätt till än andra.

Last edited:
Staten borde inte ha bestämmande inflytande. De har inte >50% av aktierna, de får inte utse >50% av styrelsen själva, och det finns mig veterligen inga speciella skrivelser i bolagsordningen som säger att svenska staten får bestämma till de nivåerna utan att ha aktier/styrelseposter.

Jag frågade efter belägg på ett skarpt påstående. Inte hemmakokt psykologi, anekdoter och fördomar. Jag tycker vi kan bättre på detta forum än att anamma en Von Oben attityd. Detta säger inte ett dugg om resenärer och vilka som rest till sig ett EBG - det säger något om dig, hur du ser på dina medmänniskor och vad du anser dig ha mer rätt till än andra.

Okej! Du frågade hur man ser hittar ovana resenärer med guldkort. Jag svarade hur. Jag vet inte riktigt vad problemet är. Jag har inte sagt eller tycker något nedsättande om dem, vi har alla varit barn i början. Däremot har jag vissa åsikter om flygbolag som ger bort guldkort, men det är inte resenärernas fel.

Det är du som läser in mer i min kommentar än vad jag sa. Det får stå för dig. Tolka välvilligt så blir dagen trevligare. :)

Jo, de kostar för de flyger med andra bolag och använder lounger, premiumincheckningar och förväntar sig massor med perks hos kundtjänst. Du vill inte ha en kund som har guldkort hos dig, och sen sällan flyger med dig. Och de där livstidsguldkortsinnehavarna tror jag kan glömma sina kort.

Sen vet jag inte vem som kommer uppvakta vem hos Amex. Det kan ju lika gärna vara så att Amex försöker passa på att expandera ett redan befintligt samarbete med exempelvis Flying Blue till den nordiska marknaden. Jag vet inte, kan bara spekulera.
Jag tycker fetat är ett djärvt antagande, tror inte det är så stor andel som har ett guldkort och flyger lite med SAS men flyger mycket med andra bolag. Tror snarare att man flyger lite generellt och därför inte är en stor kostnad.

Och får jag gissa skulle tro att stora massan av kredikortsEBG:are som inte klarar att flyga in ett gold på "egen hand" går minus netto på vad de betalar mot vad de får tillbaka.

En kund som reser sällan men spenderar 1M+ på sina SAS-kreditkort per år är en betydligt mer lönsam kund åt SAS än en diamantmedlem som flyger ihop statusen. Tycker att lojalitet bör belönas oavsett hur man tjänar in sina poäng. Ett bra exempel är American Airlines som har infört loyalty points. Där räknas alla poäng som du tjänar oavsett hur mot att nå högre status. I teorin kan du uppnå Executive Platinum utan att någonsin sätta foten på ett flygplan. Vill nog påstå att det är vägen framåt för bonusprogrammen.

Okej! Du frågade hur man ser hittar ovana resenärer med guldkort. Jag svarade hur.

Nej verkligen inte, detta är bokstavligen vad jag bad dig ge belägg för:
Vad ska ett annat flygbolag med ett program fullt med guldkortsinnehavare som knappt flyger med?

Så vänligen lägg inga ord i munnen på mig tack. Du har redogjort hur du kategoriserar folk efter vad du anser är deras tillkortakommanden. Det är ej fakta eller data. Om man ger uttryck för ett påstående att EB är nedtyngt av folk som ej tjänat in status genom att flyga (hur man ens kan göra det har du ej heller förklarat) så bör man ha något mer att backa upp det med än anekdoter från loungen och kön till security.

Jag vet inte riktigt vad problemet är. Jag har inte sagt eller tycker något nedsättande om dem, vi har alla varit barn i början.

Att kalla vuxna människor för barn samtidigt som man hävdar att man inte ser ned på dom är ingen liten motsägelse.

Men jag tror inte vi kommer vi kommer längre med detta. Du har uppenbarligen intrycket av att du sitter på facit om vem som förtjänar EBG+ eller ej. Så nästa gång jag tar mig ett redigt järn i loungen, glömmer ta av klockan i fast track security, eller strular med min carry on i plus-kabinen - då ska jag se mig om efter en herre med en bred fnysning på sitt plyte och skicka dig en slängkyss. ;)

Det är sedan länge, vida etablerat här på forumet hur det går till att få guldkort utan att ens behöva lämna det egna hemmet!

I varje fall jag föddes som bebis, växte upp som barn, blev ungdom, därefter vuxen och därefter blev jag Den Flygande Holländaren!
Fast den Flygande Holländaren flög ju förvisso, en hel del faktiskt ;) Fast historien förtäller fortfarande inte om han fick sitt ultimate till slut, eller om han failade på det :D

Toppen