Senaste nytt

Vad händer om SAS går i konkurs? (ur konsumentperspektiv)

Jag har skrivit det i andra trådar. Vad ska ett annat flygbolag med ett program fullt med guldkortsinnehavare som knappt flyger med?

Det smartaste är att göra matchningar eller challenges där bara de som flyger kvalificerar sig. De som är frekventa resenärer kommer nappa och kvalificera sig. I övrigt kan ett annat flygbolag försöka vinna över Amex-kunderna genom avtal med Amex som plötsligt står utan en flygbolagspartner.

Att ta över poängen är ju meningslöst. Varför skulle ett flygbolag ta över en skuld för en resenär som inte tjänat in några pengar, när resenärerna just nu enbart låter plånboken styra?

Det kanske finns något mer värde i programmet jag missat. Men som jag ser det är det lite mer än en glorifierad e-postlista.
Jag tror du har rätt.Dock så ökar ju chansen att vara fortsatt lojal om man får med, säg, hälften av poängen. Kostnaden för någon som har guldkort men inte flyger lär ju vara högst marginell så ser inte varför de inte åtminstone bara skulle kunna matcha rakt av? Nåväl, hoppas detta stannar vid hypotetiska resonemang...

Jag tror du har rätt.Dock så ökar ju chansen att vara fortsatt lojal om man får med, säg, hälften av poängen. Kostnaden för någon som har guldkort men inte flyger lär ju vara högst marginell så ser inte varför de inte åtminstone bara skulle kunna matcha rakt av? Nåväl, hoppas detta stannar vid hypotetiska resonemang...
Jag tror absolut att det kan vara intressant att ta över inklusive poäng. Sedan kommer det säkert j ett sådant scenario ske en kraftig devalvering. Men inte en nollning.

Vad gäller statusen gäller säkert en alignment. Skulle det vara Lufthansa så för man in sas gold som frequent flyer och sas diamond som senator. Det är relativt få som faktiskt har sas diamond utan att flyga. Diamond kraven är heller inte alltför skiljda från senator.

Underskatta inte värdet av trägheten i massan. Om alla ebd automatisk blir senator så kommer den stora delen av dem att välja Lufthansa framåt, även om tex ba ger en match till motsvarande nivå.

Guld kan jag hålla med om att man nog inte är villig att betala speciellt mycket för. Däremot Diamond.

Vad gäller statusen gäller säkert en alignment. Skulle det vara Lufthansa så för man in sas gold som frequent flyer och sas diamond som senator. Det är relativt få som faktiskt har sas diamond utan att flyga. Diamond kraven är heller inte alltför skiljda från senator.

Samlar du i M&M idag? Varje gång jag har tittat så är Lufthansas biljetter starkare kopplade till biljettpriset än vad SAS biljetter är/var. Slumpmässiga bokningar i business till USA nästa vecka ger under 20k poäng för mig trots biljettpris på 50k. Jag är genuint intresserad av sweet spots om det finns för jag har aldrig hittat dem.

EBG är för övrigt motsvarande Senator. EBD är också Senator. Ingen av oss vet vad Lufthansa gör om de vill låta oss matcha.

Jag har skrivit det i andra trådar. Vad ska ett annat flygbolag med ett program fullt med guldkortsinnehavare som knappt flyger med?

Det smartaste är att göra matchningar eller challenges där bara de som flyger kvalificerar sig. De som är frekventa resenärer kommer nappa och kvalificera sig. I övrigt kan ett annat flygbolag försöka vinna över Amex-kunderna genom avtal med Amex som plötsligt står utan en flygbolagspartner.

Att ta över poängen är ju meningslöst. Varför skulle ett flygbolag ta över en skuld för en resenär som inte tjänat in några pengar, när resenärerna just nu enbart låter plånboken styra?

Det kanske finns något mer värde i programmet jag missat. Men som jag ser det är det lite mer än en glorifierad e-postlista.

Kan hända att jag är överdrivet positiv här, men om det finns en massa EBG innehavare som inte flyger kostar de heller inget... och låt säga att Amex kan visa för LH att deras setup med SAS var oerhört lönsam (vilket jag tror den är), kan man inte då tänka att Amex uppvaktar LH och försöker flytta över samma affärsmodell till dem om SAS kursar?

EBG är för övrigt motsvarande Senator. EBD är också Senator. Ingen av oss vet vad Lufthansa gör om de vill låta oss matcha.

Jag pratar om kraven. De är inte alls samma.

Ebg 45k, ebd 90k.
Frequent traveler 35k, senator 100k.

Om du räknar in att miles and more poäng är lite svårare att komma över i cost ser du att kraven för ebg matchar frequent flyer ganska väl.

Senator är en helt annan nivå än ebg, även om båda vet sfwr gold. Både fler poäng och svårare.

Den stora fördelen med frequent traveler och senator är att de är giltiga i 2 år.

Jag pratar om kraven. De är inte alls samma.

Ebg 45k, ebd 90k.
Frequent traveler 35k, senator 100k.

Om du räknar in att miles and more poäng är lite svårare att komma över i cost ser du att kraven för ebg matchar frequent flyer ganska väl.

Senator är en helt annan nivå än ebg, även om båda vet sfwr gold. Både fler poäng och svårare.

Den stora fördelen med frequent traveler och senator är att de är giltiga i 2 år.

Det är korrekt att kraven för att uppnå Star Alliance Gold är helt olika mellan SAS och Lufthansa.

SAS säger att det räcker med 45000 poäng varav 32000 kan fås med hjälp av kreditkort som kostar 6295/år. Övriga 13000 poäng kan relativt enkelt flygas in via diverse erbjudanden som ger fler poäng än vanligt.

Den typen av erbjudanden är såvitt mig bekant helt frånvarande på Lufthansa. Utöver det ska man nå 100000 poäng. Det hjälper naturligtvis till att det bara gäller vartannat år men det är fortfarande tufft.

Det gäller fortfarande att vi inte vet vad Lufthansa väljer att göra om de skulle vilja ta över SAS kunder efter konkursen. Det var vad jag citerade dig om för du spekulerade och jag tror du har fel(eller framför allt vet vi inte).

Vad har du för belägg för detta?

Ta en dag och studera folk. Kolla i incheckningen vilka som inte har koll på vilka papper som behövs. Vilka som tar tid att checka in.

Kolla i fast track-kön och tre gånger glömmer ta av sig bälte, slänga vätskor och ta av jacka.

Kolla i loungen vilka som tar för sig av framförallt alkohol som om det inte finns någon morgondag.

Så får du en känsla av vilka och hur många som har guldkort utan att vara frekventa resenärer. En frekvent resenär är snabb i incheckningen, redo med grejer i fast track och nyhetens behag i loungen har slocknat. Det märks, och det tror jag du vet också.

Kan hända att jag är överdrivet positiv här, men om det finns en massa EBG innehavare som inte flyger kostar de heller inget... och låt säga att Amex kan visa för LH att deras setup med SAS var oerhört lönsam (vilket jag tror den är), kan man inte då tänka att Amex uppvaktar LH och försöker flytta över samma affärsmodell till dem om SAS kursar?

Jo, de kostar för de flyger med andra bolag och använder lounger, premiumincheckningar och förväntar sig massor med perks hos kundtjänst. Du vill inte ha en kund som har guldkort hos dig, och sen sällan flyger med dig. Och de där livstidsguldkortsinnehavarna tror jag kan glömma sina kort.

Sen vet jag inte vem som kommer uppvakta vem hos Amex. Det kan ju lika gärna vara så att Amex försöker passa på att expandera ett redan befintligt samarbete med exempelvis Flying Blue till den nordiska marknaden. Jag vet inte, kan bara spekulera.

Ta en dag och studera folk. Kolla i incheckningen vilka som inte har koll på vilka papper som behövs. Vilka som tar tid att checka in.

Kolla i fast track-kön och tre gånger glömmer ta av sig bälte, slänga vätskor och ta av jacka.

Kolla i loungen vilka som tar för sig av framförallt alkohol som om det inte finns någon morgondag.

Så får du en känsla av vilka och hur många som har guldkort utan att vara frekventa resenärer. En frekvent resenär är snabb i incheckningen, redo med grejer i fast track och nyhetens behag i loungen har slocknat. Det märks, och det tror jag du vet också.

Alkoholen flödar ju i "varenda" trip report som skrivs. Kollar man i årssammanställningarna som görs saknas resenärerna av typ Luleå t/r 36 ggr/år men det finns desto fler som går på Pontus varje gång de ska flyga(och man undrar hur ofta de faktiskt flyger). Men nu var jag lite elak. Livet med M&M kommer inte bli lika roligt.

Toppen