Senaste nytt

Vad händer om SAS går i konkurs? (ur konsumentperspektiv)

Utan länk, men skaffa 2st Amex elite och 1st mastercard premium. Vänta ett par månader (eftersom mastercard poängen kommer lite varje månad), och så var det klart.
Glöm inte att se till att ha minst ett köp/månad på mastercardet också...

Utan länk, men skaffa 2st Amex elite och 1st mastercard premium. Vänta ett par månader (eftersom mastercard poängen kommer lite varje månad), och så var det klart.

Kanon, då har vi ett klart exempel, inkl kostnad vi kan knyta till detta (4000+4000+1495=9495:).

Då är nästa (retoriska) fråga. Hur många lägger ut 10kkr för att säkra EBG? Omöjligt med definitiv data förstås, men vilka utom hard-core entusiaster som oss känner ens till möjligheten?

Last edited:
Antar att man helt kan blåsa Faran över nu när danska staten går in och räddar? Business as usual, ingen fara för Eurobonus etc...eller?

Kanon, då har vi ett klart exempel, inkl kostnad vi kan knyta till detta (4000+4000+1495=9495:).

Då är nästa (retoriska) fråga. Hur många lägger ut 10kkr för att säkra EBG? Omöjligt med definitiv data förstås, men vilka utom hard-core entusiaster som oss känner ens till möjligheten?
Inte jag när jag i mitt tycke får bättre förmåner för lite drygt halva pengen med ett platinum kort.

Antar att man helt kan blåsa Faran över nu när danska staten går in och räddar? Business as usual, ingen fara för Eurobonus etc...eller?

Helt säkert är det väl inte

Den danske stats støtte betyder dog nødvendigvis ikke, at SAS er reddet.
For som flere af politikerne nævnte på dagens pressemøde, skal der flere investorer til, hvis SAS skal køre rundt.

Staten klar til at slå en streg over SAS-gæld: 'Vi ved stadig ikke, om SAS bliver reddet eller ej' | Penge | DR

Sen ska väl EU-kommissionen godkänna stödet?

Tar gärna del av det. Länk? Det var EuroBonus/*A som var på tal här.
Jag är fullt medveten om att det var EuroBonus/*A som var frågan här, det var därför jag svarade på den.

Att två SAS Amex Elite plus ett SAS Mastercard Premium under ett kalenderår ger mer statuspoäng än vad som krävs för att bli guld är en etablerad sanning på forumet. Den har upprepats tiotals gånger. Fenomenet har funnits sedan minst 2018 när Amex började rea ut Elitekortet med tre gratismånader, något jag var snabb med att påpeka här:
AMEX (Elite, Premium mfl) avgiftsfria första tre månaderna | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor

Jag är fullt medveten om att det var EuroBonus/*A som var frågan här, det var därför jag svarade på den.

Att två SAS Amex Elite plus ett SAS Mastercard Premium under ett kalenderår ger mer statuspoäng än vad som krävs för att bli guld är en etablerad sanning på forumet. Den har upprepats tiotals gånger. Fenomenet har funnits sedan minst 2018 när Amex började rea ut Elitekortet med tre gratismånader, något jag var snabb med att påpeka här:
AMEX (Elite, Premium mfl) avgiftsfria första tre månaderna | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor

Men JacobGBG har ett relevant påpekande.. HUR många betalar de factor ~10000 sek för att få EBG.. förutom en handfull på forumet är min gissning, i princip inga..

AMEX Elite kostar 4800 SEK/år.

Hoppla! Där ser man hur bra koll jag har på mina egna fakturor.

Inte jag när jag i mitt tycke får bättre förmåner för lite drygt halva pengen med ett platinum kort.

Däri ligger min poäng.

Är folk som "köper" sig ett EBG verkligen en sån stor grupp individer att de utgör en betydande procent och därmed försämrar produkten genom "urvattning"? Jag skulle bestrida denna föreställning och hävda att kunskapen endast finns inom insider-kretsar som våran. Vi som däremot känner till detta har redan oftast en statusintjänande flygmängd under året, eller inser att det inte är en särskilt fördelaktig affär att betala 10kkr för EBG. Som du påpekar kan man få motsvarande fördelar för en mer överkomlig summa.

Sen ska väl EU-kommissionen godkänna stödet?

Med tanke på att flera Europeiska flygbolag åtnjuter samma stöd från nationellt håll så skulle det nog sätta branschen i rejäl gungning om man plötsligt skulle säga att det är nog nu.

Last edited:
Toppen