Senaste nytt

Vad händer om SAS går i konkurs? (ur konsumentperspektiv)

FAQ: (text av AHO)

Förkunskap om hur biljetten fungerar:

Om flygbolaget A har sålt biljett/bokat bonusresabiljett till dig på flygbolaget B:s flygning och flygbolaget A går i konkurs, kan du inte räkna med att flygbolaget B transporterar dig.

Det är därför att flygbolaget B får pengarna från flygbolaget A EFTER de har transporterat passageraren. Om flygbolaget A har gått i konkurs, kommer flygbolaget B inte få några pengar.

Transportavtal(flygbiljett) är mellan dig och flygbolaget som har utfärdat biljetten. Därför när flygbolaget som har utfärdat din biljett har gått i konkurs, avtalet försvinner.

Pengaflöde
Du -> Flygbolag A(utfärdar biljett) -> Du flyger med Flygbolag B -> Flygbolag B får pengar från Flygbolag A


Jag har bokat SAS flygning. Vad händer om SAS har gått i konkurs?
Din biljett gäller inte längre.

Jag har bokat Stockholm-(SAS)-Frankfurt-(Lufthansa)-Buenos Aires via SAS. Vad händer on SAS har gått i konkurs? Kan Lufthansa ta hand om mig?
Om ditt e-ticketnummer börjar med 117-xxx, din biljett gäller inte längre. Lufthansa har ingen skyldighet att transportera dig. Däremot det kan hända att de transportera dig av goodwill, men räkna inte med det från början.

Vad händer med min bonusresabokning med SAS EuroBonus poäng?
Om du använder dina SAS EuroBonus poäng är det garanterat att SAS som utfärdar biljetten med 117-xxx som biljettnummer. Då hjälper det inte att du flyger t ex THAI eller Lufthansa. Så länge de inte visar någon slags goodwill, kommer din biljett att bli värdelös ifall SAS konkar.

Vad händer med min bokning som är bokad via andra flygbolag som Lufthansa/United?
Vänligen kolla ditt e-ticketnummer. Om e-ticketnummer börjar med 117-xxx, är SAS som har utfärdat biljetten och biljetten ryker om/när SAS har gått i konkurs.
Men om ditt e-ticketnummer börjar med annat än 117-xxx, kan du vända dig till flygbolaget eller resebyrå som du har bokat.
Din bokning gäller så länge det inte innehåller SAS opererade flygningar.

Kan jag få mina pengar tillbaka om/när SAS har gått i konkurs?
Betalat med kreditkort:
Innan avresa:
Du kan vända dig till din kreditkortsutgivare. Du kan begära återbetalning av tjänster som du inte har fått(pga konkurs).

Efter avresa:
Om din biljett består av två enkelbiljetter, kan du vända dig till din kreditkortsutgivare. Du kan begära återbetalning av tjänster som du inte har fått(pga konkurs).
Om det är en tur och rerur biljett kommer du sannolikt inte att få pengarna tillbaka.​

Betalat med kontokort eller via bankgiro/banköverföring:
Du får inte pengarna tillbaka. Däremot statens garanti gäller om du har bokat en paketresa där SAS flygning ingår.​

Vad ska jag göra när jag redan har påbörjat resan och SAS har gått i konkurs före min hemresa?
Du kan vända dig till din hemförsäkring, kreditkort/kontkortsförsäkring. Om du har tur kanske de täcker hemtransport.

Det finns också en tråd om försäkring som täcker även så kallad Force Majeure händelse inkl. konkurs och strejk.
Du kan läsa mer info här: Finns det försäkring mot "Force majeure" och konkurs?


---originaltext av Perra---
SAS konkursrisk: 78 procent - DiSe

Ändrad av AHO
Bra info. Antar att detta med vem som har utfärdat biljetten gäller fortfarande.
 
Ja, det gäller, men det är knappast något som är aktuellt nu. Konkursrisken är inte alls speciellt stor för SAS just nu, iaf inte jämfört med vad den var när den här tråden startades.
Problemet är ju att många bokar awards nästan ett år frammåt, så det är svårt att bedömma hur läget kommer att vara då. Bättre att bränna poängen på en LH First i närtid tänker jag :D
 
Är det någon som vet hur Norwegian bar sig åt, de var ju verkligen nere för räkning under 2020, men nu redovisade de en vinst i förra kvartalet och cashpoints:en försvann inte. Hur var detta möjligt?
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Är det någon som vet hur Norwegian bar sig åt, de var ju verkligen nere för räkning under 2020, men nu redovisade de en vinst i förra kvartalet och cashpoints:en försvann inte. Hur var detta möjligt?
Var rekonstruktion, var väl därför. Hur det skulle bli vid en konkurs vet jag inte men till 99% så ryker väl både poäng och bokade resor(?) Finns det någon chans att en konkursförvaltare skulle finna värde i att sälja eller låta det följa med till en nystart?
 
Last edited:
Var rekonstruktion, var väl därför. Hur är det skulle bli vid en konkurs vet jag inte men till 99% så ryker väl både poäng och bokade resor(?) Finns det någon chans att en konkursförvaltare skulle finna värde i att sälja eller låta det följa med till en nystart?

Det finns det absolut. Ett bolag som tar över poängen och ännu mer status resenärer ökar påtagligt chansen att dessa resenärer väljer det bolaget i framtiden.

Tex ponera att Lufthansa skulle köpa eurobonus - det skulle garanterat minska risken för att en del av sas mest lönsamma kunder flyr till oneworld och skyteam, och öka chansen att de i framtiden väljer Lufthansa.
 
Det finns det absolut. Ett bolag som tar över poängen och ännu mer status resenärer ökar påtagligt chansen att dessa resenärer väljer det bolaget i framtiden.

Tex ponera att Lufthansa skulle köpa eurobonus - det skulle garanterat minska risken för att en del av sas mest lönsamma kunder flyr till oneworld och skyteam, och öka chansen att de i framtiden väljer Lufthansa.
Ingen hoppas mer än jag att du har rätt om det värsta händer :).
 
Det finns det absolut. Ett bolag som tar över poängen och ännu mer status resenärer ökar påtagligt chansen att dessa resenärer väljer det bolaget i framtiden.

Tex ponera att Lufthansa skulle köpa eurobonus - det skulle garanterat minska risken för att en del av sas mest lönsamma kunder flyr till oneworld och skyteam, och öka chansen att de i framtiden väljer Lufthansa.

Jag har skrivit det i andra trådar. Vad ska ett annat flygbolag med ett program fullt med guldkortsinnehavare som knappt flyger med?

Det smartaste är att göra matchningar eller challenges där bara de som flyger kvalificerar sig. De som är frekventa resenärer kommer nappa och kvalificera sig. I övrigt kan ett annat flygbolag försöka vinna över Amex-kunderna genom avtal med Amex som plötsligt står utan en flygbolagspartner.

Att ta över poängen är ju meningslöst. Varför skulle ett flygbolag ta över en skuld för en resenär som inte tjänat in några pengar, när resenärerna just nu enbart låter plånboken styra?

Det kanske finns något mer värde i programmet jag missat. Men som jag ser det är det lite mer än en glorifierad e-postlista.
 
Toppen