Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Vänligen läs noga.

Är det någon som vet vad som händer med Diamant medlemmar from 1 September? Som det ser ut just nu kommer både Guld- och Diamantmedlemmar bli SkyTeams Elite Plus. Men är det någon som vet vad det kommer vara för skillnader på SAS mellan Diamant och Guld? Kommer samma förmåner var kvar på SAS flygningar eller vad är det för skillnader? Som det ser ut idag är det ju ingen skillnad om de tänkt sig att båda får Elite Plus. Men det måste ju vara någon skillnad på SAS flygningar iaf?
Idag är både EBG och EBD Star Alliance Gold, men EBD ger lite bättre förmåner på SAS egna flygningar. 1 sep kommer både EBG och EBD att vara SkyTeam Elite Plus, men EBD ger lite bättre förmåner på SAS egna flygningar.

CPH har fler Star Alliance-flygbolag och Star Alliance-flyg än SkyTeam-flygbolag. Denna förändring kommer att innebära mindre SAS Fast Track-användningsmöjligheter för EBG/EBD-resenärer som flyger med SAS partnerflygbolag från CPH.

CPH har fler Star Alliance-flygbolag och Star Alliance-flyg än SkyTeam-flygbolag. Denna förändring kommer att innebära mindre SAS Fast Track-användningsmöjligheter för EBG/EBD-resenärer som flyger med SAS partnerflygbolag från CPH.
Just nu ja, hur det blir sen vet vi inte. Gaaah, trött på sånna här kommentarer som bara bygger på hur det har varit innan.

Eller så kan du vända på det och säga att det blir ännu mindre kö för de EBG/EBD som flyger med sas. Gungor och karuseller...

Eller så kan du vända på det och säga att det blir ännu mindre kö för de EBG/EBD som flyger med sas. Gungor och karuseller...

Jag klagade inte. Förändringen i användningsmönster för SAS Fast Track på CPH har ingen negativ inverkan på mig. Jag noterade att det kommer att bli ett förändrat användningsmönster för SAS Fast Track på CPH på grund av alliansbytet. Det är inga problem för mig om SAS Fast Track på CPH har fler tider på dygnet då jag kan välja att välja kabinbagagescannrarna på vänster eller höger sida eftersom båda är underutnyttjade. :D

Självklart fortsätter SAS att sälja SAS Fast Track till SAS-passagerare i SAS ekonomiklass, men det är inte nytt. Kanske skulle SAS även sälja SAS Fast Track till Air France/KLM-passagerare i ekonomiklass om SAS avtal med CPH flygplats ens tillåter den typen av konkurrens med CPH Express.

Jag klagade inte. Förändringen i användningsmönster för SAS Fast Track på CPH har ingen negativ inverkan på mig. Jag noterade att det kommer att bli ett förändrat användningsmönster för SAS Fast Track på CPH på grund av alliansbytet. Det är inga problem för mig om SAS Fast Track på CPH har fler tider på dygnet då jag kan välja att välja kabinbagagescannrarna på vänster eller höger sida eftersom båda är underutnyttjade. :D

Självklart fortsätter SAS att sälja SAS Fast Track till SAS-passagerare i SAS ekonomiklass, men det är inte nytt. Kanske skulle SAS även sälja SAS Fast Track till Air France/KLM-passagerare i ekonomiklass om SAS avtal med CPH flygplats ens tillåter den typen av konkurrens med CPH Express.

SAS fast track är för SAS kunder. Och ibland när SAS kunder flyger med allianskollegor.

Jag ser inte varför det konceptet skulle ändra sig. SAS är fortsatt störst, och skillnaden blir att SAS resenärer som reser med Skyteam får slinka igenom i fortsättningen.

Liksom tidigare får AFs och KLMs resenärer gå igenom den andra fast tracken.

When using SAS Fast Track at CPH with the self-scanners, the EBG/EBD digital card getting scanned first has worked with all CPH-departing Star Alliance carrier boarding passes which I’ve tried this year. The process has been to scan the digital card first and then scan the Star Alliance carrier boarding pass. [With a little coding change, it should work the same way for EBG/EBD departing CPH on SkyTeam carrier flights.] Just did it again this morning with a Swiss-coded-and-operated flight boarding pass loaded with an Aegean frequent flyer number on a United ticket — as usual the key was to first scan the SK*G digital card.

When using SAS Fast Track at CPH with the self-scanners, the EBG/EBD digital card getting scanned first has worked with all CPH-departing Star Alliance carrier boarding passes which I’ve tried this year. The process has been to scan the digital card first and then scan the Star Alliance carrier boarding pass. [With a little coding change, it should work the same way for EBG/EBD departing CPH on SkyTeam carrier flights.] Just did it again this morning with a Swiss-coded-and-operated flight boarding pass loaded with an Aegean frequent flyer number on a United ticket — as usual the key was to first scan the SK*G digital card.

Ja, det är inte tänkt att det ska fungera så men det gör det.

Ja, det är inte tänkt att det ska fungera så men det gör det.
SAS deliberately had it programmed to work this way at CPH. They also educated the SAS Fast Track attendants at CPH to know the procedure and wanted them to tell customers about the procedure.

Let’s see when/if and how SAS adjusts this language for EBG/EBD replacing Star Alliance with SkyTeam with regard to this benefit:

“As a EuroBonus Diamond- or Gold member you have access to all SAS Fast Tracks when departing.
  • You must always present a proof of EuroBonus Gold / Diamond membership and a same-day boarding pass departing from the local airport.
  • At all Fast Tracks in Scandinavia, you may bring a friend or up to 4 immediate family members (spouse/partner/parents/children) when traveling on the same SAS or Star Alliance flight.

ON DEPARTURE​

• When traveling on a SAS operated flight, you have access to Fast Tracks in Scandinavia and Europe.
  • When traveling on Star Alliance operated flight, you have access to Fast Tracks in Scandinavia.”

Last edited:
Toppen