SAS skrev EBG/EBD SAS Fast Track-förmånen precis som man ville. Det finns på SAS hemsida, som visas ovan. Programmeringen för CPH:s självskannande grindar hos SAS Fast Track är precis vad SAS ville erbjuda EBG/EBD även när EBG/EBD flyger ett SAS-partnerflygbolag i sin nuvarande allians. Detta är en funktion som inte är en programmeringsbugg. Det är inte ens en oavsiktlig biprodukt av grundläggande processteknik. Det är precis vad SAS ville.
When SAS’s current alliance partners are replaced by the new alliance partners in September, the language of the SAS Fast Track benefit will need to reflect this change. But words will not be the only thing that changes. For previously stated reasons, the usage pattern for SAS Fast Track at CPH will also change.
Each of SAS’s upcoming SkyTeam partner airlines face capacity constraints and have their own financial interests which limit their ability and willingness to quickly gamble a lot on flooding CPH with flights in hopes that passenger flows and the demand profile change. And the current partner Star Alliance airlines serving CPH are not going to just surrender and nicely hand over to SAS and the other SkyTeam airlines. Those Star Alliance airlines took years to build what they did in CPH and they built it with inconsistent or minimal support from SAS.
CPH is going to be a more split alliance airport for quite some time than it has ever been. That should be good for some fare wars out of CPH — more so if SAS is kept out of the immunized DL-AF/KL-VS transatlantic joint venture. And those fare wars will be needed since DL-VS+AF-KL have some very extreme pricing for award tickets in their own currencies and they will “encourage” SAS to get in line with them. AF/KL, DL and VS love ”carrier-imposed surcharges” on award tickets. So let’s see when SAS starts with this too after the alliance change.
ARN is going to be less impacted by the change of alliance than CPH. Probably because ARN is as it has been: on the periphery for alliance partner airlines; and not likely to replicate AY@HEL because SAS is CPH Air.
Jag vet inte vad något av det du skrev har att göra med det jag skrev. Men jag tar det igen.
I flygvärlden ska man som du vet ha sitt lojalitetkort inlagt i sin biljett när man nyttjar förmånerna. Flygbolagen gillar inte när man försöker spara poäng på ett program och utnyttjar förmånerna i ett annat. De stoppar detta så gott de kan, exempelvis lägger de ofta in rätt program när du besöker en lounge och du visar upp ditt medlemskort. Försöker du gå in på ett Miles and More Frequent Traveler med ett löst SAS guldkort kommer personalen vilja ändra det. I de flesta fall.
I vissa fall blir detta rätt opraktiskt, framförallt om man inte har tillgång till en dator som kan göra dessa ändringar, i exempelvis SAS Fast Track i Köpenhamn. Där dyker de upp folk som av någon anledning inte har sitt kort inlagt. Företagsbokningar, tredjepartsbokningar etc. Istället för att paxen de ska behöva gå tillbaka till checkin eller strula med appen för att lägga in kortet, släpper man in dem mot uppvisande kort. När du scannar kortet släpps du in oavsett vilket flyg etc du är med så länge det är Star Alliance, även om du har ett annat kort inlagt.
Detta är tanken med systemet, tyvärr blir då konsekvensen att du kan gå in med Miles and More eller annat program inlagt. Men jag kan drista mig till att tänka mig att mängden passagerare som gör detta medvetet är få.
Inget flygbolagen i världen tycker om att när du använder förmåner från ett program och krediterar ett annat. Jag ser inte hur SAS skrivningar motsäger det jag skriver alls. Och när de byter allians finns inget alls som säger att de skulle ta emot kunder från Skyteam som inte också är SAS Guld i deras fast track.
Vad gäller dina andra kommentarer så ser jag fortfarande inte hur något av det är baserat på något som kommunicerats offentligt alls utan mest önsketänkande?
Men lika lite som KLM och AF plötsligt skulle skicka en massa flyg till CPH så kommer andra allianser göra det. Du kan kolla tidtabellen från 1:a september. Det är inga förändringar öht hos exempelvis LH eller Finnair.