Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

SAS deliberately had it programmed to work this way at CPH. They also educated the SAS Fast Track attendants at CPH to know the procedure and wanted them to tell customers about the procedure.

Let’s see when/if and how SAS adjusts this language for EBG/EBD replacing Star Alliance with SkyTeam with regard to this benefit:

“As a EuroBonus Diamond- or Gold member you have access to all SAS Fast Tracks when departing.
  • You must always present a proof of EuroBonus Gold / Diamond membership and a same-day boarding pass departing from the local airport.
  • At all Fast Tracks in Scandinavia, you may bring a friend or up to 4 immediate family members (spouse/partner/parents/children) when traveling on the same SAS or Star Alliance flight.

ON DEPARTURE​

  • When traveling on a SAS operated flight, you have access to Fast Tracks in Scandinavia and Europe.
  • When traveling on Star Alliance operated flight, you have access to Fast Tracks in Scandinavia.”


Det är programmerat så för att de ska kunna släppa in folk som av endera anledning inte har sitt kort inlagt på sin bokning vilket är lättare än att börja knappa på bokningen och lägga in numret i grinden. Tanken är inte att SAS ska erbjuda dig en förmån, och du sen ska kreditera flygningen till annat program. Det förlorar ju SAS på. Precis som vad gäller andra förmåner.

Men det blir en teknisk konsekvens, men det är antagligen betydligt färre som trixar med sin status på detta sätt och tar sig fördelar de inte är berättigade till, än som bara inte haft sitt kort inlagt.

Vad tror du kommer ändras i skrivelsen? Star Alliance ersätts med Skyteam. Inte svårare än så.
 
Det är programmerat så för att de ska kunna släppa in folk som av endera anledning inte har sitt kort inlagt på sin bokning vilket är lättare än att börja knappa på bokningen och lägga in numret i grinden. Tanken är inte att SAS ska erbjuda dig en förmån, och du sen ska kreditera flygningen till annat program. Det förlorar ju SAS på. Precis som vad gäller andra förmåner.

Men det blir en teknisk konsekvens, men det är antagligen betydligt färre som trixar med sin status på detta sätt och tar sig fördelar de inte är berättigade till, än som bara inte haft sitt kort inlagt.

Vad tror du kommer ändras i skrivelsen? Star Alliance ersätts med Skyteam. Inte svårare än så.
SAS skrev EBG/EBD SAS Fast Track-förmånen precis som man ville. Det finns på SAS hemsida, som visas ovan. Programmeringen för CPH:s självskannande grindar hos SAS Fast Track är precis vad SAS ville erbjuda EBG/EBD även när EBG/EBD flyger ett SAS-partnerflygbolag i sin nuvarande allians. Detta är en funktion som inte är en programmeringsbugg. Det är inte ens en oavsiktlig biprodukt av grundläggande processteknik. Det är precis vad SAS ville.

When SAS’s current alliance partners are replaced by the new alliance partners in September, the language of the SAS Fast Track benefit will need to reflect this change. But words will not be the only thing that changes. For previously stated reasons, the usage pattern for SAS Fast Track at CPH will also change.

Each of SAS’s upcoming SkyTeam partner airlines face capacity constraints and have their own financial interests which limit their ability and willingness to quickly gamble a lot on flooding CPH with flights in hopes that passenger flows and the demand profile change. And the current partner Star Alliance airlines serving CPH are not going to just surrender and nicely hand over to SAS and the other SkyTeam airlines. Those Star Alliance airlines took years to build what they did in CPH and they built it with inconsistent or minimal support from SAS.

CPH is going to be a more split alliance airport for quite some time than it has ever been. That should be good for some fare wars out of CPH — more so if SAS is kept out of the immunized DL-AF/KL-VS transatlantic joint venture. And those fare wars will be needed since DL-VS+AF-KL have some very extreme pricing for award tickets in their own currencies and they will “encourage” SAS to get in line with them. AF/KL, DL and VS love ”carrier-imposed surcharges” on award tickets. So let’s see when SAS starts with this too after the alliance change.

ARN is going to be less impacted by the change of alliance than CPH. Probably because ARN is as it has been: on the periphery for alliance partner airlines; and not likely to replicate AY@HEL because SAS is CPH Air.
 
SAS skrev EBG/EBD SAS Fast Track-förmånen precis som man ville. Det finns på SAS hemsida, som visas ovan. Programmeringen för CPH:s självskannande grindar hos SAS Fast Track är precis vad SAS ville erbjuda EBG/EBD även när EBG/EBD flyger ett SAS-partnerflygbolag i sin nuvarande allians. Detta är en funktion som inte är en programmeringsbugg. Det är inte ens en oavsiktlig biprodukt av grundläggande processteknik. Det är precis vad SAS ville.

When SAS’s current alliance partners are replaced by the new alliance partners in September, the language of the SAS Fast Track benefit will need to reflect this change. But words will not be the only thing that changes. For previously stated reasons, the usage pattern for SAS Fast Track at CPH will also change.

Each of SAS’s upcoming SkyTeam partner airlines face capacity constraints and have their own financial interests which limit their ability and willingness to quickly gamble a lot on flooding CPH with flights in hopes that passenger flows and the demand profile change. And the current partner Star Alliance airlines serving CPH are not going to just surrender and nicely hand over to SAS and the other SkyTeam airlines. Those Star Alliance airlines took years to build what they did in CPH and they built it with inconsistent or minimal support from SAS.

CPH is going to be a more split alliance airport for quite some time than it has ever been. That should be good for some fare wars out of CPH — more so if SAS is kept out of the immunized DL-AF/KL-VS transatlantic joint venture. And those fare wars will be needed since DL-VS+AF-KL have some very extreme pricing for award tickets in their own currencies and they will “encourage” SAS to get in line with them. AF/KL, DL and VS love ”carrier-imposed surcharges” on award tickets. So let’s see when SAS starts with this too after the alliance change.

ARN is going to be less impacted by the change of alliance than CPH. Probably because ARN is as it has been: on the periphery for alliance partner airlines; and not likely to replicate AY@HEL because SAS is CPH Air.

Jag vet inte vad något av det du skrev har att göra med det jag skrev. Men jag tar det igen.

I flygvärlden ska man som du vet ha sitt lojalitetkort inlagt i sin biljett när man nyttjar förmånerna. Flygbolagen gillar inte när man försöker spara poäng på ett program och utnyttjar förmånerna i ett annat. De stoppar detta så gott de kan, exempelvis lägger de ofta in rätt program när du besöker en lounge och du visar upp ditt medlemskort. Försöker du gå in på ett Miles and More Frequent Traveler med ett löst SAS guldkort kommer personalen vilja ändra det. I de flesta fall.

I vissa fall blir detta rätt opraktiskt, framförallt om man inte har tillgång till en dator som kan göra dessa ändringar, i exempelvis SAS Fast Track i Köpenhamn. Där dyker de upp folk som av någon anledning inte har sitt kort inlagt. Företagsbokningar, tredjepartsbokningar etc. Istället för att paxen de ska behöva gå tillbaka till checkin eller strula med appen för att lägga in kortet, släpper man in dem mot uppvisande kort. När du scannar kortet släpps du in oavsett vilket flyg etc du är med så länge det är Star Alliance, även om du har ett annat kort inlagt.

Detta är tanken med systemet, tyvärr blir då konsekvensen att du kan gå in med Miles and More eller annat program inlagt. Men jag kan drista mig till att tänka mig att mängden passagerare som gör detta medvetet är få.

Inget flygbolagen i världen tycker om att när du använder förmåner från ett program och krediterar ett annat. Jag ser inte hur SAS skrivningar motsäger det jag skriver alls. Och när de byter allians finns inget alls som säger att de skulle ta emot kunder från Skyteam som inte också är SAS Guld i deras fast track.

Vad gäller dina andra kommentarer så ser jag fortfarande inte hur något av det är baserat på något som kommunicerats offentligt alls utan mest önsketänkande?

Men lika lite som KLM och AF plötsligt skulle skicka en massa flyg till CPH så kommer andra allianser göra det. Du kan kolla tidtabellen från 1:a september. Det är inga förändringar öht hos exempelvis LH eller Finnair.
 
Pratar ni inte om olika saker?

EBG flyger inte SAS utan t.ex. Lufthansa eller motsvarande men har EB inlagt.
EBG flyger SAS eller partner men har annat program inlagt.
 
Pratar ni inte om olika saker?

EBG flyger inte SAS utan t.ex. Lufthansa eller motsvarande men har EB inlagt.
EBG flyger SAS eller partner men har annat program inlagt.

Tror vi pratar om samma, guwonder postade om att det räckte att man visade upp EBG-kortet även om man reser och krediterar till partner för hen hade gjort så med sina Swissbiljetter.

Jag skrev att det funkar men inte är tanken att det ska funka egentligen att använda förmånerna från ett program och kreditera till ett annat.

Sen började guwonder prata om joint ventures osv som jag inte riktigt vet vad det hade med något att göra, men kanske var copy pasteat från annat inlägg.
 
Pratar ni inte om olika saker?

EBG flyger inte SAS utan t.ex. Lufthansa eller motsvarande men har EB inlagt.
EBG flyger SAS eller partner men har annat program inlagt.

Ja, men också den andra. SAS ville tillåta EBG/EBD avgående Star Alliance-flyg från CPH att kunna använda SAS Fast Track på CPH även för Star Alliance-partnerflyg. Länge sa Star Alliance-manualen för Star Alliance-flygbolagens anställda att flygbolagen borde acceptera den högsta nivån av Star Alliance-status som visas av en kund även om det fanns en diskrepans mellan vad ett boardingkort visade och vad en kunds programkort visade. Men det är inte därför det här fungerar, och allt detta är en sidoshow.

SAS Fast Track use at CPH will have a change in use because there will be fewer SAS alliance partner airline seats departing CPH on September 1st than there will be 7 days earlier. This is materially not because of any cutting of flights over those 7 days. It is because SAS changes which airlines are its partners and those new partners don’t have as many seats flying out of CPH as SAS’s current alliance partners have. Some may not be happy that it implies that SAS doesn’t get a big boost because of the alliance change. The boost was the investments arising in conjunction with its bankruptcy protection game in the US.

The alliance change is a consequence of an investment by SkyTeam-connected players. The alliance change was not meant to provide SAS EBG/EBD customers with more SAS partner airline capacity departing CPH. The change is primarily being done to try to help AF-KL make more money from customers flying to and from the SAS hubs. The alliance change is not done to provide us with more routes, more benefits and lower prices when flying from CPH. It is just about money.
 
Last edited:
Ja, men också den andra. SAS ville tillåta EBG/EBD avgående Star Alliance-flyg från CPH att kunna använda SAS Fast Track på CPH även för Star Alliance-partnerflyg. Länge sa Star Alliance-manualen för Star Alliance-flygbolagens anställda att flygbolagen borde acceptera den högsta nivån av Star Alliance-status som visas av en kund även om det fanns en diskrepans mellan vad ett boardingkort visade och vad en kunds programkort visade. Men det är inte därför det här fungerar, och allt detta är en sidoshow.

SAS Fast Track use at CPH will have a change in use because there will be fewer SAS alliance partner airline seats departing CPH on September 1st than there will be 7 days earlier. This is materially not because of any cutting of flights over those 7 days. It is because SAS changes which airlines are its partners and those new partners don’t have as many seats flying out of CPH as SAS’s current alliance partners have. Some may not be happy that it implies that SAS doesn’t get a big boost because of the alliance change. The boost was the investments arising in conjunction with its bankruptcy protection game in the US.

The alliance change is a consequence of an investment by SkyTeam-connected players. The alliance change was not meant to provide SAS EBG/EBD customers with more SAS partner airline capacity departing CPH. The change is primarily being done to try to help AF-KL make more money from customers flying to and from the SAS hubs. The alliance change is not done to provide us with more routes, more benefits and lower prices when flying from CPH. It is just about money.

Jag vet inte om det är en språkfråga nu. Men SAS har aldrig tillåtit andra flygbolags medlemmar att använda SAS Fasttrack. Det är en SAS produkt och man har glatt skickat bort Senators och övriga star Alliance guld till CPH Express.

Det finns ingen anledning till att detta skulle ändras bara för att man byter allians, så jag undrar vad du baserar detta på?

Kommer AF/KLM tillåta EuroBonus helt plötsligt att använda Platinum for Lifeincheckningen på CDG/AMS då? Som ingen annan Skyteam-medlem har tillgång till men där EuroBonus guld plötsligt skulle få tillgång? Självklart inte, det är fortfarande så att företagen kan differentiera sina erbjudanden till sina kunder även om de ingår i samma allians.

Därför finns det ingen som helst anledning till att tro att praxis på SAS fast track skulle ändras bara för att de byter allians, det finns gott om resenärer ändå.
 
Jag vet inte om det är en språkfråga nu. Men SAS har aldrig tillåtit andra flygbolags medlemmar att använda SAS Fasttrack. Det är en SAS produkt och man har glatt skickat bort Senators och övriga star Alliance guld till CPH Express.

Det är min erfarenhet också, kollegor som har guld hos SWISS fick vackert ta sig till CPH Express trots att vi skulle med samma SAS flyg till OSL (i ekonomi) medan jag gick i SAS Fast Track i egenskap av EBD
 
Är inte poängen som försöker framföras att EBG+ kan använda SAS fast track även när de flyger med andra star alliance-bolag och att när SAS byter till Sky Team kommer EBG+ kunna göra detta när de flyger med andra Sky Team-bolag (men inte star alliance) och iom att det är färre Sky Team-avgångar än Star Alliance-avångar kommer belastningen på SAS Fast Track minska?
 
Toppen