Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

241 vouchern är en Amex produkt och inte sas produkt.
SAS byter allians, inte amex.
On vouchern skulle bli helt menlös och värdelös framöver vid byte av allians lär via höra om det, men det är inte direkt troligt.
Nej så är det ju men om skyteam inte är taggade på att ge folk halva poängpris på vilken resa som helst känns det inte helt omöjligt att man ändrar det. Men hur tänker folk här, (typ du palmen som är super rutinerad) är det business as usual spara poäng hoppas på att man kommer kunna ta sig runt på liknande sätt som tidigare typ nästa vinter? Eller är det mer ”töm alla poäng och se vad som händer?”
 
Nej så är det ju men om skyteam inte är taggade på att ge folk halva poängpris på vilken resa som helst känns det inte helt omöjligt att man ändrar det. Men hur tänker folk här, (typ du palmen som är super rutinerad) är det business as usual spara poäng hoppas på att man kommer kunna ta sig runt på liknande sätt som tidigare typ nästa vinter? Eller är det mer ”töm alla poäng och se vad som händer?”
Varför har och är då, enligt dig, Star Alliance sugna på det?
 
Nej så är det ju men om skyteam inte är taggade på att ge folk halva poängpris på vilken resa som helst känns det inte helt omöjligt att man ändrar det. Men hur tänker folk här, (typ du palmen som är super rutinerad) är det business as usual spara poäng hoppas på att man kommer kunna ta sig runt på liknande sätt som tidigare typ nästa vinter? Eller är det mer ”töm alla poäng och se vad som händer?”
Det är ju Eurobonus/SAS i samarbete med Amex som ger medlemmarna halva poängpriset, antingen på SAS eller hela Star Alliance beroende på vilken kortprodukt man har. Star Alliance har inget, NADA med det att göra. Det finns inget som säger att det kommer att förändras bara för att man byter allians. SAS betalar samma summa till partnern för resan oavsett om resenären nyttjar en voucher eller inte.
 
Nej så är det ju men om skyteam inte är taggade på att ge folk halva poängpris på vilken resa som helst känns det inte helt omöjligt att man ändrar det. Men hur tänker folk här, (typ du palmen som är super rutinerad) är det business as usual spara poäng hoppas på att man kommer kunna ta sig runt på liknande sätt som tidigare typ nästa vinter? Eller är det mer ”töm alla poäng och se vad som händer?”
En lite svävande jämförelse..
När du köper 2 paket kaffe för 79:- på Ica så innebär det inte att Ica i sin tur har rabatt på just 2 paket hos leverantören, de har ju sina avtal sinsemellan. Ica kan däremot skapa egna "deals" med dig som kund, exempelvis kräva att du handlar annat för minst 200 för att få ta del av erbjudandet, detta bryr ju inte leverantören sig om nämnvärt.
Detsamma gäller gissningsvis (eftersom jag inte säkert vet) handeln av bonusplatser bolagen emellan, de tar ett pris av varandra och uppfinner sedan attraktiva "deals" till sina medlemmar. Leverantören/det andra bolaget får betalt enligt sin prislista ändå.
Med reservation för faktafel, men i princip är det nog nära sanningen.
 
Nej så är det ju men om skyteam inte är taggade på att ge folk halva poängpris på vilken resa som helst känns det inte helt omöjligt att man ändrar det. Men hur tänker folk här, (typ du palmen som är super rutinerad) är det business as usual spara poäng hoppas på att man kommer kunna ta sig runt på liknande sätt som tidigare typ nästa vinter? Eller är det mer ”töm alla poäng och se vad som händer?”
SkyTeam bolagen kommer nog vara jättelyckliga om SAS kommer in och betalar det dom idag gör till vissa Star Alliance bolag.
Ingenting är ju gratis i den här kedjan, vi konsumenter betalar en kortavgift, Amex betalar ett visst pris för varje poäng dom får av SAS för att ge ut till sina konsumenter och sen lär varje voucher också ha ett pris på sitt huvud som används.
Sen betalar ju SAS rena cash till utförande flygbolag man bokar med eller justerar sin egna balansräkning.

Vore ju intressant att veta exakt vem det är som betalar för det här kalaset i slutändan, jag skulle tro att det är amatörerna som ibland letar sig hit och tigger hjälp och den stora massan som går på drömmen om att resa lyxigt med hjälp av influencers där ute.
 
SkyTeam bolagen kommer nog vara jättelyckliga om SAS kommer in och betalar det dom idag gör till vissa Star Alliance bolag.
Ingenting är ju gratis i den här kedjan, vi konsumenter betalar en kortavgift, Amex betalar ett visst pris för varje poäng dom får av SAS för att ge ut till sina konsumenter och sen lär varje voucher också ha ett pris på sitt huvud som används.
Sen betalar ju SAS rena cash till utförande flygbolag man bokar med eller justerar sin egna balansräkning.

Vore ju intressant att veta exakt vem det är som betalar för det här kalaset i slutändan, jag skulle tro att det är amatörerna som ibland letar sig hit och tigger hjälp och den stora massan som går på drömmen om att resa lyxigt med hjälp av influencers där ute.
Svenska staten har väl betalat ett antal miljarder som de aldrig får tillbaka
 
Svenska staten har väl betalat ett antal miljarder som de aldrig får tillbaka
Allt beror ju på hur man räknar.. Bara flygskatten drar ju in över en miljard om året, och en inte helt oansenlig del av den är via SAS... Och ett eller annat svenskt företag har definiivt dragit fördel av att SAS flugit t.ex. en del inrikeslinjer som man gått back på, vilket också resulterat i skatteintäkter till staten, alternativt att man sluppit subventionera linjerna... Gungor och karuseller och sådant där :)
Vore ju intressant att veta exakt vem det är som betalar för det här kalaset i slutändan, jag skulle tro att det är amatörerna som ibland letar sig hit och tigger hjälp och den stora massan som går på drömmen om att resa lyxigt med hjälp av influencers där ute.
Spontant tex alla de som betalar med kreditkort som inte ger någon bra kickback - de betalar ungefär samma transaktionsavgifter utan att få något för dem. Men såklart även de som skaffar t.ex. amex-kortet och aldrig kommer upp i spend-limit för voucher och inte har förstått att man inte kan boka vad som helst som bonusbiljett utan är ganska begränsad (de som du ovan refererar till som amatörerna, tror jag bestämt..)

Samt de personer, förerag eller myndigheter som väljer att boka med bolag X (i det här fallet SAS men samma gäller såklart alla andra) även när det inte är det ekonomiskt smartaste alternativet.
 
Toppen