Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

En intressant datapunkt i sammanhanget är att FB har begränsat XP roll over som ett led i att begränsa framtida FB Lifetime Platinums.
Som ni säkert känner till så kommer det nästa år inte längre vara majligt att bygga upp ett surplus av XP som man sedan rulla mot ett framtida Lifetime, nästa år kommer de som ett engångstillfälle erbjuda en växling så att varje 300XP, som de tar, blir 1 år mot lifetime.

Så frågan är varje FB skulle vara intresserade av att föra in ett gäng EB lifetime när de försöker begränsa sina egna tillkommande Platinum for life...

Ett tips från mig, kolla hur många XP du har och hur länge det är kvar till ett lifetime Plat, är du nära se till att flyg lite mer i år.

Man kan dra in som mest 600xp. 300 för återkvalificering sen 300 i rollover.

En intressant datapunkt i sammanhanget är att FB har begränsat XP roll over som ett led i att begränsa framtida FB Lifetime Platinums.

Eller också håller de på att anpassa sig till eurobonus, som ju som bekant inte har rollover.

Nej, det tror inte jag heller.. Men det är nog ungefär lika sannolikt som att sas senaste förändringar av eurobonus är en anpassning till flying blue...

Eller också håller de på att anpassa sig till eurobonus, som ju som bekant inte har rollover.

Nej, det tror inte jag heller.. Men det är nog ungefär lika sannolikt som att sas senaste förändringar av eurobonus är en anpassning till flying blue...
Tror det tar en längre tid innan SAS anpassar sig till AF/KLM.

Dock fick jag för någon vecka sedan se en (privat) bild med SAS crew sitta i fikarummet för KLM i AMS.
Vem vet det kanske ändå kan gå snabbt...

När de gör om det så får de som sitter på massa XP tillgodoräkna sig 1 år per 300 XP, så om du exempelvis har 1 år Platinum nu och sedan reser in 2700 XP till brytdatumet nästa år så kommer du att bli lifetime Platinum efter 2 år, men skynda på. Det är ENDAST under nästa år det går att göra så!!! Det är det @SilverJonten menar!

Last edited:
Precis, men som det är nu så kan man ju ha ett större surplus vilket kan vara användbart nu när de ändrar reglerna iom att alla överskjutande 300 poster blir konverterade till 1 år mot lifetime
IMG_3271.jpeg

Varför skulle Flying Blue införa LTG när man redan har LTP?

Nej, det kanske de inte gör. Men de skulle också kunna göra det.

Min poäng är att vi troligtvis gör ett stort misstag om vi utgår från att Flying Blue kommer att fortsätta vara precis så som det är idag. Jag är ganska säker på att de, liksom de flesta andra lojalitetsprogram jobbar med att kontinuerligt förändra saker i programmen. Om man ändå tänker sig vissa förändringar så är det ju ett ganska bra tillfälle att göra dessa när man ändå ska lyfta in ett annat program med tillhörande medlemmar.

Det uttalade målet har ju sagts vara att de ska öka sin andel så småningom.

Det är knappast sannolikt att Flying Blue anpassar sig efter SAS resenärer. Det kommer vara tvärtom då Flying Blue är fyra gånger så stort och det verkar som att anpassningen redan börjat, med att SAS slutar klimatkompensera EB-resenärers resor och istället börjar sälja tilläggen. Vilket är precis detsamma som Flying Blue gör.

Mål och utfall är inte samma sak. Vi ser nu att det är ganska mycket som är på gång med diverse flygbolagsförsäljningar och flygbolag med dålig lönsamhet. Om AF/KLM vill vara med i det racet så kanske de måste nöja sig med en ägarandel i SAS på nuvarande 20%, kanske upp till dryga 30%. Både för att pengarna ska räcka, men också för att inte väcka konkurrensmyndigheterna. Att sitta med 20-30% ägande i SAS behöver inte vara dåligt.

Jag har inte sagt att man kommer att anpassa sig efter Eurobonusresenärer, men jag förstår inte heller varför man inte skulle ta hänsyn till dessa. Vid en sammanslagning så skulle de utgöra 20% av totala medlemstalet. Det är ändå en tillräckligt stor andel för att de inte bör ignoreras.

Återigen, när det gäller lifetime-konceptet, LTG såväl som LTP, så handlar det om att tidigare frekventa resenärer fångas upp även som sällanresenärer.
Att då gå till en LTG och säga att "vill du behålla dessa förmåner så måste du resa mer i 10 år till" är inte kundvård.

Jag tror inte heller att kostnaderna för att omvanbdla en LTG till LTP vid en eventuell sammanslagning skulle vara särskilt stora. Skillnaden mellan en Flying Blue Guld respektive Platinum medlem är i huvudsak sätesval och differentierad poängintjäning. Är du då en sällanresenär så spelar det ingen större roll och ifall du fortfarande är en aktiv resenär så drar du fortfarande in pengar åt dem.

Har läst igenom utan att komma till någon vettig slutsats. Vi vet att EB kommer finnas kvar men vet ingenting om hur det kommer funka som jag förstår det, försvinner 2-4-1? Isf hur motiveras elitecard förutom lite högre poäng per köp. Har precis använt upp alla mina poäng som tur var men hur tänker folk på forumet framöver? Skyteam känns onekligen som en downgrade gentemot star alliance. Vet någon hur det fungerar inom skyteam idag?

Har läst igenom utan att komma till någon vettig slutsats. Vi vet att EB kommer finnas kvar men vet ingenting om hur det kommer funka som jag förstår det, försvinner 2-4-1? Isf hur motiveras elitecard förutom lite högre poäng per köp. Har precis använt upp alla mina poäng som tur var men hur tänker folk på forumet framöver? Skyteam känns onekligen som en downgrade gentemot star alliance. Vet någon hur det fungerar inom skyteam idag?

Det är ingen som vet vilka produkter som kommer finnas kvar. Inte här iaf. Men man kan spekulera.

AF har vad jag vet idag inget motsvarande 2-4-1. Men de har Amex-korten med olika förmåner. Och de har poängerbjudande varje månad med halva priset typ till olika destinationer.

Jag tror ingen mer än eventuellt gold for life-innehavare behöver oroa sig, och knappt ens de heller om de fortfarande flyger.

241 vouchern är en Amex produkt och inte sas produkt.
SAS byter allians, inte amex.
On vouchern skulle bli helt menlös och värdelös framöver vid byte av allians lär via höra om det, men det är inte direkt troligt.

Toppen