Varför skulle Flying Blue införa LTG när man redan har LTP?
Nej, det kanske de inte gör. Men de skulle också kunna göra det.
Min poäng är att vi troligtvis gör ett stort misstag om vi utgår från att Flying Blue kommer att fortsätta vara precis så som det är idag. Jag är ganska säker på att de, liksom de flesta andra lojalitetsprogram jobbar med att kontinuerligt förändra saker i programmen. Om man ändå tänker sig vissa förändringar så är det ju ett ganska bra tillfälle att göra dessa när man ändå ska lyfta in ett annat program med tillhörande medlemmar.
Det uttalade målet har ju sagts vara att de ska öka sin andel så småningom.
Det är knappast sannolikt att Flying Blue anpassar sig efter SAS resenärer. Det kommer vara tvärtom då Flying Blue är fyra gånger så stort och det verkar som att anpassningen redan börjat, med att SAS slutar klimatkompensera EB-resenärers resor och istället börjar sälja tilläggen. Vilket är precis detsamma som Flying Blue gör.
Mål och utfall är inte samma sak. Vi ser nu att det är ganska mycket som är på gång med diverse flygbolagsförsäljningar och flygbolag med dålig lönsamhet. Om AF/KLM vill vara med i det racet så kanske de måste nöja sig med en ägarandel i SAS på nuvarande 20%, kanske upp till dryga 30%. Både för att pengarna ska räcka, men också för att inte väcka konkurrensmyndigheterna. Att sitta med 20-30% ägande i SAS behöver inte vara dåligt.
Jag har inte sagt att man kommer att anpassa sig efter Eurobonusresenärer, men jag förstår inte heller varför man inte skulle ta hänsyn till dessa. Vid en sammanslagning så skulle de utgöra 20% av totala medlemstalet. Det är ändå en tillräckligt stor andel för att de inte bör ignoreras.
Återigen, när det gäller lifetime-konceptet, LTG såväl som LTP, så handlar det om att tidigare frekventa resenärer fångas upp även som sällanresenärer.
Att då gå till en LTG och säga att "vill du behålla dessa förmåner så måste du resa mer i 10 år till" är inte kundvård.
Jag tror inte heller att kostnaderna för att omvanbdla en LTG till LTP vid en eventuell sammanslagning skulle vara särskilt stora. Skillnaden mellan en Flying Blue Guld respektive Platinum medlem är i huvudsak sätesval och differentierad poängintjäning. Är du då en sällanresenär så spelar det ingen större roll och ifall du fortfarande är en aktiv resenär så drar du fortfarande in pengar åt dem.