Jag börjar ana eller inse en "intressant" faktor för mig i detta. Majoriteten av mitt resande är i jobbet, och pga "company policy" (och kanske också nån sorts sund tanke om att vara rädd om företagets utgifter) så är det i stort sett uteslutande ekonomi. Privatresorna är inte obetydliga men av de mellan 50 och 65 enkelresor på SAS jag gjort per år de senaste snart 10 åren är de ändå kanske 10-20%. Mitt *G kommer från legs, inte spend (det är väl ett "frequent flyer"-program...). Givetvis är jag inne på år 9 nu mot LTG...
Det som jag tycker är intressant, är, om intjäningen ändras så jag inte når förmånerna jag "vant mig vid" (som är lounge, sätesval, prio boarding i praktiken), hur mycket är jag villig att betala på andra sätt för att få förmånerna? Det är väl i och för sig en illa dold hemlighet att man gärna triggar kunder till sånt genom "den första är alltid gratis".
Att flyga "mer" är inte så lätt att uppnå, inte heller att spendera mer (inte i jobbresorna).