Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Hachans skrev:Det nämns ofta hur värdefullt ett lojalitetsprogram är men man ska komma ihåg att det är värdefullt för flygbolaget som har det, men det betyder inte att det är värdefullt i sig självt. Det kan mycket väl vara värt fyrtiotusenmiljarder kronor för SAS medan för någon annan så är det inte värt så mycket, särskilt inte om man redan har ett uppbyggt eget lojalitetsprogram. Låt säga att Norwegian hade köpt SAS, eller kanske BRA (ha!) så hade det varit värt något.För AF/KLM så tror jag knappast det är värt är så mycket. De har redan sitt lojalitetsprogram med tillhörande infrastruktur och ett enkelt sätt att få in kunderna där (de äger bolaget som flyger trafiken).Klicka för att utvidga...
Väldigt sant… hur mycket man än själv vill att ens lojalitet (i.e Eurobonus) skall vara för viktig att pilla på så går det inte komma ifrån att det lik förbannat förlorats miljarder och åter miljarder…
 
ARN01 skrev:Väldigt sant… hur mycket man än själv vill att ens lojalitet (i.e Eurobonus) skall vara för viktig att pilla på så går det inte komma ifrån att det lik förbannat förlorats miljarder och åter miljarder…Klicka för att utvidga...


Jag är ganska övertygad om att något kommer ske på något sätt. Kanske är det helt enkelt så att man bara importerar hela kundbasen i Flying Blue och call it a day. Det går ju i princip att tjäna poäng på samma sätt där som det gör på Eurobonus idag så skillnaden är inte så stor.



Med undantag för intjäning via Avis där jag fått alla mina poäng utan att ens ha bett om det medan jag aldrig fått några poäng via SAS...
 
Det är väl ändå mer förvånande om det INTE skulle bli någon förändring, och det oavsett vem eller vilka som blir ny ägare av SAS? Det är ju liksom inte så att ett flygbonusprogram är en produkt som aldrig förändras. Vi har sett devalvering, förändrad tillgänglighet, nya partners och partners som försvinner i Eurobonus även tidigare..



Det gäller väl egentligen alltid en bra princip att inte sitta på poäng för länge eftersom det ALLTID finns en risk för ”förbättringar”, och är man extra orolig nu när vi ganska långt förväg börjar förstå att något kan förändras så är det väl utmärkt att försöka använda dem de närmsta halvåret.
 
Hachans skrev:Jag är ganska övertygad om att något kommer ske på något sätt. Kanske är det helt enkelt så att man bara importerar hela kundbasen i Flying Blue och call it a day. Det går ju i princip att tjäna poäng på samma sätt där som det gör på Eurobonus idag så skillnaden är inte så stor.Med undantag för intjäning via Avis där jag fått alla mina poäng utan att ens ha bett om det medan jag aldrig fått några poäng via SAS...Klicka för att utvidga...
Framför allt skulle jag betona att det inte är någon naturlag att det ska bli sämre för Eurobonusmedlemmar.



Som du säger går det att tjäna poäng även med Flying Blue.



Jag har nästan sen den här affären offentliggjordes menat att de stora förlorarna är de som använt Eurobonus som ett sätt att tjäna poäng till bonusresor på andra bolag. För dem är det dels oklart vad Skyteam kan erbjuda och ibland har man specifika bolag/destinationer som man oroar sig för.



Jag kan inte riktigt se att SAS eller de nya ägarna anser att detta är en prioriterad grupp. Jag kan inte heller se att det är uppenbart att alla dessa faktiskt förlorar. Några, absolut men så skulle det bli oavsett vilka förändringar som görs.
 
Fredrik skrev:Framför allt skulle jag betona att det inte är någon naturlag att det ska bli sämre för Eurobonusmedlemmar.Som du säger går det att tjäna poäng även med Flying Blue.Jag har nästan sen den här affären offentliggjordes menat att de stora förlorarna är de som använt Eurobonus som ett sätt att tjäna poäng till bonusresor på andra bolag. För dem är det dels oklart vad Skyteam kan erbjuda och ibland har man specifika bolag/destinationer som man oroar sig för.Jag kan inte riktigt se att SAS eller de nya ägarna anser att detta är en prioriterad grupp. Jag kan inte heller se att det är uppenbart att alla dessa faktiskt förlorar. Några, absolut men så skulle det bli oavsett vilka förändringar som görs.Klicka för att utvidga...


Nej, det är absolut ingen naturlag. Och all förändring brukar vara svår för vissa. Man har sin rutin kring hur man brukar göra och nu måste man hitta en ny.



Jag tänker att mycket av rädslan kommer från att man inte vet. Bytte själv över från EuroBonus till Flying Blue som huvudsakligt program under pandemin. Och man fick lära sig medan man gjorde saker. Nu är jag med i FB gruppen på FB och ser att man retar sig på exakt samma saker inom FB som man gör på EuroBonus. Kaffemaskinen som aldrig verkar funka i loungen i Bordeaux tex.



Så himla olika är inte programmen eller medlemmarna. Det blir inte så stor skillnad i slutändan.
 
henke12 skrev:Jag känner mig lite uppgiven, LTG och 8 år som EBD.Är det värt att köra på för att försöka hoppas på LTD?!Inte ens nära i dagsläget och mitt EB-år tar slut 31majKlicka för att utvidga...


Sitter i exakt samma båt, 2år kvar till LTG.

Håller tummar och tår att man hinner gå igenom målsnöret innan det sker förändringar i intjäningen till LTG.
 
Arv skrev:Sitter i exakt samma båt, 2år kvar till LTG.Håller tummar och tår att man hinner gå igenom målsnöret innan det sker förändringar i intjäningen till LTG.Klicka för att utvidga...


Jeg tror dere med 2 år akkurat vil klare å komme i mål. Slike ting som dette tar alltid tid, legalt og it-teknisk.
 
När Flying Blue genomför förändringar i programmet så blir det till skillnad mot hos vissa andra program, sällan negativt för befintligt intjänade förmåner.



Jag tror nog att bolaget försöker se till att befintliga samarbeten med Eurobonus fortsätter med Flying Blue. De kommer ju fortfarande att vilja ha er lojalitet.
 
Värdet för SAS, och deras ägare (vilka de nu är), med Eurobonus, torde ju vara dess medlemmar (inklusive dess lojalitet, resemönster, etc). Namnet i sig har ju antagligen ett rätt begränsat värde och så länge man kan behålla medlemmarna är det väl inte orlimligt att man vill slå ihop programmen för att finna fler synergier.



En ihopslagning i sig ser jag inte varför det skulle vara så dåligt. I slutändan är det ju förmånerna man vill åt och dessa finns det ju inga garantier för. Oavsett namn, program, allians etc.
 
NotRyan skrev:När Flying Blue genomför förändringar i programmet så blir det till skillnad mot hos vissa andra program, sällan negativt för befintligt intjänade förmåner.Jag tror nog att bolaget försöker se till att befintliga samarbeten med Eurobonus fortsätter med Flying Blue. De kommer ju fortfarande att vilja ha er lojalitet.Klicka för att utvidga...


Vilka samarbeten är det du specifikt tänker på?
 
En liten påminnelse tagen från SK's Eurobonus-sidor.





1700315208211-png.147806
 
mustam skrev:Den största nackdelen som jag ser är fb dynamiska prissättning på bonusresor.Klicka för att utvidga...
Vill nog påstå att det är mer av en nackdel på resor med SkyTeam partners än Air France - KLM:s egna flygningar. Det brukar vara relativt enkelt att hitta bonusresor i business class för lägstapriserna på 50K till USA och 70K till Afrika/Asien. Däremot kan prissättningen på partners vara rent utsagd absurd.
 
Man undrar ju hur det skall uppfylla det löftet. Men, som sagt, om de ger ett sådant kort inom SkyTeam och innehavaren inte flyger, så kostar det dem nästan ingenting. Det man är ute efter är ju lounger och FastTrack. De förstnämnda har ju SkyTeam inte mycket av.
 
Vinddriven skrev:Man undrar ju hur det skall uppfylla det löftet. Men, som sagt, om de ger ett sådant kort inom SkyTeam och innehavaren inte flyger, så kostar det dem nästan ingenting. Det man är ute efter är ju lounger och FastTrack. De förstnämnda har ju SkyTeam inte mycket av.Klicka för att utvidga...


Det är enkelt. Så länge EuroBonus existerar är det inga problem.



Efter det finns absolut inga garantier.
 
Vinddriven skrev:Man undrar ju hur det skall uppfylla det löftet. Men, som sagt, om de ger ett sådant kort inom SkyTeam och innehavaren inte flyger, så kostar det dem nästan ingenting. Det man är ute efter är ju lounger och FastTrack. De förstnämnda har ju SkyTeam inte mycket av.Klicka för att utvidga...
Som FBG när jag åkt med AF/KLM har jag haft fasttrack (Skypriority) och lounge (kontrakts) på alla flygplatser. Star Alliance har inte Goldtrack överallt och när jag som EBG flyger med SAS har jag bara lounge om det finns en *A-bolagslounge. Det är alltså mer upp till varje flygbolag hur dom vill göra. Hoppas att AFKLM förändrar SAS till det bättre på den här punkten.
 
Back
Top