Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Det lite märkliga med det här är väl att om Eurobonus AB är en stor del av värdet i SAS Group som ger sköna intäkter, varför då bara lägga ner det?

Och hur kommer Flying Blue kunna attrahera skandinaver utan alla lokala partners som Eurobonus har här? Återstår att se...
Vem har sagt att EB ska ”läggas ner”? Vem har sagt att nuvarande partners inte skulle fortsätta sitt samarbete med FB som kommer inneha alla de existerande medlemmar som EB har idag?

Det lite märkliga med det här är väl att om Eurobonus AB är en stor del av värdet i SAS Group som ger sköna intäkter, varför då bara lägga ner det?

Och hur kommer Flying Blue kunna attrahera skandinaver utan alla lokala partners som Eurobonus har här? Återstår att se...

Nu är inte jag alls insatt i Finnairs gamla bonusprogram eller deras nya när de nu går över till Avios, men det kan ju vara intressant att se hur den övergången går till

Vem har sagt att EB ska ”läggas ner”? Vem har sagt att nuvarande partners inte skulle fortsätta sitt samarbete med FB som kommer inneha alla de existerande medlemmar som EB har idag?

Betyder sammanslagning ”att lägga ner”?
Jag tolkar det att som EB-medlem blir FB-medlem. Och det är det intressanta för alla EB-partners, no?

Ja asså tror inte att AFKLM kommer byta bonusprogram till Eurobonus, utan det blir SAS kunder som får byta till Flying Blue. Och det är väl en form av nedläggning. Min poäng är att varumärket Eurobonus är värt en hel del så därför är det märkligt att de nya ägarna inte vill ta tillvara det.

Nu är inte jag alls insatt i Finnairs gamla bonusprogram eller deras nya när de nu går över till Avios, men det kan ju vara intressant att se hur den övergången går till
Nu vet man ju inte exakt hur allt landar, men den övergången ser ut att kunna sammanfattas i

a) points blir avios och km blir miles och "alla" nivåer justeras ungefär med samma faktor
b) Finnair behåller sin koppling mellan. Award points och tier points och gör elit-nivåer spend based (vilket inte BA gör(
c) i stort sett alla andra delar av programmet är kvar oförad
d) Finnair går med i BA shopping portal för "ökade möjligheter att tjäna/använda avios" (lägger kanske ner sin egen shopping portal? De har redan slutat med taxfree ombord)

Jag ser inga dramatiska ändringar i hur AY+ programmet ska fungera i övrigt, den stora grejen är ju att de gör nivåerna spend based men det har ju inget att göra med BA
(Spend based avios är en rejäl devalvering för de som reser longhaul i business men säker ett lyft för de Finska medlemmarna som reser kortdistans på rutter som saknar konkurrens)

Ja asså tror inte att AFKLM kommer byta bonusprogram till Eurobonus, utan det blir SAS kunder som får byta till Flying Blue. Och det är väl en form av nedläggning. Min poäng är att varumärket Eurobonus är värt en hel del så därför är det märkligt att de nya ägarna inte vill ta tillvara det.
De "nya ägarna" kanske säljer EuroBonus för två miljarder som SAS själv har uppskattat värdet till.....

Eller om det inte var mer......

Absolut, EB varumärket är värdefullt, men ska man vara petnoga så står det ingenstans att namnet ska försvinna (men kan kännas som en halvmesyr att inte slå ihop allting). Se på Finnair?

Min poäng är att man som nuvarande EB medlem kommer i en sammanslagning att få lite ändrade namn på grejer, ändrade poängsystem etc men själva medlemslistan kommer Copy-Pasteas och sen går man vidare. Och igen, det finns inget som hindrar existerande partners att fortsätta samarbeta med SAS och deras FB-medlemmar som bor i skandinavien.

Absolut, EB varumärket är värdefullt, men ska man vara petnoga så står det ingenstans att namnet ska försvinna (men kan kännas som en halvmesyr att inte slå ihop allting). Se på Finnair?

Min poäng är att man som nuvarande EB medlem kommer i en sammanslagning att få lite ändrade namn på grejer, ändrade poängsystem etc men själva medlemslistan kommer Copy-Pasteas och sen går man vidare. Och igen, det finns inget som hindrar existerande partners att fortsätta samarbeta med SAS och deras FB-medlemmar som bor i skandinavien.

Det nämns ofta hur värdefullt ett lojalitetsprogram är men man ska komma ihåg att det är värdefullt för flygbolaget som har det, men det betyder inte att det är värdefullt i sig självt. Det kan mycket väl vara värt fyrtiotusenmiljarder kronor för SAS medan för någon annan så är det inte värt så mycket, särskilt inte om man redan har ett uppbyggt eget lojalitetsprogram. Låt säga att Norwegian hade köpt SAS, eller kanske BRA (ha!) så hade det varit värt något.

För AF/KLM så tror jag knappast det är värt är så mycket. De har redan sitt lojalitetsprogram med tillhörande infrastruktur och ett enkelt sätt att få in kunderna där (de äger bolaget som flyger trafiken).

Toppen