Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Följer diskussionen lite på avstånd eftersom jag har de flesta ägg i OneWorldkorgen, där jag har status hos British Airways, men även poäng hos American Airlines, Alaska Airlines, samt Asia Miles (Cathay Pacific). Som det ser ut nu får man väl mest värde för Euronouspoängen om man flyger SAS-metall utrikes, jämfört med hur många Eurobonuspoäng man måste betala för en partneraward enligt Star-Alliance poängtabell. Mig veterligt finns det ingen sådan tabell för SkyTeam? Definitivt inte för OneWorld (finns väl bl a ett undantag för deras around the world). T ex har jag tittat på hur mycket man får betala i miles om man flyger Hong-Kong Bangkok med Cathay, men betalar med miles från ett annat OW-program och där varierar det en del. Minns jag inte fel ligger kostnaden för en enkel economy på mellan 10 000 till 15-17 000 miles. Så hur många Eurobonuspoäng man får betala för att flyga med en partner kan vi nog bara gissa om dom inte har synkat ihop sig.

Följer diskussionen lite på avstånd eftersom jag har de flesta ägg i OneWorldkorgen, där jag har status hos British Airways, men även poäng hos American Airlines, Alaska Airlines, samt Asia Miles (Cathay Pacific). Som det ser ut nu får man väl mest värde för Euronouspoängen om man flyger SAS-metall utrikes, jämfört med hur många Eurobonuspoäng man måste betala för en partneraward enligt Star-Alliance poängtabell. Mig veterligt finns det ingen sådan tabell för SkyTeam? Definitivt inte för OneWorld (finns väl bl a ett undantag för deras around the world). T ex har jag tittat på hur mycket man får betala i miles om man flyger Hong-Kong Bangkok med Cathay, men betalar med miles från ett annat OW-program och där varierar det en del. Minns jag inte fel ligger kostnaden för en enkel economy på mellan 10 000 till 15-17 000 miles. Så hur många Eurobonuspoäng man får betala för att flyga med en partner kan vi nog bara gissa om dom inte har synkat ihop sig.
Star Alliance poängtabell är ju SAS egna poängtabell och inget som Star Alliance som sådan har. Det finns ingen gemensam tabell för Star Alliance, lika lite som det finns för Skyteam eller Oneworld. Varje bolag sätter sina poängpriser. Det varierar inom Star Alliance också hur många miles du får betala från Miles&More jämfört med Uniteds program, jämfört med Thais program låt säga för en resa t.o.r Rom - Tokyo. Vad zon-priserna blir när SAS går in i Skyteam kan vi alltid gissa på, men några stora förbättringar för poängjägaren blir det sällan(aldrig) över tid.

Finns absolut inget i dagsläget some tyder på att Eurobonus skulle försvinna och att sas skulle börja nyttja AF/KLM program.

Att AF/KLM går in som ägare innebär inte att när sas går över blir det SAS/AF/KLM, av samma anledning som att SAS inte kommer ändra namn till Danska Statens Flygbolag (de är större ägare än AF/KLM).

Både SAS och Eurobonus är extremt starkare varumärken som nu köpts upp av bland annat AF/KLM. Varför köpa dessa varumärken utan att nyttja dom?

Förändringar kommer det definitivt att bli, kanske till det bättre eller kanske till det sämre. Men att Eurobonus upphör ser jag som väldigt låg chans att det sker. Ingen har intresse av att alla dessa kunder blir missnöjda direkt vid ett byte av allians.

Jaha,
det tog inte lång stund innan det här förändrades.

Jaha,
det tog inte lång stund innan det här förändrades.

Känns lika ovisst nu tycker jag! Tror ingen vet vad som kommer hända närmaste 2 åren.

Eller ens vad som är troligast..

??? är det några förändringar/nyheter som har kommit ut eller vad menar du?

Jag känner mig lite uppgiven, LTG och 8 år som EBD.
Är det värt att köra på för att försöka hoppas på LTD?!
Inte ens nära i dagsläget och mitt EB-år tar slut 31maj

Känns lika ovisst nu tycker jag! Tror ingen vet vad som kommer hända närmaste 2 åren.

Jag känner mig lite uppgiven, LTG och 8 år som EBD.
Är det värt att köra på för att försöka hoppas på LTD?!
Inte ens nära i dagsläget och mitt EB-år tar slut 31maj

Lifetime Diamond fanns väl inte ens på bordet innan de blev uppköpta.

Hinner precis själv bli LTG innan eventuell sammanslagning. Ska bli intressant att se hur de hanterar oss då som har hög status i båda programmen.

Eller ja, hög och hög, är ju ingen Hippocampe tyvärr.

De närmaste två åren är väl rätt klart på business as usual, osäkerheten dyker upp efter det nån gång under 2025, om AF/KLM vill köpa upp en majoritet, om de får det, etc.

LTDiamond kom upp som "nåt vi tittar på och kanske har nåt att säga innan slutet av året" på Diamond-eventet i Stockholm, men det var ju såklart innan hela AF-KLM grejer var publik.
Men det har nämnts av SAS EB-ansvariga, offentligt. Så kanske inte på bordet, men i jackfickan?

LTDiamond kom upp som "nåt vi tittar på och kanske har nåt att säga innan slutet av året" på Diamond-eventet i Stockholm, men det var ju såklart innan hela AF-KLM grejer var publik.
Men det har nämnts av SAS EB-ansvariga, offentligt. Så kanske inte på bordet, men i jackfickan?
Exakt! Jag var där!
Och det gör gör ju hela beslutet ännu jobbigare

Det lite märkliga med det här är väl att om Eurobonus AB är en stor del av värdet i SAS Group som ger sköna intäkter, varför då bara lägga ner det?

Och hur kommer Flying Blue kunna attrahera skandinaver utan alla lokala partners som Eurobonus har här? Återstår att se...

Toppen