Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Följer diskussionen lite på avstånd eftersom jag har de flesta ägg i OneWorldkorgen, där jag har status hos British Airways, men även poäng hos American Airlines, Alaska Airlines, samt Asia Miles (Cathay Pacific). Som det ser ut nu får man väl mest värde för Euronouspoängen om man flyger SAS-metall utrikes, jämfört med hur många Eurobonuspoäng man måste betala för en partneraward enligt Star-Alliance poängtabell. Mig veterligt finns det ingen sådan tabell för SkyTeam? Definitivt inte för OneWorld (finns väl bl a ett undantag för deras around the world). T ex har jag tittat på hur mycket man får betala i miles om man flyger Hong-Kong Bangkok med Cathay, men betalar med miles från ett annat OW-program och där varierar det en del. Minns jag inte fel ligger kostnaden för en enkel economy på mellan 10 000 till 15-17 000 miles. Så hur många Eurobonuspoäng man får betala för att flyga med en partner kan vi nog bara gissa om dom inte har synkat ihop sig.
 
henrik l skrev:Följer diskussionen lite på avstånd eftersom jag har de flesta ägg i OneWorldkorgen, där jag har status hos British Airways, men även poäng hos American Airlines, Alaska Airlines, samt Asia Miles (Cathay Pacific). Som det ser ut nu får man väl mest värde för Euronouspoängen om man flyger SAS-metall utrikes, jämfört med hur många Eurobonuspoäng man måste betala för en partneraward enligt Star-Alliance poängtabell. Mig veterligt finns det ingen sådan tabell för SkyTeam? Definitivt inte för OneWorld (finns väl bl a ett undantag för deras around the world). T ex har jag tittat på hur mycket man får betala i miles om man flyger Hong-Kong Bangkok med Cathay, men betalar med miles från ett annat OW-program och där varierar det en del. Minns jag inte fel ligger kostnaden för en enkel economy på mellan 10 000 till 15-17 000 miles. Så hur många Eurobonuspoäng man får betala för att flyga med en partner kan vi nog bara gissa om dom inte har synkat ihop sig.Klicka för att utvidga...
Star Alliance poängtabell är ju SAS egna poängtabell och inget som Star Alliance som sådan har. Det finns ingen gemensam tabell för Star Alliance, lika lite som det finns för Skyteam eller Oneworld. Varje bolag sätter sina poängpriser. Det varierar inom Star Alliance också hur många miles du får betala från Miles&More jämfört med Uniteds program, jämfört med Thais program låt säga för en resa t.o.r Rom - Tokyo. Vad zon-priserna blir när SAS går in i Skyteam kan vi alltid gissa på, men några stora förbättringar för poängjägaren blir det sällan(aldrig) över tid.
 
palmen skrev:Finns absolut inget i dagsläget some tyder på att Eurobonus skulle försvinna och att sas skulle börja nyttja AF/KLM program.Att AF/KLM går in som ägare innebär inte att när sas går över blir det SAS/AF/KLM, av samma anledning som att SAS inte kommer ändra namn till Danska Statens Flygbolag (de är större ägare än AF/KLM).Både SAS och Eurobonus är extremt starkare varumärken som nu köpts upp av bland annat AF/KLM. Varför köpa dessa varumärken utan att nyttja dom?Förändringar kommer det definitivt att bli, kanske till det bättre eller kanske till det sämre. Men att Eurobonus upphör ser jag som väldigt låg chans att det sker. Ingen har intresse av att alla dessa kunder blir missnöjda direkt vid ett byte av allians.Klicka för att utvidga...


Jaha,

det tog inte lång stund innan det här förändrades.
 
Fredrik skrev:Jaha,det tog inte lång stund innan det här förändrades.Klicka för att utvidga...


Känns lika ovisst nu tycker jag! Tror ingen vet vad som kommer hända närmaste 2 åren.



Eller ens vad som är troligast..




ARN01 skrev:??? är det några förändringar/nyheter som har kommit ut eller vad menar du?Klicka för att utvidga...





Potentiell sammanslagning av Eurobonus och Flying Blue från slutet på 2025

Lite info från norska media som varit i kontakt med Anko och Carsten Dilling https://www.dn.no/luftfart/sas/air-france-klm/castlelake/sas-om-eurobonus-vil-sla-sammen-fordelsprogram/2-1-1549309 Kortfattat av det som står i artikeln är att om/när AF/KLM uppnår minst 50% av aktierna så ska SAS...



www.businessclass.com
















Jag känner mig lite uppgiven, LTG och 8 år som EBD.

Är det värt att köra på för att försöka hoppas på LTD?!

Inte ens nära i dagsläget och mitt EB-år tar slut 31maj
 
henke12 skrev:Känns lika ovisst nu tycker jag! Tror ingen vet vad som kommer hända närmaste 2 åren.Eller ens vad som är troligast..Potentiell sammanslagning av Eurobonus och Flying Blue från slutet på 2025Lite info från norska media som varit i kontakt med Anko och Carsten Dilling https://www.dn.no/luftfart/sas/air-france-klm/castlelake/sas-om-eurobonus-vil-sla-sammen-fordelsprogram/2-1-1549309 Kortfattat av det som står i artikeln är att om/när AF/KLM uppnår minst 50% av aktierna så ska SAS...www.businessclass.comJag känner mig lite uppgiven, LTG och 8 år som EBD.Är det värt att köra på för att försöka hoppas på LTD?!Inte ens nära i dagsläget och mitt EB-år tar slut 31majKlicka för att utvidga...


Lifetime Diamond fanns väl inte ens på bordet innan de blev uppköpta.



Hinner precis själv bli LTG innan eventuell sammanslagning. Ska bli intressant att se hur de hanterar oss då som har hög status i båda programmen.



Eller ja, hög och hög, är ju ingen Hippocampe tyvärr.
 
henke12 skrev:Känns lika ovisst nu tycker jag! Tror ingen vet vad som kommer hända närmaste 2 åren.Eller ens vad som är troligast..Klicka för att utvidga...
De närmaste två åren är väl rätt klart på business as usual, osäkerheten dyker upp efter det nån gång under 2025, om AF/KLM vill köpa upp en majoritet, om de får det, etc.
 
LTDiamond kom upp som "nåt vi tittar på och kanske har nåt att säga innan slutet av året" på Diamond-eventet i Stockholm, men det var ju såklart innan hela AF-KLM grejer var publik.

Men det har nämnts av SAS EB-ansvariga, offentligt. Så kanske inte på bordet, men i jackfickan?
 
Jannes skrev:LTDiamond kom upp som "nåt vi tittar på och kanske har nåt att säga innan slutet av året" på Diamond-eventet i Stockholm, men det var ju såklart innan hela AF-KLM grejer var publik.Men detharnämnts av SAS EB-ansvariga, offentligt. Så kanske inte på bordet, men i jackfickan?Klicka för att utvidga...
Exakt! Jag var där!

Och det gör gör ju hela beslutet ännu jobbigare
 
Det lite märkliga med det här är väl att om Eurobonus AB är en stor del av värdet i SAS Group som ger sköna intäkter, varför då bara lägga ner det?



Och hur kommer Flying Blue kunna attrahera skandinaver utan alla lokala partners som Eurobonus har här? Återstår att se...
 
Cristoffer Cedergren skrev:Det lite märkliga med det här är väl att om Eurobonus AB är en stor del av värdet i SAS Group som ger sköna intäkter, varför då bara lägga ner det?Och hur kommer Flying Blue kunna attrahera skandinaver utan alla lokala partners som Eurobonus har här? Återstår att se...Klicka för att utvidga...
Vem har sagt att EB ska ”läggas ner”? Vem har sagt att nuvarande partners inte skulle fortsätta sitt samarbete med FB som kommer inneha alla de existerande medlemmar som EB har idag?
 
Cristoffer Cedergren skrev:Det lite märkliga med det här är väl att om Eurobonus AB är en stor del av värdet i SAS Group som ger sköna intäkter, varför då bara lägga ner det?Och hur kommer Flying Blue kunna attrahera skandinaver utan alla lokala partners som Eurobonus har här? Återstår att se...Klicka för att utvidga...


Nu är inte jag alls insatt i Finnairs gamla bonusprogram eller deras nya när de nu går över till Avios, men det kan ju vara intressant att se hur den övergången går till
 
Jannes skrev:Vem har sagt att EB ska ”läggas ner”? Vem har sagt att nuvarande partners inte skulle fortsätta sitt samarbete med FB som kommer inneha alla de existerande medlemmar som EB har idag?Klicka för att utvidga...





Potentiell sammanslagning av Eurobonus och Flying Blue från slutet på 2025

Lite info från norska media som varit i kontakt med Anko och Carsten Dilling https://www.dn.no/luftfart/sas/air-france-klm/castlelake/sas-om-eurobonus-vil-sla-sammen-fordelsprogram/2-1-1549309 Kortfattat av det som står i artikeln är att om/när AF/KLM uppnår minst 50% av aktierna så ska SAS...



www.businessclass.com
 
Cristoffer Cedergren skrev:Potentiell sammanslagning av Eurobonus och Flying Blue från slutet på 2025Lite info från norska media som varit i kontakt med Anko och Carsten Dilling https://www.dn.no/luftfart/sas/air-france-klm/castlelake/sas-om-eurobonus-vil-sla-sammen-fordelsprogram/2-1-1549309 Kortfattat av det som står i artikeln är att om/när AF/KLM uppnår minst 50% av aktierna så ska SAS...www.businessclass.comKlicka för att utvidga...
Betyder sammanslagning ”att lägga ner”?

Jag tolkar det att som EB-medlem blir FB-medlem. Och det är det intressanta för alla EB-partners, no?
 
Ja asså tror inte att AFKLM kommer byta bonusprogram till Eurobonus, utan det blir SAS kunder som får byta till Flying Blue. Och det är väl en form av nedläggning. Min poäng är att varumärket Eurobonus är värt en hel del så därför är det märkligt att de nya ägarna inte vill ta tillvara det.
 
Johan Gott skrev:Nu är inte jag alls insatt i Finnairs gamla bonusprogram eller deras nya när de nu går över till Avios, men det kan ju vara intressant att se hur den övergången går tillKlicka för att utvidga...
Nu vet man ju inte exakt hur allt landar, men den övergången ser ut att kunna sammanfattas i



a) points blir avios och km blir miles och "alla" nivåer justeras ungefär med samma faktor

b) Finnair behåller sin koppling mellan. Award points och tier points och gör elit-nivåer spend based (vilket inte BA gör(

c) i stort sett alla andra delar av programmet är kvar oförad

d) Finnair går med i BA shopping portal för "ökade möjligheter att tjäna/använda avios" (lägger kanske ner sin egen shopping portal? De har redan slutat med taxfree ombord)



Jag ser inga dramatiska ändringar i hur AY+ programmet ska fungera i övrigt, den stora grejen är ju att de gör nivåerna spend based men det har ju inget att göra med BA

(Spend based avios är en rejäl devalvering för de som reser longhaul i business men säker ett lyft för de Finska medlemmarna som reser kortdistans på rutter som saknar konkurrens)
 
Cristoffer Cedergren skrev:Ja asså tror inte att AFKLM kommer byta bonusprogram till Eurobonus, utan det blir SAS kunder som får byta till Flying Blue. Och det är väl en form av nedläggning. Min poäng är att varumärket Eurobonus är värt en hel del så därför är det märkligt att de nya ägarna inte vill ta tillvara det.Klicka för att utvidga...
De "nya ägarna" kanske säljer EuroBonus för två miljarder som SAS själv har uppskattat värdet till.....



Eller om det inte var mer......
 
Absolut, EB varumärket är värdefullt, men ska man vara petnoga så står det ingenstans att namnet ska försvinna (men kan kännas som en halvmesyr att inte slå ihop allting). Se på Finnair?



Min poäng är att man som nuvarande EB medlem kommer i en sammanslagning att få lite ändrade namn på grejer, ändrade poängsystem etc men själva medlemslistan kommer Copy-Pasteas och sen går man vidare. Och igen, det finns inget som hindrar existerande partners att fortsätta samarbeta med SAS och deras FB-medlemmar som bor i skandinavien.
 
apknug skrev:De "nya ägarna" kanske säljer EuroBonus för två miljarder som SAS själv har uppskattat värdet till.....Eller om det inte var mer......Klicka för att utvidga...
Plot twist - Stordalen och Norwegian köper loss Eurobonus istället för att starta ett nytt bonusprogram //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji28.png
 
Jannes skrev:Absolut, EB varumärket är värdefullt, men ska man vara petnoga så står det ingenstans att namnet ska försvinna (men kan kännas som en halvmesyr att inte slå ihop allting). Se på Finnair?Min poäng är att man som nuvarande EB medlem kommer i en sammanslagning att få lite ändrade namn på grejer, ändrade poängsystem etc men själva medlemslistan kommer Copy-Pasteas och sen går man vidare. Och igen, det finns inget som hindrar existerande partners att fortsätta samarbeta med SAS och deras FB-medlemmar som bor i skandinavien.Klicka för att utvidga...


Det nämns ofta hur värdefullt ett lojalitetsprogram är men man ska komma ihåg att det är värdefullt för flygbolaget som har det, men det betyder inte att det är värdefullt i sig självt. Det kan mycket väl vara värt fyrtiotusenmiljarder kronor för SAS medan för någon annan så är det inte värt så mycket, särskilt inte om man redan har ett uppbyggt eget lojalitetsprogram. Låt säga att Norwegian hade köpt SAS, eller kanske BRA (ha!) så hade det varit värt något.



För AF/KLM så tror jag knappast det är värt är så mycket. De har redan sitt lojalitetsprogram med tillhörande infrastruktur och ett enkelt sätt att få in kunderna där (de äger bolaget som flyger trafiken).
 
Back
Top