Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

ARN01

Medlem
Det nämns ofta hur värdefullt ett lojalitetsprogram är men man ska komma ihåg att det är värdefullt för flygbolaget som har det, men det betyder inte att det är värdefullt i sig självt. Det kan mycket väl vara värt fyrtiotusenmiljarder kronor för SAS medan för någon annan så är det inte värt så mycket, särskilt inte om man redan har ett uppbyggt eget lojalitetsprogram. Låt säga att Norwegian hade köpt SAS, eller kanske BRA (ha!) så hade det varit värt något.

För AF/KLM så tror jag knappast det är värt är så mycket. De har redan sitt lojalitetsprogram med tillhörande infrastruktur och ett enkelt sätt att få in kunderna där (de äger bolaget som flyger trafiken).
Väldigt sant… hur mycket man än själv vill att ens lojalitet (i.e Eurobonus) skall vara för viktig att pilla på så går det inte komma ifrån att det lik förbannat förlorats miljarder och åter miljarder…
 

Hachans

Medlem
Väldigt sant… hur mycket man än själv vill att ens lojalitet (i.e Eurobonus) skall vara för viktig att pilla på så går det inte komma ifrån att det lik förbannat förlorats miljarder och åter miljarder…

Jag är ganska övertygad om att något kommer ske på något sätt. Kanske är det helt enkelt så att man bara importerar hela kundbasen i Flying Blue och call it a day. Det går ju i princip att tjäna poäng på samma sätt där som det gör på Eurobonus idag så skillnaden är inte så stor.

Med undantag för intjäning via Avis där jag fått alla mina poäng utan att ens ha bett om det medan jag aldrig fått några poäng via SAS...
 

HenrikAI

Medlem
Det är väl ändå mer förvånande om det INTE skulle bli någon förändring, och det oavsett vem eller vilka som blir ny ägare av SAS? Det är ju liksom inte så att ett flygbonusprogram är en produkt som aldrig förändras. Vi har sett devalvering, förändrad tillgänglighet, nya partners och partners som försvinner i Eurobonus även tidigare..

Det gäller väl egentligen alltid en bra princip att inte sitta på poäng för länge eftersom det ALLTID finns en risk för ”förbättringar”, och är man extra orolig nu när vi ganska långt förväg börjar förstå att något kan förändras så är det väl utmärkt att försöka använda dem de närmsta halvåret.
 
Last edited:

Fredrik

Medlem
Jag är ganska övertygad om att något kommer ske på något sätt. Kanske är det helt enkelt så att man bara importerar hela kundbasen i Flying Blue och call it a day. Det går ju i princip att tjäna poäng på samma sätt där som det gör på Eurobonus idag så skillnaden är inte så stor.

Med undantag för intjäning via Avis där jag fått alla mina poäng utan att ens ha bett om det medan jag aldrig fått några poäng via SAS...
Framför allt skulle jag betona att det inte är någon naturlag att det ska bli sämre för Eurobonusmedlemmar.

Som du säger går det att tjäna poäng även med Flying Blue.

Jag har nästan sen den här affären offentliggjordes menat att de stora förlorarna är de som använt Eurobonus som ett sätt att tjäna poäng till bonusresor på andra bolag. För dem är det dels oklart vad Skyteam kan erbjuda och ibland har man specifika bolag/destinationer som man oroar sig för.

Jag kan inte riktigt se att SAS eller de nya ägarna anser att detta är en prioriterad grupp. Jag kan inte heller se att det är uppenbart att alla dessa faktiskt förlorar. Några, absolut men så skulle det bli oavsett vilka förändringar som görs.
 

Hachans

Medlem
Framför allt skulle jag betona att det inte är någon naturlag att det ska bli sämre för Eurobonusmedlemmar.

Som du säger går det att tjäna poäng även med Flying Blue.

Jag har nästan sen den här affären offentliggjordes menat att de stora förlorarna är de som använt Eurobonus som ett sätt att tjäna poäng till bonusresor på andra bolag. För dem är det dels oklart vad Skyteam kan erbjuda och ibland har man specifika bolag/destinationer som man oroar sig för.

Jag kan inte riktigt se att SAS eller de nya ägarna anser att detta är en prioriterad grupp. Jag kan inte heller se att det är uppenbart att alla dessa faktiskt förlorar. Några, absolut men så skulle det bli oavsett vilka förändringar som görs.

Nej, det är absolut ingen naturlag. Och all förändring brukar vara svår för vissa. Man har sin rutin kring hur man brukar göra och nu måste man hitta en ny.

Jag tänker att mycket av rädslan kommer från att man inte vet. Bytte själv över från EuroBonus till Flying Blue som huvudsakligt program under pandemin. Och man fick lära sig medan man gjorde saker. Nu är jag med i FB gruppen på FB och ser att man retar sig på exakt samma saker inom FB som man gör på EuroBonus. Kaffemaskinen som aldrig verkar funka i loungen i Bordeaux tex.

Så himla olika är inte programmen eller medlemmarna. Det blir inte så stor skillnad i slutändan.
 

Arv

Medlem
Jag känner mig lite uppgiven, LTG och 8 år som EBD.
Är det värt att köra på för att försöka hoppas på LTD?!
Inte ens nära i dagsläget och mitt EB-år tar slut 31maj

Sitter i exakt samma båt, 2år kvar till LTG.
Håller tummar och tår att man hinner gå igenom målsnöret innan det sker förändringar i intjäningen till LTG.
 

NotRyan

Medlem
När Flying Blue genomför förändringar i programmet så blir det till skillnad mot hos vissa andra program, sällan negativt för befintligt intjänade förmåner.

Jag tror nog att bolaget försöker se till att befintliga samarbeten med Eurobonus fortsätter med Flying Blue. De kommer ju fortfarande att vilja ha er lojalitet.
 

FlyGuy

Medlem
Värdet för SAS, och deras ägare (vilka de nu är), med Eurobonus, torde ju vara dess medlemmar (inklusive dess lojalitet, resemönster, etc). Namnet i sig har ju antagligen ett rätt begränsat värde och så länge man kan behålla medlemmarna är det väl inte orlimligt att man vill slå ihop programmen för att finna fler synergier.

En ihopslagning i sig ser jag inte varför det skulle vara så dåligt. I slutändan är det ju förmånerna man vill åt och dessa finns det ju inga garantier för. Oavsett namn, program, allians etc.
 

Hachans

Medlem
När Flying Blue genomför förändringar i programmet så blir det till skillnad mot hos vissa andra program, sällan negativt för befintligt intjänade förmåner.

Jag tror nog att bolaget försöker se till att befintliga samarbeten med Eurobonus fortsätter med Flying Blue. De kommer ju fortfarande att vilja ha er lojalitet.

Vilka samarbeten är det du specifikt tänker på?
 
Toppen