Dr. Miles
Expert
Jag kollade priser av olika flygbolagets Business class biljetter med följande villkorNär jag tog fram priserna igår kväll så var det random days som skulle kunna tänkas vara för en arbetsresa ut måndag hem fredag.
Det jag också ville se var om det var de var billigare med connection flights som det är t ex "via CPH" dvs dyrare att flyga direkt.
När jag sett dessa priser så tror jag att det kommer bli svårt för SAS att få ihop pax på denna linje dvs om man inte släpper billigare biljetter inom kort.
- Måndag ut från Arlanda, fredag hem från Hong Kong (3 nätter i destination)
- Resa i november.
- Turkish Airlines (ca 15.200 SEK, ombokningsbar mot 100 EUR per gång, återbetalningsbar mot 200 EUR)
- Qatar Airways (ca 16.500 SEK, ombokningsbar mot 1.500 SEK per gång, återbetalningsbar mot 1.500 SEK)
- Aeroflot (ca 17.100 SEK, ombokningsbar gratis, återbetalningsbar mot 200 EUR)
- SWISS (ca 18.400 SEK, , ombokningsbar mot 250 EUR per gång, återbetalningsbar mot 250 EUR)
- Emirates (ca 18.500 SEK, ombokningsbar mot 700 SEK per gång, ej återbetalningbar)
- Finnair (ca 22.000 SEK, , ombokningsbar mot 150 EUR per gång, återbetalningsbar mot 25% av biljettpriset)
- SAS (ca 31.400 SEK, , ombokningsbar gratis, återbetalningsbar gratis)
Det är värt att notera SAS Business class biljett (fare basis: DSEBIZ som kostar ca 31.400 SEK inkl. skatter) är full-flex biljett. Det är helt återbetalningsbar och helt ombokningsbar gratis.
Jag skulle nog också välja Turkish Airlines eller Qatar Airways om det är de priserna (och villkor) som erbjuds. Även SAS nya Business class har blivit bättre är det inte så att man vill betala dubbelt mot vad andra flygbolag erbjuder.
Dessutom Turkish Airlines har bra avgångstider för affärsresenärer så det kan vara svårt att konkurrera för SAS med den punkten också.
Last edited: